گزارش «جهان‌صنعت» از گشایش هجدهمین نمایشگاه تلکام تهران؛

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی(تلکام) روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد و تا 27 مهر ادامه خواهد داشت‌‌. این نمایشگاه بین‌المللی با حضور 225 شرکت داخلی و 102 شرکت خارجی مشغول به کار است‌‌. هر چند نمایشگاه بین‌المللی تلکام در راستای اهداف صنایع مخابرات رویکردی تقریبا تخصصی دارد اما از آنجا که شرکت‌های مخابراتی خصوصی با ارائه خدمات خاص در این نمایشگاه حضور به هم رسانده‌اند، نه‌تنها بازدیدکنندگان تخصصی این حوزه بلکه بازدیدکنندگان عادی نیز برای کسب اطلاعات به‌روزرسانی شده در نمایشگاه حضور یافته‌اند‌. یکی از نکات جالب توجه در این نمایشگاه حضور گسترده شرکت‌های چینی در بخش بین‌الملل این نمایشگاه است‌‌. سالن ویژه شرکت‌های بین‌المللی به‌طور گسترده در اختیار شرکت‌های چینی قرار گرفته است‌‌. این شرکت‌ها علاوه بر ارائه محصولات مخابراتی نوین، محصولات زیرساختی متعددی نیز ارائه کرده‌اند‌‌. این پرسش اما هنوز هم وجود دارد در شرایطی که پیش از این ایران در صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی با ایالات متحده و آلمان همکاری داشته است،چرا امروز این همکاری‌ها تنها با چین پیش می‌رود‌‌.
همچنین این نمایشگاه بیانگر آن است که به دلیل محدود بودن تعداد اپراتورهای تلفن‌همراه و اینترنت، رقابت و چالش بین این شرکت‌ها کمتر دیده می‌شود و به‌گونه‌ای بازار انحصاری در اختیار سه اپراتور بزرگ قرار گرفته است‌‌. بخش بزرگی از فضای اختصاص داده شده به نمایشگاه بین‌المللی را این اپراتورها در اختیار دارند و همین موضوع موجب شده در نهایت توجه مخاطبان را به خود جلب کنند‌. ارائه سیم‌کارت‌های رایگان و تغییر نوع سیم‌کارت از اعتباری به دائمی و فروش سیم‌کارت با پایین‌ترین قیمت در گروه خدماتی است که از سوی شرکت‌های مخابراتی ارائه می‌شود تا مصرف‌کننده بیشترین رضایت را نسبت به اپراتور پیدا کند‌‌. جلب رضایت هیجانی یا واقعی از سوی اپراتور، خود سوالی است که در شرایط کنونی و در چنین نمایشگاه‌هایی بیش از پیش مورد توجه است‌‌. جای خالی شرکت‌های خصوصی در ارائه خدمات مخابراتی این بار نیز در نمایشگاه تلکام به چشم می‌خورد‌‌.
نگاه خاص به کودکان در تلکام
از سویی دیگر حضور شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات خاص برای کودکان و نوجوانان خود جالب توجه و قابل تامل است‌‌. همین موضوع شرایطی را فراهم کرده است تا دانش‌آموزان نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کنند‌‌. اپلیکیشن‌های خاص کودکان و نوجوانان و همچنین آموزش‌های ویژه جذابیتی را برای این گروه سنی ایجاد کرده است تا بر تعداد علاقه‌مندان به حضور در نمایشگاه افزوده شود‌.


حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز با اظهار نظرهای وی درباره آزادسازی مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زیرساخت برای اپراتورهای مجازی‌ همراه بود. ایجاد شدن تعرفه‌های رقابتی، بزرگ شدن بازار و جلوگیری از قاچاق مکالمه از مزایای آزادسازی مکالمات است‌‌. به این‌ترتیب امکانی برای MVNO‌ها فراهم می‌شود که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند‌‌. کمیسیون تنظیم مقررات در حال تدوین شرایط است و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد‌.
