شهردار تهران درمورد نتیجه پیگیری املاک نجومی اعلام کرد؛

فاطمه بیک‌پور- روز گذشته نخستین نشست خبری محمد‌علی نجفی با حضور پر‌شمار رسانه‌ها و عکاسان، پس از 50 روز کاری شهردار پایتخت برگزار شد.در این نشست خبری که به نحوه برگزاری و نظم آن و نحوه چیدمان خبرنگاران پرسش‌کننده انتقادات بسیاری وارد است، محور عمده پرسش‌ها در خصوص وضعیت املاک نجومی، انتصابات شهرداری، تراکم‌فروشی و میزان حقوق‌بگیران شهرداری و مواردی دیگر بود که در این نوشتار به برخی از اظهارات وی پرداخته خواهد شد. نخستین نقدی که می‌توان به نجفی و روابط عمومی آن وارد کرد این است که وقتی وارد نشست خبری شدیم متوجه شدیم که گعده قالیباف شهردار سابق، همچنان در روابط عمومی شهرداری به جز یک نفر باقی مانده‌اند و از همان ابتدا از خود پرسیدیم پس چه تغییری در سیستم اطلاع‌رسانی حاصل شده جز اینکه شهردار، نخستین نشست خبری‌اش را 50 روز بعد با رسانه‌ها برگزار می‌کند؟ در این نشست دو ساعته که با تاخیر 20 دقیقه‌ای آغاز شد، بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف فرصت طرح پرسش از نجفی را نیافتند. پر بیراه نیست اگر بگوییم به اندازه همه پرسش‌های مطرح شده، پرسش‌های مطرح نشده باقی ماند و برخی خبرنگاران با پرسیدن دو سوال و ضایع کردن حق دیگر خبرنگاران و پاسخ‌های مفصل نجفی در نهایت این اجازه را به طرح پرسش بسیاری دیگر از رسانه‌ها ندادند. به عنوان نمونه در خصوص تعیین مسوولان و مدیران جدید سازمان آتش‌نشانی پس از فاجعه پلاسکو و عدم تغییر مسوولان این سازمان بزرگ که از قصورکنندگان آن فاجعه نیز بودند، هیچ پرسشی مطرح نشد، تعیین تکلیف وضعیت شرکت‌های پیمانکاری حریم‌بان و شهربان که ماموران سد معبر بسیاری را ظرف سال‌های گذشته به کار گرفتند، افرادی که با ضرب و شتم و حتی کشتن دستفروشان مطرح شدند اما پرسشی از تغییر وضعیت آنها نشد، اقدامات شهرداری برای مبارزه با آلودگی هوا، مشکلات مترو و کمبود واگن و خط ناامن 7، مقصر دانسته شدن شهرداری در فاجعه پلاسکو به عنوان قصور‌کننده دوم حقوقی، وضعیت مال‌سازی گسترده در پایتخت و حیاط خلوت شدن منطقه 22 برای نظامیان و حامیان قالیباف و ساختن برج‌های عظیم و مال‌سازی گسترده در آن منطقه و... هیچ پرسشی مطرح نشد و در واقع هیچ فرصتی برای بیان این پرسش‌ها باقی نماند. در این میان نیز برخی افراد در روابط عمومی هر که را خودشان صلاح دیدند در اولویت طرح پرسش قرار دادند و همین مساله باعث شد نوبت به سایرین نرسد. نجفی در ابتدا با قرائت متنی برخی موارد را در خصوص وضعیت زیست ‌پذیری تهران خطاب به رسانه‌ها عنوان کرد.
سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر‌ از یک‌سو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری و پایداری آن را کاهش داده است.
امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست. دارایی‌ها‌ و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، فضاهای شهری فروخته شده‌اند، منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارند. در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش است، شهر در برابر حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است، آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است و... تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان و به صورت روزمره خود را آشکار می‌کند.
سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکلات نیست. زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها میسر نیست. ما به ایده‌هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفت‌وگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید.


