كارت‌زرد براي بنفش ماندن دولت

آرمان: سیاست اصلاحات در ادامه مسیر بازیابی جایگاهشان در قدرت مهم‌ترین دغدغه ‌این نیروهاست. از سویی پس از وقایع سال 88 اصلاحات با موانع جدی مواجه شد و بسیاری حتی تصور نمی‌کردند این جریان بتواند خود را بازسازی کرده و رئیس جمهوری همراه و اقلیتی مهم در مجلس داشته باشد. این موفقیت‌ها اما به بهای ائتلاف به دست آمد اما مسائلی که بعد از پیروزی به وجود آمد عده‌ای از فعالان سیاسی را نسبت به ائتلاف ناخرسند کرد و در مواردی باعث بروز انتقادهایی در اردوگاه اصلاح‌طلبی شد. جریان اصلاحات در این مسیر، از کاندیدای خود محمدرضا عارف که با پرچم اصلاح‌طلبی وارد میدان شده بود خواست کناره‌گیری کند تا شیخ دیپلمات که شعارهای اصلاح‌طلبانه‌ای تحت عنوان اعتدال سر می‌داد، پاستور را از تندروها پس بگیرد. این ائتلاف برای روی کار آمدن روحانی در دور اول نسبتا راضی‌ کننده بود. در آن دوره و با توجه به شرایطی که روحانی درآن قرار گرفت، نیروهای جبهه اصلاحات انتظارات خود را از دولتی که با حمایت آنها شکل گرفته بود حداقلی کردند. در دور دوم اما با توجه به حمایت همه‌جانبه و رای قوی‌تر روحانی در بدنه اصلاحات انتظاری وجود داشت که روحانی کابینه خود را با انتظارات این جریان هماهنگ‌تر ببیند. این اتفاق نیفتاد و از گوشه و کنار پی در پی انتقاداتی از کابینه جدید مطرح شد، اما به هررو روحانی توانست رای اعتماد مجلس برای 16 وزیر را بگیرد. در این میان اما با گذشت حدود دو ماه دو وزیر روحانی از مجلس کارت زرد گرفته‌اند و به نظر می‌آید اصلاح‌طلبان روی خوش پیشین را به روحانی نشان نمی‌دهند.
روحانی و جامعه مدنی
عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نگاه اصلاح‌طلبان به روحانی و تلاش وی برای بازتر کردن عرصه فعالیت آنها، به نامه نیوز گفت: اصلاح‌طلبان از آقای روحانی هیچ‌وقت انتظاری نداشته‌اند و سهم‌خواهی نکرده‌اند. در انتخابات پیش رو هم اصلاح‌طلبان چنین انتظاری را نخواهند داشت. وی در ادامه افزود: اما طبیعتا خود آقای روحانی حتما فهم روشنی از رأی 29 اردیبهشت 96 باید داشته باشند. این گام را از باب حساسیت نسبت به منافع و مصالح ملی باید بردارند. در مجموع، اصلاح‌طلبان آقای روحانی را به میدان گفت‌وگو با کسی نخواهند فرستاد. طبیعی است که خودشان تلاش‌هایی داشته باشند و دست به تعاملاتی بزنند. این وظیفه تاریخی حتما بر دوش آقای روحانی هست و این انتظار را اگرچه اطلاح‌طلبان ندارند، اما جامعه از ایشان دارد. ناصری پیش از این نیز با انتقاد از کابینه دوازدهم گفته بود: خیل عظیم جامعه مدنی پشت آقای روحانی آمد، آن هم با توجه به انتقاداتی که در عرصه معیشت، سیاست و سیاست داخلی وجود داشت، اما مردم کنار روحانی ایستادند. وزیر زن پدیده جدیدی برای آقای روحانی نبود. احمدی‌نژاد قبلا این تابو را شکسته بود. او به خوبی می‌توانست با تعامل و گفت‌وگو اراده خویش را در این مساله پیش ببرد اما چنین اتفاقی نیفتاد. برخی جابه‌جایی‌هایی صورت گرفت که هنوز هم مورد سوال است. انتظار می‌رفت با اقبالی که مردم در ۲۹ اردیبهشت نشان دادند برخی موانع برطرف شود. ما می‌بینیم که امروز وزیر آموزش و پرورش انتخاب می‌شود اما تکلیف آموزش عالی مشخص نیست. خب این جریان سیر مطالباتی خود را دارد.
هشدار به دولت


علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به دلخوری برخی نمایندگان از دولت و کارت زرد به وزرا خاطرنشان کرد: کارت زرد مجلس هدفگذاری نشده بود، بلکه کارت زردی که داده شد نتیجه تعامل دولت با مجلس و نمایندگان بود. یعنی از قبل رایزنی صورت نگرفته بود که بگوییم این کارت زرد‌ها بر اساس آن هدفگذاری‌ها صورت گرفته باشد، بلکه زمینه‌ای بود که به واسطه تعامل دولت با مجلس در میان نمایندگان ایجاد شده بود، رای نمایندگان هم فراکسیونی نبود، رای نمایندگان به خاطر نوع تعامل آنها با دولت بود، حتی این کارت زردها نتیجه عملکرد دوماهه‌این وزرا هم نبود بلکه معطوف به کل دولت و مشخصا هشداری بود که دولت هم تعامل بهتری داشته باشد و هم صادقانه‌تر رفتار کند. رحیمی در ادامه افزود: آنچه رخ داد حاصل دلخوری‌های فراکسیون امید نبود اما ناشی از دلخوری‌هایی بود که مجموعا نسبت به دولت و وزرا مطرح بود، اگر دلخوری وجود نداشت و نمایندگان از عملکرد دولت راضی بودند به‌این کارت‌ها ختم نمی‌شد، آن هم یک ماه و نیم بعد از تعیین کابینه و این منافاتی با رای به کابینه ندارد. رای اعتماد حسن نیت مجلس و گام اول نمایندگان برای تعامل بود و این کارت زرد یک هشدار بود به دولت که از این به بعد مسیرش را تنظیم کند که‌ این تعامل یک تعامل سازنده باشد. وی افزود: هیچ بعید نیست که کارت زردهاي بعدی هم به وزرا در راه باشد و بهتر است دولت و آقای رئیس جمهور یک بازنگری در تعامل با مجلس داشته باشند.