اهمیت اقتصاد مقاومتی در صنایع مخابراتی
وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی اظهار کرد: در برنامه جدید امسال نمایشگاه هر روز یک پنل تخصصی با موضوعات مختلف ارائه می‌شود‌‌. پنل روز افتتاحیه، توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران بود‌‌.
این پنل با حضور رییس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ برگزار شد و بناست در این پنل برنامه‌ای برای تسریع فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری فراهم شود‌‌.
وی درباره پنل دوم که برگزار خواهد شد، توضیح داد: مهم‌ترین اهداف در برنامه ششم توسعه در حوزه وزارت ارتباطات گذاشته شده و 5/2 برابر کردن حجم بازار ICT در برنامه است‌‌. به این ترتیب 5/2 برابر کردن حجم طی برنامه در پنل با حضور مدیران تنظیم مقررات و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی برگزار می‌شود‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: افزایش حجم بازار در برنامه به معنای 150 درصدی در شرایط فعلی است اما با شرایط فعلی بیش از 80 درصد این رشد محقق نمی‌شود‌.
آذری‌جهرمی با تاکید بر اهمیت پیوست فناوری افزود: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که ICTدر آن اهمیت دارد اقتصاد مقاومتی و تولیدات داخلی است که از طریق پیوست فناوری ممکن می‌شود‌‌. به این ترتیب در پنل سوم پیوست فناوری وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی برای تولیدکنندگان صنعت مخابرات با حضور فعالان صنعت برگزار می‌شود.
ادامه ثبات در بازار موبایل
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اصلاح نظام تعرفه اینترنت ثابت اظهار کرد: ما ملزم به توسعه بازار ICT هستیم و با توجه به شرایط بازار موبایل، توسعه را در بازار ثابت می‌بینیم‌‌. نظام تعرفه نیاز به اصلاح دارد و انتظار داریم با اصلاح نظام تعرفه تقاضا نسبت به بازار ثابت افزایش یابد‌.
آذری‌جهرمی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام شود، افزود: شرکت ایرانیان نت که از طریق سرمایه‌گذاری MTN در حال نهایی شدن است، تا سال آینده 300 میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند‌‌. مخابرات ایران نیز در این نمایشگاه درباره سرمایه‌گذاری خود توضیح می‌دهد‌.
وی با اشاره به ارائه فیبر نوری توسط شرکت مخابرات ایران بیان کرد: طی شش ماه گذشته در تهران 14 هزار پورت فیبر نوری واگذار
شده است‌‌.
انتظار است در پایان سال بعد شرکت مخابرات 100 هزار پورت واگذار کرده باشد‌‌. هر چند این عدد بزرگ نیست اما موانع توسعه در حوزه ثابت زیاد است و سال‌هاست در آن سرمایه‌گذاری نشده است‌.
اهمیت شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات با بیان اینکه مخابرات توانش را برای اصلاح زیرساخت‌ها گذاشته معتقد است: مخابرات باید امکان فعالیت بخش خصوصی و FCPها را نیز فراهم کند که با استفاده از مصوبه 230 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بتواند ظرفیت VDSL را فعال کند‌.
جهرمی خاطرنشان کرد: همچنین انتظار داریم در حوزه ثابت ظرفیت مناسبی که هنوز میزان رشد آن اعلام نشده، رشد قابل توجهی داشته باشد‌‌. با اصلاح سیاست‌ها با رشد قابل توجهی در حوزه ثابت روبه‌رو خواهیم شد‌.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوای داخلی و دو برابر کردن آن است‌‌. در حال حاضر شرکت‌هایی که مجوز IPTV از سازمان صداوسیما دریافت کردند و شرکت‌هایی که مجوز VOD داشتند، فعالیت خود را آغاز کردند‌‌. این شرکت‌ها مرحله پایلوت را در سطح بازار گذرانده‌اند و تا پایان امسال برندهایی در این حوزه خواهیم داشت‌‌. با فعالیت این شرکت‌ها در حوزه تولید محتوای بومی به صنعت تولید محتوای فیلم و سریال کمک خواهد شد‌‌.