آمریکا دچار بیماری تحریم است


وزير خارجه کشورمان گفت: آنچه ترامپ با سخنراني جمعه شب خود به دست آورد متحد کردن مردم ايران بود و من خيلي خوشحالم که مي‌بينم امروز ايران از دو سال و نيم گذشته متحدتر شده است.محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با خبرنگار شبکه سي‌بي‌اس نيوز آمريکا در تهران به مسائل مختلفي چون سخنراني ضد ايراني ترامپ و واکنش ايران به خروج ايالات متحده از برجام پرداخته است.ظريف در ابتداي مصاحبه در پاسخ به سؤال خبرنگار سي بي اس که با توجه به تلاش‌هاي زياد شما براي رسيدن به برجام، آيا از اتفاقاتي که در روزهاي اخير و سخنراني آقاي ترامپ شنيديد ناراحت شده‌ايد، با اشاره به فرآيند طولاني مذاکرات هسته‌اي گفت: افراد زيادي به شدت روي اين مسئله کار کردند. براي رسيدن به اين توافق حدود 11 سال موضع‌گيري و خطابه سياسي و دو سال مذاکره جدي صورت گرفت و من اتفاقاً بسيار خوشحالم، چرا که مي‌بينم جامعه جهاني محکم پشت اين توافق ايستاده است. اين تأثيرگذاري ديپلماسي را نشان مي‌دهد. خيلي‌ها در آمريکا و بخصوص در خارج از آمريکا، به اين باور رسيده‌اند که توافق هسته‌اي پيروزي ديپلماسي بود. آنچه شنيديم مشتي حرف‌هاي سخيف و زشت بود. نبايد با اين حرف‌ها نااميد شد. اين حرف‌ها ديگران را نااميد مي‌کند (نه ما را). ايالات متحده طي 40 سال اخير از اين کارها زياد انجام داده است. بسياري از رؤساي جمهور پيشين (آمريکا) کار خود را با طرح چنين ادعاها و اظهاراتي که به اعتقاد من غيرمسئولانه است آغاز کردند، اما در نهايت پشيمان شدند.
ديگرهيچکس وارد مذاکره درازمدت با آمريکا نمي‌شود
وزير امور خارجه در واکنش به درخواست ترامپ از کنگره براي تصميم‌گيري در خصوص توافق هسته‌اي تصريح کرد: برجام توافقي دوجانبه ميان ايران و آمريکا نيست. بنابراين او (ترامپ) هر سياستي که بخواهد اتخاذ کند، به خودش مربوط است. اما تا زماني که‌امريکا در چارچوب قوانين بين‌المللي عمل مي‌کند، بايد نه فقط به توافقي که دولت و رئيس‌جمهور آمريکا کشورشان را به آن متعهد کرده‌اند، بلکه فراتر از آن، به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد پايبند بماند. مي‌دانيد که‌امريکا عضو دائم شوراي امنيت ملل متحد است. اگر بخواهد از عمل به قطعنامه‌اي که نه تنها به آن رأي مثبت داده، بلکه از بانيان آن بوده است امتناع کند، اعتبار نهادي که براي آمريکا اهميت بسيار زيادي دارد به خطر مي‌افتد. علاوه بر اين، دولت آمريکا نيز اعتبار خود را از دست مي‌دهد. ديگر هيچ کس به دولت آمريکا اعتماد نمي‌کند و با آن وارد مذاکره درازمدت نمي‌شود، چرا که از حالا به بعد، مدت زمان تعهد آمريکا (به يک توافق بين‌المللي) محدود به دوره‌اي است که آن رئيس‌جمهور در اين کشور مسئوليت دارد.ظريف در پاسخ به اينکه آيا منظورش بي‌اعتمادي کشور خاصي مثل کره شمالي است، گفت: نه، منظورم کل جامعه بين‌الملل از جمله کره شمالي است. مشاهده مي‌کنيد که اين دولت (ترامپ) در حال بيرون رفتن از همه توافق‌هاست... از توافق نفتا بيرون مي‌آيد، از توافق همکاري ترنس پاسيفيک بيرون مي‌آيد، از يونسکو خارج مي‌شود. از همه چيز دارد خارج مي‌شود. يکي از متفکرين آمريکايي گفت دکترين سياست خارجي آمريکا، دکترين خروج است. بنابراين مردم ديگر نمي‌توانند به حرف آمريکا اعتماد کنند.
دولت جديد آمريکا بويي ازادب نبرده است
ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص اينکه تيلرسون قبل از سخنراني ديگر اعضاي 1+5 را مطلع کرده بود. آيا با شما هم از روي ادب ديپلماتيک تماس گرفت و شما را مطلع کرد؟ تصريح کرد تيلرسون با او تماسي نگرفته و انتظار چنين تماسي را هم، حتي به رسم ادب و احترام، ندارد، چرا که دولت جديد آمريکا در رفتار خود با ديگران بويي از ادب نبرده است.وي با اشاره به سخنراني ترامپ گفت، هيچ چيز در اين سخنراني او را متعجب نکرده است، به جز ادبيات زشت و زننده او که در خور هيچ مقام رسمي‌نبود.


