تکرار سناریوی کرکوک در رقه! باز هم پای آمریکا و عربستان در میان است

سرویس خارجی-
آمریکا و عربستان با اعزام مقامات خود به شهر «رقه»، درصدد تکرار سناریوی جدایی «کرکوک» از عراق، این بار در سوریه هستند. شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا هم گفته‌اند قصد ندارند شهر را به دولت مرکزی پس بدهند!
هنوز گرد و خاک ماجرای جداسازی «کرکوک» از عراق و داعیه جدایی اربیل به زمین ننشسته است که معماران اصلی و پشت پرده جدایی، یعنی آمریکا و عربستان، به سوریه رفته‌اند، تا یک بار دیگر بخت خود را بیازمایند.
رژیم آل‌سعود که ماجراهای عراق و سوریه برای آن، حکم مرگ و زندگی پیدا کرده، «ثامرالسبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان، را هفته گذشته درست یک روز پس از تسلط «نیروهای دموکراتیک سوریه» بر «رقه»، به این شهر فرستاد.


درپی سفر این چهره جنجالی سعودی به «رقه»، برخی ناظران گفتند که وی مأموریت دارد 50 سرکرده اسیر داعش که تابعیت سعودی دارند را از نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا) تحویل بگیرد و آنها را به عربستان برگرداند.
اما، وقتی «ثامرالسبهان» و «برت مک‌گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در رقه به هم پیوستند، نظرها عوض شد و ناظران دریافتند که این دو برنامه‌های مهم‌تری دارند و می‌خواهند پس شکست داعش، آش جدیدی را برای مردم سوریه بپزند. نقش عربستان و رژیم صهیونیستی نیز در این ماجرا، پررنگ خواهد بود.
در این توطئه جدید، آل‌سعود کنار آمریکا قرار می‌گیرد و مقابل ترکیه (و البته ایران) می‌ایستد. علاوه بر آن، همان‌طور که اشاره شد، آل‌سعود سرنوشت خود را با توطئه‌ها در عراق و سوریه پیوند زده، و می‌داند که در صورت شکست این توطئه‌ها رژیم سعودی نیز به خطر خواهد افتاد.
شنیده‌ها حاکی است، «ثامرالسبهان» پس از ورود به «رقه» با تعدادی از اعضای شورای مدنی بومی و سران عشایر این منطقه دیدار داشته است.
وی حتی به فرمانده یک گروه مسلح کردی موسوم به «قسد» وعده کمک‌های مالی و تسلیحاتی داده است. از جمله دیگر اقدام‌های سؤال‌برانگیز السبهان، دیدار او با «احمد الجربا» رئیس سابق «ائتلاف ملی معارضان سوریه» بوده است.
«الجربا» همان کسی است که به سفارش آمریکا شماری از عشایر عرب سنی منطقه «رقه» را در درون صفوف «نیروهای دموکراتیک سوریه» سازماندهی کرده و در نبردهای اخیر رقه، فرماندهی آنها را به عهده داشته است. با این توضیحات، مشخص می‌شود که نیروهای دموکراتیک سوریه را فقط کردها تشکیل نمی‌دهند، بلکه عرب‌هایی که از نگاه دولت دمشق تروریست هستند و ارتش سوریه طی سال‌های گذشته با آنها می‌جنگیده نیز در درون شاکله «نیروهای دموکراتیک سوریه» حضور دارند. به عبارت دیگر، با تردستی آمریکا، رقه میان تروریست‌ها دست به دست شده است! اکنون نیروهایی کنترل رقه را در دست دارند که گوش به فرمان آمریکا و عربستان هستند.
بدین ترتیب، هر چند به گفته مقامات مسکو، بیش از 92 درصد خاک سوریه از لوث داعش پاکسازی شده است و این کشور به زودی از شر داعش و تکفیری‌ها راحت می‌شود، ولی آمریکا شرارت جدیدی را تدارک دیده و این شرارت نیز مثل توطئه سال 2011، دستپخت واشنگتن- ریاض و تل‌آویو است. لذا، کردهای مسلح شمال سوریه که چند سالی است به بازی برای آمریکا رضایت داده‌اند، به زودی از فرستاده‌های رژیم صهیونیستی نیز مثل عربستان و آمریکا، به طور علنی میزبانی خواهند کرد. رفت و آمد آمریکایی‌ها به استان‌های «حسکه» و «رقه» پیش از این نیز صورت می‌گرفته و یک نمونه آن، سفر دو ماه قبل همین «برت مک‌گورک» (نماینده آمریکا در ائتلاف ضدداعش) به رقه است. آمریکا هم‌اکنون در استان «حسکه» بیش از سه پایگاه و فرودگاه نظامی دارد (برخی منابع این پایگاه‌ها را تا هفت عدد نیز ذکر می‌کنند.)
معامله احتمالی
همان‌طور که اشاره شد، هم‌اکنون حدود 50 سرکرده و عضو داعش که تابعیت سعودی دارند، در اسارت گروه کردی «نیروهای دموکراتیک سوریه» به‌سر می‌برند. علاوه بر این، شمار دیگری از داعشی‌های بیگانه، در رقه اسیر هستند. با توجه به اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه از آمریکا کاملاً فرمانبری می‌کنند، احتمال دارد که این تروریست‌ها را بی‌سر و صدا در اختیار آمریکا، عربستان و دیگر کشورهای خارجی قرار دهند.
خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه سعودی «الحیات» در ارتباط با این عناصر تروریستی، گزارش داده که آنها در اختیار شبه‌نظامیان کرد هستند.
«طلال سلو» سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» هم به الحیات در این رابطه گفته، این سرکرده‌ها از اعضای خارجی داعش هستند که طی چند ماه [چهار ماه] درگیری در شهر رقه، بازداشت شده‌اند.
وی آمار دقیقی از شمار سرکرده‌های برجسته داعش که بازداشت شده‌اند، ارائه نکرد. «طلال سلو» از احتمال معامله با کشورهای خارجی درمورد این افراد نیز حرف زد.
هرچند دولت سوریه از لحاظ قانونی برای تحویل گرفتن این افراد، از دیگر کشورها مرجح‌تر است، ولی آمریکا از روز نخست، همه این سناریوها را اجرا کرده است تا سرکرده‌های خارجی داعش، که حکم جعبه سیاه را دارند، به دست نیروهای ارتش سوریه و مقاومت نیفتند تا پشت پرده داعش برملا شود.
پیش از این آمریکا و کردهای تجزیه‌طلب با داعش بر سر خروج عناصر داعش از «رقه» به توافق رسیده بودند و دو طرف قطعاً درباره سرنوشت سرکرده‌های خارجی داعش نیز توافق کرده‌اند.
هیچ بعید نیست که آمریکا بخواهد به این سرکرده‌ها حتی، مأموریت جدیدی در منطقه و سایر کشورها بدهد.
عملیات «نیروهای دموکراتیک سوریه» در رقه حدود چهار ماه قبل آغاز شده بود و از آن زمان، جنگنده‌های آمریکایی مرتباً مناطق مسکونی رقه را بمباران می‌کرده‌اند تا رقه هرچه سریع‌تر به دست شبه‌نظامیان مورد حمایتش بیفتد. حاصل این بمباران‌ها، مرگ 1183 غیرنظامی ساکن رقه و نابودی 80 درصد زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی شهر بوده است.