8 ميليارد دلار فاينانس کره‌اي‌ها براي تهران


گروه اجتماعي: چند روز گذشته را محمدعلي نجفي، شهردار تهران در سئول پايتخت کره جنوبي حاضر بود. شرکت در مراسم افتتاحيه اجلاس شهرداران پيرامون تغييرات اقليمي‌۲۰۱۷ با حضور شهرداران و مقامات کشورهاي عضو گروه رهبري آب و هواي کلانشهرها (C۴۰) يکي از برنامه‌هاي نجفي در سفر به سئول بود. با اين همه شهردار تهران پيش از ترک سئول با حضور در يک نشست خبري به سوالات خبرنگاران کره‌اي پاسخ داد.
نجفي، شهردار تهران در پاسخ به سوالي درباره اثرات انتخاب يک شهردار اصلاح‌طلب براي شهر تهران، تاکيد کرد: دو تغيير اساسي درباره شهرداري تهران اتفاق افتاده، نخست آنکه بعد از 14 سال يک شهردار اصلاح‌طلب براي تهران انتخاب شده و همچنين بعد از 14 سال شهردار و دولت و رئيس‌جمهور رابطه بسيار خوبي با يکديگر دارند. از اين رو مردم انتظار دارند تغييرات اساسي را در شهر تهران شاهد باشند. شهردار تهران در ادامه ابراز داشت: بنده در دو ماه گذشته به‌عنوان يک عضو کابيه انتخاب شدم تا در جلسات دولت شرکت کنم؛ همچنين اين امکان فراهم شده که مشکلات و اختلافات بين دولت و شهرداري را به سرعت حل و فصل کنيم.
نجفي با اشاره به نگاه اطلاح‌طلبان براي مديريت در کشور، گفت: اصلاح‌طلبان از نظر مديريت بيشتر داراي نگاه اجتماعي هستند تا نگاه تغييرات فيزيکي؛ بر اين اساس در شهرداري تهران نيز مردم در ماه‌هاي آينده شاهد نگاه جديدي درباره مسايل مختلف به خصوص مسايل اجتماعي هستند. وي گفت: در مديريت جديد به مسئله شفافيت توجه ويژه‌اي داريم و تلاش خواهيم کرد که مردم را بيشتر در فعاليت‌هاي شهري مداخله دهيم. همچنين درباره هزينه‌هاي شهرداري نيز سياست انقباضي را در پيش خواهيم گرفت. شهردار تهران عنوان داشت: سعي خواهيم کرد عوارض دريافتي از مردم و شکل مديريت جهاني به سمتي حرکت کند که شهرها به تدريج جانشين کشورها شوند و شکل عادلانه‌تري پيدا کند و کساني که درآمدهاي بيشتري دارند، عوارض بيشتري را نيز به شهرداري پرداخت کنند. اين موارد اصول سياست‌هاي جديدي است که در شهرداري اتخاذ خواهد شد.
نجفي خاطرنشان کرد: مديريت جهاني به سمتي حرکت مي‌کند که شهرها به تدريج جانشين کشورها شوند، البته اين فرايندي نيست که به سرعت انجام شود اما به تدريج بر قدرت شهرها افزوده شده و قدرت کشورها در حال کاهش است. از اين رو فکر مي‌کنم حتما شهرداران مي‌توانند نقش بسيار موثري درباره روبط بين‌المللي و حل مشکلات جهاني ايفا کنند. شهردار تهران نخستين هدف از سفر خود را شرکت در اجلاس‌هاي بين‌المللي و هدف دوم را گفتگو با شهردار سئول و همچنين گفتگو پيرامون همکاري‌هاي آتي و امضاي تفاهم‌نامه ميان تهران و سئول عنوان کرد و گفت: هر دو هدف به نحو خوبي برآورده شد. وي تصريح کرد: در جريان اين سفر يک تفاهم‌نامه همکاري ميان تهران و سئول به‌امضاء رسيد، همچنين جلسه‌اي با تعدادي از مديران شرکت‌هاي بزرگ کره‌اي براي پيشنهاد همکاري‌هاي اقتصادي براي پروژه‌هاي شهر تهران داشتم. از اين رو فکر مي‌کنم اين سفر مقدمه‌اي براي همکاري‌هاي وسيع‌تر با شهرداري کره و بعضي شرکت‌هاي کره‌اي خواهد بود.