حاصل سخنراني ترامپ اتحاد بيشترمردم ايران بود
در ادامه خبرنگار سي‌بي‌اس به‌اميدواري دولت روحاني به جذب سرمايه خارجي و انجام اصلاحات در ايران اشاره کرد و از ظريف پرسيد با وجود به خطر افتادن توافق هسته‌اي، آيا دولت روحاني تضعيف شده است؟ که ظريف پاسخ داد: تصور نمي‌کنم اين طور باشد. معتقدم آنچه ترامپ با سخنراني جمعه شب خود به دست آورد متحد کردن مردم ايران بود و من خيلي خوشحالم که مي‌بينم امروز ايران از دو سال و نيم گذشته متحدتر شده است.
ترامپ شغل‌هاي زيادي را درآمريکا به خطر مي‌اندازد
ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص قرارداد فروش هواپيماي بوئينگ به ايران و احتمال به خطر افتادن آن با تصميمات ترامپ گفت: نمي‌دانم چنين اتفاقي مي‌افتد يا نه، اما اين مسئله (تصميمات ترامپ) شغل‌هاي بسيار بسيار زيادي را در آمريکا به خطر مي‌اندازد. معتقدم اين يکي از گزينه‌هايي بود که‌امريکا در اختيار داشت. ما تصميم گرفتيم با جامعه اقتصادي آمريکا تعامل داشته باشيم، چرا که نمي‌خواهيم آن‌ها از تجارت با ايران محروم باشند. جمعه شب ديدم که ترامپ مي‌گفت ساير کشورها از تجارت با ايران پول زيادي درمي‌آورند. اما اين دولت آمريکاست که شرکت‌هاي آمريکايي را از کسب سود محروم مي‌کند. ما مشکلي با شرکت‌هاي آمريکايي نداريم. در واقع ما هيچ مشکلي با مردم آمريکا نداريم. اختلافات ما با دولت آمريکاست. اختلافات ما با کساني است که سياست‌هاي فوق‌العاده خطرناکي را عليه کشور و منطقه ما در پيش گرفته‌اند. اين محل اختلاف ماست. ما نه با شرکت‌هاي تجاري آمريکا و نه با مردم اين کشور مشکلي نداريم. ما از ورود آمريکايي‌ها به ايران استقبال کرده‌ايم. ما خوشحاليم که شما اينجا در ايران هستيد.
سخنان ترامپ نقض متن توافق برجام بود
ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال به خطر افتادن فروش هواپيما به ايران گفت: بگذاريد اين موضوع را به شکل ديگري مطرح کنيم. اگر آمريکا جلوي فروش هواپيما به ايران را بگيرد، بخشي از برجام را نقض کرده است. اما ايالات متحده توافق هسته‌اي را از جنبه‌هاي مختلفي نقض کرده است، يکي از آن‌ها تأخير اوفک (دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي آمريکا) در صدور مجوز براي شرکت‌هاي مختلفي است که مي‌خواهند با ايران معامله کنند. بوئينگ و ايرباس از جمله اين شرکت‌ها هستند. بنابراين تأخير بيشتر در صدور اين مجوزها نقض برجام است، و نه ناقض روح آن، بلکه در تضاد با متن اين توافق است. روز جمعه ترامپ با سخنراني خود متن توافق هسته‌اي را نقض کرد.وزير خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالي در خصوص تلاش ايران براي توسعه برنامه موشکي خود به ظلمي‌که در اين سال‌ها به جمهوري اسلامي‌شده و خودداري کشورهاي ديگر از حمايت از ايران در جريان جنگ تحميلي اشاره کرد.وقتي خبرنگار سي‌بي‌اس گفت، اکنون ديگر آن زمان‌ها گذشته و دوران تازه‌اي شروع شده است، وي پاسخ داد: نه، دوره و زمانه عوض نشده، چرا که‌امريکا هنوز هم دارد ميلياردها دلار «تسليحات زيبا» به کشورهاي اين منطقه مي‌فروشد و به هيچ کشوري هم اجازه نمي‌دهد با ايران معامله تسليحاتي داشته باشد؛ در واقع اين سياست و راهبرد آمريکاست که کشورهاي ديگر را از تعامل با ايران در کمک به تقويت توان دفاعي‌اش منع کند، اما ما بايد از مردممان دفاع کنيم.
