افتتاح نمایشگاه ایران تلکام 2017 با حضور 15 کشور

 تفاهم-گروه گزارش:هجدهمین نمایشگاه بین  المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تله کام 2017) با حضور محمدجواد آذری جهرمی  ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
علاوه بر شرکت های داخلی، نمایندگان و شرکت هایی از 15 کشور شامل اسلوونی، انگلیس، آلمان، تایوان، چین، روسیه، ژاپن، سوئیس، فرانسه، فنلاند، قزاقستان، کانادا، لتونی، نروژ و یونان حضور دارند. در ایران تله کام 2017 در مجموع 225 شرکت و واحد تولیدی داخلی و 102 شرکت خارجی یا نمایندگی‌های آنها در فضایی به وسعت 32 هزار متر مربع آخرین دستاوردها و فناوری  های خود را عرضه کرده اند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۷با اشاره به آزادسازی مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زیرساخت برای اپراتورهای مجازی، اظهار کرد: از کمیسیون تنظیم مقررات خواستیم مکالمات بین‌الملل را با تنظیم مقررات برای MVNO ها برقرار کند تا آنها از این ظرفیت برای بهبود کیفیت مکالمات استفاده کنند.آذری جهرمی با بیان این مطلب افزود: با فعال شدن اپراتورهای مجازی در صنعت مخابرات این اپراتورها می‌توانند حجمی از بازار را برای خود جذب کنند و پنج درصد بازار را به خود اختصاص دهند. ایجاد شدن تعرفه‌های رقابتی، بزرگ شدن بازار و جلوگیری از قاچاق مکالمه از مزایای آزاد سازی مکالمات است. وی با اشاره به فعال شدن دو اپراتور خصوصی پست، بیان کرد: با آزاد سازی فعالیت‌های پستی، بازار پستی کشور از ظرفیت امروز که ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
برگزاری پنل‌های تخصصی
 برنامه جدید تلکام هجدهم


آذری جهرمی با بیان این که در برنامه جدید امسال در نمایشگاه هر روز یک پنل تخصصی با موضوعات مختلف داریم، گفت: پنل روز نخست توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران است. این پنل با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ برگزار می‌شود و بناست در این پنل برنامه‌ای برای تسریع فرصت‌های سرمایه‌ گذاری فراهم شود.وی درباره پنل دوم توضیح داد: مهم ترین اهداف در برنامه ششم توسعه در حوزه وزارت ارتباطات گذاشته شده و ۲.۵ برابر کردن حجم بازار ICT در برنامه است. بدین ترتیب ۲.۵ برابر کردن حجم در طی برنامه در پنل با حضور مدیران تنظیم مقررات و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی برگزار می‌شود.آذری جهرمی با تاکید بر اهمیت پیوست فناوری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که ICT  اهمیت دارد اقتصاد مقاومتی و تولیدات داخلی است که از طریق پیوست فناوری ممکن می‌شود. بدین ترتیب در پنل سوم پیوست فناوری وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی برای تولید کنندگان صنعت مخابرات با حضور فعالین صنعت برگزار می‌شود.
اتصال تمامی دانشگاه های کشور به فیبر نوری
داود زارعیان ،معاون شرکت مخابرات ایران نیز در این نمایشگاه ، با انتقاد ازمسئولان وزارت علوم درمورد عدم اتصال فیبر نوری و هزینه بالای آن به دانشگاه ها گفت: هم اکنون تمامی دانشگاه های کشور به فیبر نوری متصل هستند. داود زارعیان در حاشیه نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت اینترنت دانشگاه ها گفت: شرکت مخابرات ایران موظف بود که اینترنت را از طریق فیبر نوری تا درب دانشگاه ها منتقل کند و پس از آن دانشگاه ها باید از این تجهیزات در داخل ساختمان ها و اتصال نهایی به شبکه اینترنت بهره می بردند.زارعیان ادامه داد: از هشت سال پیش و طبق طرحی که وزارت ارتباطات به شرکت مخابرات ایران واگذار کرد، تمامی دانشگاه ها به فیبر نوری مجهز شدند.معاون شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: این طرح جدای از طرح شبکه علمی بود و در آن مخابرات ملزم شده بود فیبرکشی را تا درب دانشگاه ها انجام دهد.تصریح کرد: اگرچه تعرفه شبکه های اختصاصی فیبر بالا است، اما هزینه دسترسی شبکه فیبر نوری قیمت بالایی ندارد و در چند مقطع نیز به دانشگاه ها ازسوی دولت و مخابرات برای استفاده از اینترنت سوبسید داده شده است.
گفتنی است؛ نمایشگاه تله کام به منظور معرفی آخرین دستاوردها در حوزه تجهیزات و سرویس  های مخابراتی و تحولات در حوزه ارتباطات در پاییز هر سال برگزار می شود.در این رویداد آخرین دستاوردها و توانمندی‌های متخصصان و کارشناسان کشورمان و شرکت‌ها و تولید کنندگان داخلی عرضه و معرفی می‌شود و حضور شرکت‌های معتبر خارجی در این نمایشگاه، با هدف انتقال دانش فنی و فناوری روز جهان به کشور و ایجاد فرصتی برای ارتقای صنایع مخابراتی ایران تسهیل شده است.این نمایشگاه تا 27 مهر برپاست.