نجفي گفت: در اين ديدار حدود 10 شرکت کره‌اي حضور داشتند و ما پروژه‌هايي براي شهر تهران پيشنهاد کرديم؛ علاوه بر اين در زمينه‌هاي ساخت و ساز، خودروسازي، برقي کردن خودروها، مبارزه با آلودگي هوا، تبديل پسماند و زباله به انرژي و ... به شرکت‌هاي مختلفي اعلام آمادگي کردند. وي در پاسخ به سوالي درباره تضمين‌هاي موجود براي سرمايه‌گذاري در ايران، عنوان کرد: ما در تضمين‌ها به دو شکل عمل مي‌کنيم، يک شيوه آن «تضمين دولت در قبال سرمايه‌گذاري‌هايي است که در ايران انجام مي‌شود و دوم تضميني است که خود شهرداري تهران براي بازگشت سرمايه به سرمايه‌گذاران ارايه مي‌کند.
شهردار تهران گفت: «اگزيم بانک» کره جنوبي يک اعتبار هشت ميليارد دلاري براي فاينانس پروژه‌هاي ايران تعيين کرده است؛ اميدوارم شرکت‌هاي کره‌اي از اين شرکت استفاده کرده و ما هم در تهران بتوانيم پروژه‌هاي خوبي را عرضه کنيم تا از اين فرصت استفاده مطلوبي شود.
شهردار تهران در پاسخ به سوالي درباره آينده توافق هسته‌اي ميان ايران و 5 + 1 و تهديدهاي ترامپ در اين زمينه تاکيد کرد: از زماني که ترامپ رئيس‌جمهور شده حرف‌هاي زيادي زده که به آنها عمل نکرده، از جمله آن حرف‌ها تهديد کره شمالي به حمله نظامي‌بود که تاکنون به آن عمل نکرده است. درباره برجام نيز آقاي ترامپ تهديد به خروج از اين قرارداد کرده‌اما تاکنون خارج نشده است. از اين رو معلوم نيست در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد. وي خاطرنشان کرد: اگر آمريکا از برجام خارج شود، ما به منافع خود نگاه مي‌کنيم از اين رو اگر کماکان بتوانيم از منافع خود استفاده کنيم، به قرارداد پايبند خواهيم بود.
شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگري درباره چشم‌انداز رشد صنعت توريسم در پايتخت گفت: تهران شهر بسيار جذابي براي توريست‌ها به شمار مي‌رود، اين شهر هم داراي جاذبه‌هاي توريستي و فرهنگي بيشماري است و هم از جاذبه‌هاي بسيار طبيعي براي توريست‌ها برخوردار است، همين‌طور نمادهاي مدرني در تهران وجود دارد که مي‌تواند براي توريست‌ها جاذب باشد. نجفي گفت: گردشگري براي تهران و سئول در زمينه توسعه روابط فرهنگي و همچنين گسترش روابط اقتصادي دو جانبه بسيار مهم است.
شهردار تهران همچنين درباره زمينه‌هاي موجود براي سرمايه‌گذاري در حوزه حمل و نقل در تهران گفت: درباره حمل و نقل ما مي‌توانيم در سه بخش، از همکاري‌هاي طرف کره‌اي استفاده کنيم، نخست درباره ساخت و ساز شرکت‌هاي بزرگ کره‌اي به خصوص درباره خطوط مترو، دوم درباره تجهيزاتي مثل واگن قطار و سيستم‌هاي الکتريکي مترو و حوزه همکاري مشترک سوم درباره سيستم‌هاي نرم‌افزاري است. براساس اين گزارش وي در پايان يادآور شد: سئول از يک سيستم نرم‌افزاري بسيار خوبي درباره اتوبوس‌ها و مترو برخوردار است که مي‌توانيم از اين سيستم‌ها در تهران استفاده کنيم.