ترامپ ماجراي پرل‌هاربر را هم گردن ايران مي‌انداخت
ظريف در ادامه با تمسخر ترامپ تاکيد کرد:جمعه شب اگرچند دقيقه ديگر به ترامپ وقت مي‌دادند ماجراي پرل‌هاربر را نيز گردن ايران مي‌انداخت! او ايران را به دست داشتن در تک‌تک جناياتي که متحدان آمريکا مرتکب شده‌اند متهم کرد: يازده سپتامبر، القاعده، داعش و ساير مواردي که رد پاي متحدان آمريکا آشکارا در آن يافت مي‌شود. اگر بخواهيد مي‌توانيد تاريخ را تحريف کنيد، همان طور که شنيديد ترامپ نه تنها تاريخ بلکه جغرافيا را هم تحريف کرد. مي‌دانستيم مي‌توان او را خريد، اما نمي‌دانستيم مي‌توان دانش جغرافيايش را نيز خريد. اما او جغرافيا را تحريف کرد. او به ايرانيان سرتاسر جهان توهين کرد. او با گفتن آن جملات نه فقط به ايرانيان، بلکه به تاريخ، جغرافيا و اساساً به عقلانيت توهين کرد. اگر اين گونه باشد، اگر قرار است هر چيز بدي که اتفاق مي‌افتد را به ايران نسبت دهند، آن وقت ترامپ هم مي‌تواند به اين کار خود ادامه دهد.
آمريکا دچاربيماري تحريم است
وزير خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالي مبني بر احتمال درگيري سپاه با ارتش آمريکا در سوريه به ويژه پس از تحريم‌هاي اخير گفت: ابتدا بايد بگويم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌مدت زيادي است که تحت تحريم‌هاي آمريکا قرار دارد. اين تحريم‌ها تنها نفوذ سپاه را افزايش داده است. مشاهده مي‌کنيد که‌امريکا به تحريم دلبستگي شديدي پيدا کرده است. فکر مي‌کنم اين يک بيماري است. نوعي اعتياد است. اعتياد به چيزي که جواب نداده است. تحريم‌هايي که‌امريکا عليه برنامه هسته‌اي ما اعمال کرد، باعث شد تعداد سانتريفيوژها از 200 به 20000 برسد. پس از آن بود که‌امريکا وارد مذاکره با ايران شد. سپاه پاسداران ما بخشي از نيروي نظامي‌رسمي‌کشور هستند. آن‌ها در قانون اساسي ما به رسميت شناخته شده‌اند. آن‌ها يک نيروي شبه‌نظامي‌نيستند. آن‌ها سازماني منفک و جدا نيستند. سپاه بخشي از نيروهاي مسلح رسمي‌کشور است و قهرمان ملي محسوب مي‌شود، چرا که از کشور و تماميت ارضي آن در برابر حمله عراق – که با پشتيباني آمريکا انجام گرفت – دفاع کرده است. تاريخ را فراموش نکنيم. فعاليت سپاه در چارچوب سازوکارهاي قانوني کشوري است که تصميم گيري مي‌کند. به همين دليل است که سپاه در هيچ فعاليتي که به تأييد نرسيده باشد وارد نمي‌شود. نيروهاي سپاه در سوريه به درخواست دولت اين کشور نقش مستشاري دارند و در جنگ با تروريست‌ها به سوري‌ها کمک مي‌کنند. اين مأموريت آن‌ها در آنجاست. مأموريت مستشاران سپاه در سوريه و عراق اين است که با داعش و ساير تروريست‌ها مبارزه کنند. اين حد مأموريت آن‌هاست. اگر به آنها حمله شود، از خود دفاع مي‌کند، اما عليه هيچ کس عمل تحريک‌آميزي انجام نمي‌دهد.ظريف در پاسخ به پرسشي مبني بر احتمال درگيري ناخواسته ميان سپاه و نيروهاي آمريکايي تصريح کرد: بهترين راه براي جلوگيري از اين موضوع پذيرفتن حاکميت و مشروعيت دولت‌هاي مرکزي در کشورهاي مختلف است و اينکه تنها به درخواست و با هماهنگي اين دولت‌ها در کشورشان حضور داشته باشيم. احتمال درگيري وجود دارد، اما تنها راه براي حل آن هماهنگي با دولت‌هايي است که سازمان ملل متحد به عنوان دولت‌هاي قانوني سوريه و عراق مي‌شناسد.ظريف افزود: ترامپ اين طور القا مي‌کند که ايران تا چند سال ديگر مي‌تواند آزادانه سلاح هسته‌اي توليد کند. اما او اشتباه مي‌کند. اول از همه، ايران توسعه سلاح‌هاي اتمي‌را در راستاي منافع خود نمي‌بيند. اعتقادمان بر اين است که همه ما بايد به دنبال جهان عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي باشيم و معتقديم تسليحات اتمي‌براي هيچ کس امنيت نمي‌آورد و ما نيز از اين قاعده مستثني نيستيم. اين جنبه اصولي ماجراست. از سوي ديگر ما معتقديم سلاح‌هاي هسته‌اي، غيراخلاقي و خلاف ارزش‌هاي ديني ماست و اين نيز جنبه اخلاقي ماجراست. از ديدگاه حقوقي نيز ايران همواره در چارچوب ان‌پي‌تي با محدوديت روبروست و همان طور که گفتم، اگر آمريکا مطابق با توافق هسته‌اي عمل کند، تعهد ايران به پروتکل الحاقي تا 6 سال ديگر به تعهدي دائمي‌تبديل مي‌شود، يعني در صورتي که آن زمان بر اساس برجام کنگره‌امريکا تحريم‌هاي ايران را رسماً لغو کند، مجلس ايران نيز پروتکل را تصويب خواهد کرد.