اجراي طرح رجيستري موبايل آغاز شد


سخنگوي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه از آغاز فاز نخست اين پروژه ازروز ٢٨ مهرماه با پايش کل شبکه اپراتورهاي موبايل خبر داد.
حميدرضا دهقاني نيا در گفتگو با مهر، با اشاره به وعده اعلام شده از سوي وزير ارتباطات براي عملياتي شدن طرح شناسه دار کردن گوشي‌هاي تلفن همراه در کشور(رجيستري) از انتهاي مهرماه اظهار داشت: فاز نخست اين طرح از روز ٢٨ مهرماه آغاز مي‌شود و در اين مرحله پايش کل شبکه اپراتورهاي موبايل با هدف ثبت و مانيتورينگ آخرين شناسه‌هاي ترکيبي گوشي و سيم کارت که در شبکه ثبت مي‌شود، انجام مي‌گيرد.وي با بيان اينکه هر نوع گوشي موبايل که تا ٢٨ مهرماه در شبکه اپراتورهاي کشور فعال بوده، مجاز تلقي مي‌شود، ادامه داد: در اين مرحله و از ٢٨ مهرماه قصد بر مانيتورينگ شبکه براي شناسايي شناسه ترکيبي سيم کارت و گوشي‌هايي است که در شبکه فعال شده‌اند.سخنگوي طرح رجيستري گوشي موبايل با بيان اينکه پس از اين مرحله، در مرحله دوم که از دوم آبان ماه آغاز مي‌شود بررسي و تشخيص اصالت چند مدل گوشي در دستور کار قرار مي‌گيرد، اضافه کرد: در اين مرحله، رجيستري گوشي موبايل تاثيري در نحوه دريافت سرويس مشترکان ندارد و به هيچ عنوان مزاحمتي براي مردم ايجاد نشده و در ارتباطات آنها خللي وارد نمي‌شود.
مديرکل فناوري اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق گفت: ظرف ٥ روز آينده آخرين ورودي‌هاي گوشي و سيم کارت به شبکه را تست خواهيم کرد و شناسه‌هاي ترکيبي مدنظر را به عنوان شناسه مورد تاييد طرح، ثبت مي‌کنيم اما پس از تاريخ دوم آبان ماه، گوشي‌هايي که از مدل اعلام شده باشند در صورت ورود غيرقانوني به کشور، در شبکه مخابراتي فعال نخواهند شد.دهقاني نيا به مردم توصيه کرد که اگر گوشي صفر و کارنکرده در اختيار دارند ظرف چند روز آينده آن را، با گذاشتن سيم کارت داخل آن، فعال کنند.
وي توضيح داد: در اينصورت تا آخرين بازه زماني پايش و آمارگيري شبکه‌هاي اپراتورها، گوشي مورد نظر در شبکه مورد تاييد قرار مي‌گيرد اما پس از اعلام مدلهاي موردنظر، دريافت خدمات از شبکه اپراتورها نيازمند سنجش اصالت کالا خواهد بود.
سخنگوي طرح رجيستري موبايل با بيان اينکه در اين طرح از ديتابيس گمرک براي تشخيص اصالت کالا استفاده مي‌شود تاکيد کرد: از دي ماه سال ٩٤ و با فعال شدن ديتابيس گمرک، واردکنندگان گوشي موبايل موظف به واردکردن شناسه گوشي (IMEI) بودند.
وي در مورد نحوه سنجش اصالت گوشي و قاچاقي نبودن آن گفت: مردم مي‌توانند براي دريافت شناسه IMEI از طريق وارد کردن کد دستوري *#۰۶# اقدام کنند. پس از دريافت IMEI ، آن را با برچسب روي جعبه گوشي و کد باتري مطابقت دهند و در صورتي که اين ٣ کد، يکسان بود آن را از شبکه اپراتورها استعلام کرده و صلاحيت آن را از اين جهت که گوشي قاچاق است و يا خير، از طريق سيم کارت دريافت مي‌کند.