وقتی فقرا قرنیه چشمشان را می‌فروشند

سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران برگزار شد. وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، در این کنگره با اشاره به اینکه ۲۰‌درصد از افرادی که در مراکز تولیدی مشغول به کار هستند از اختلالات روانی و سوء‌مصرف مواد رنج می‌برند، ادامه داد: «تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه قدیمی بین فقر و نابرابری و آسیب‌های روانی دیگر قابل اعتنا نیست و امروز تنها طبقه پایین و فقیر اجتماع یا طبقه متمول شهری مصرف‌کننده مواد مخدر نیستند.» در اظهارنظری دیگر راغفر نابسامانی‌های اقتصادی را عامل اصلی بیکاری و تولید آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: «در بستر این نابسامانی‌ها شاهد وقایعی همچون فروش کودکان، فروش کلیه و حتی اعضایی همچون قرنیه چشم هستیم و در بستر این وقایع است که عده‌ای به اشرافیت می‌روند و همزمان هویت انسانی جوانان طبقه پایین را تحقیر می‌کنند.»
تلاش برای گسترش طرح بیمه فراگیر اجتماعی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیماری‌های روانی با کاهش کیفیت زندگی، هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بالایی را به جامعه اعمال می‌کنند، گفت:‌ در تلاشیم با گسترش طرح «بیمه فراگیر اجتماعی» گامی در راستای گسترش امنیت‌روانی اعضای جامعه برداریم. علی ربیعی با اشاره به شرایط هشدار در میزان سلامت‌روانی جامعه تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت جامعه در شاخص سلامت‌روانی، اوضاع مناسبی ندارد و‌درصد بالایی از اعضای جامعه نیاز به دریافت مراقبت‌های‌روانی دارند. او افزود: یکی از علل بیماری‌های‌ روانی شامل بخش فیزیکی، زیست‌شناختی، مصرف مواد‌مخدر و کمبود مواد‌غذایی و معدنی است که وزارت تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی تمرکز زیادی برای حل مشکلات این بخش انجام داده است. ربیعی با اشاره به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاری‌های وزارت رفاه برعوامل‌فیزیکی به نتایج چندان خوبی در حوزه عمل نرسیده است، افزود:‌ حضور روانپزشکان در این وزارتخانه باعث تولید دانش در این زمینه شده است. در حال حاضر وزارت ‌رفاه بر روی امنیت‌غذایی مادران دارای سوءتغذیه و تمرکز بر‌هزار روز نخست زندگی هر نوزاد سیاستگذاری‌هایی انجام داده است و یکی از این سیاست‌ها توزیع یک وعده غذای گرم در روستاهای مناطق ‌محروم است. او با اشاره به تلاش این وزارتخانه در تحت پوشش قرار گرفتن داروهای مربوط به حوزه روانپزشکی گفت: تلاش کردیم در شورای عالی بیمه داروهای تولید داخل که مربوط به حوزه روانپزشکی هستند، تحت‌پوشش قرار بگیرند. ربیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر روانپزشکان، جامعه‌شناسان، روانشناسان و اقتصاددانان باید نسبت به شناسایی علل اعتیاد با یکدیگر همکاری کنند، تصریح کرد:‌ این وزارتخانه با همکاری سازمان‌بهزیستی در تلاش است سیاست‌های رفاهی خود را برای کاهش آسیب‌های‌اجتماعی دنبال کند.
خدمات رایگان در اختیار اقشار مختلف


یک استاد دانشگاه گفت: بعد از دوران دفاع‌مقدس به اندازه کافی قانون اساسی را سرلوحه سیاستگذاری‌هایمان قرار ندادیم، در حالی که بر اساس این قانون قرار بود تا خدمات بهداشتی و آموزشی به شکل رایگان در اختیار اقشار مختلف قرار بگیرد. حسین راغفر در ادامه با بیان اینکه آموزش همگانی و رایگان از نابرابری‌های اجتماعی می‌کاهد، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد خصوصی‌سازی مدارس و بیمارستان‌های کشور هستیم. این در حالی است که تا قبل از دولت یازدهم کسی این‌چنین جرات نمی‌کرد مساله سلامت مردم را وارد بازی عرضه و تقاضا کند. او با تاکید بر اینکه تا وقتی نظام تصمیم‌گیری به سمت منافع مردم جهتگیری نکند مشکلی در جامعه حل نخواهد شد، ادامه داد: کمک نقدی و اعانه دادن به مردم نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مساله نابرابری‌ها را بازتولید خواهد کرد. راغفر با اشاره به اینکه علت اصلی بسیاری از مشکلات‌اجتماعی نبود شغل و گسترش بیکاری در جامعه است، اضافه کرد: ناتوانی اقتصاد ایران در خلق شغل و کاهش نابرابری‌ها به دنبال ساختارهای کج اقتصادی ایجاد شده است. راغفر با تاکید بر اینکه سیاست‌های کشور، ناتوان از پاسخگویی به مسائل‌اجتماعی هستند، تصریح کرد: مساله تولید در ایران اولین قربانی سیاست‌های‌اقتصادی است و مادامی که به ریشه‌ها نپردازیم، این سیاست‌ها نابرابری‌ها را حفظ می‌کنند و گسترش می‌دهند. او با اشاره به اینکه نابسامانی‌های اقتصادی عامل اصلی بیکاری و تولید آسیب‌های اجتماعی است، گفت: در بستر این نابسامانی‌ها شاهد وقایعی همچون فروش کودکان، فروش کلیه و حتی اعضایی همچون قرنیه چشم هستیم و در بستر این وقایع است که عده‌ای به اشرافیت می‌روند و همزمان هویت انسانی جوانان طبقه پایین را تحقیر می‌کنند.