همچنین نقد مدیریت شهری، هویتی شده است و این، امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار ساخته است. تصور اینکه اگر این فرد یا آن فرد بیاید‌ یا این جناح یا آن جناح بیاید، شهر دچار مشکل می‌شود یا مشکلات به تمامی حل می‌شود، تصور واقع‌بینانه‌ای نیست.در حالی که مشکلاتی که با آن مواجه‌ایم، مشکلاتی است که هم‌اکنون پیش روی ماست ولی راه‌های کوتاه‌مدت به آن پاسخ نمی‌دهد.
در کنار آن، تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست. برخی گروه‌های اجتماعی توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است، ندارند. برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده، بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند. باید کسانی که از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند، سهم بیشتری در این تغییر برعهده گیرند. کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند‌ و کسانی که با اتومبیل‌های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تامین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.
سیاست‌های مربوط به بافت فرسوده هیچ‌کدام موفق نبوده
نجفی در خصوص وضعیت بافت فرسوده عنوان کرد: سیاست‌های مختلفی که در خصوص بافت فرسوده در سال‌های گذشته اجرا شده، هیچ کدام موفق نبوده است. در واقع نتوانستیم این برنامه‌ها را محقق کنیم و قرار است طرح جدیدی را با اداره مسکن و شهرسازی وزارت راه پیاده کنیم. اما از سویی علاوه بر اینکه بافت فرسوده معضل است، نوعی دارایی هم برای پایتخت محسوب می‌شود. سیاست این نیست که همه بافت‌های فرسوده تهران تخریب شده و تبدیل به برج شوند، بلکه باید به درستی مرمت و احیا شوند.
مجله‌هایی که فقط 20 درصد فروش دارند در همشهری تعطیل می‌شوند
شهردار تهران در مورد تعیین وضعیت گروه مجلات همشهری نیز عنوان کرد: عملا بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب به ما اعتراض داشتند که چرا این همه مجله در یک موسسه وجود دارد و شرایط غیر قابل رقابتی ایجاد کرده‌اند و به بخش خصوصی ضربه وارد می‌کنند. من با توجه به گزارش مدیریت جدید همشهری به این نتیجه رسیده‌ام که چهار عنوان از مجلاتی که فقط 20 درصد استفاده و فروش دارند و 80 درصد مرجوعی دارند، تعطیل شوند. در حالی که این نشریات از سوی شهرداری یارانه بالایی دریافت می‌کنند و گمان نمی‌کنم شهروندان تهرانی راضی باشند عوارض پرداختی آنها صرف چنین نشریاتی شود.
اگر مدیری زمان قالیباف کار کرده، به این معنی نیست که موافق تفکر سیاسی او بوده
نجفی در مورد انتقادات از نحوه انتصابات خود در معاونت‌ها و شهرداری‌های مناطق عنوان کرد: این طور نیست که من از اصلاح‌طلبان استفاده نکرده باشم‌. این نقدها را قبول ندارم. ممکن است مدیرانی در بدنه شهرداری با قالیباف کار کرده باشند اما این به آن معنی نیست که با تفکر سیاسی او موافق باشند. وی تاکید کرد: در مورد عملکرد مالی آقای قالیباف قطعا اشکالاتی وجود داشته و ممکن است برخی از آنها هم به هیچ عنوان قابل دفاع نباشد اما هر موردی که به شخصه احساس کنم حقوق عمومی مردم تهران در آن پایمال می‌شود، قول می‌دهم حتما آن را پیگیری کنم. شهردار تهران همچنین تاکید کرد: اگر بخشی از منافع مردم تهران به ناحق به دیگران واگذار شده، باید برگردد. وی در حالی از وجود اشکال در حوزه مالی قالیباف صحبت می‌کند که فقط یکی از فسادهای این سازمان عریض و طویل، املاک نجومی بوده بنابراین صحبت از اشکال داشتن صرف، شوخی است.
پس از چند بار درخواست، نماینده قالیباف در مورد املاک نجومی به ما گزارش نمی‌دهد
نجفی همچنین در پاسخ به اینکه وضعیت تحقیقات و پیگیری در خصوص املاک نجومی به کجا رسید، عنوان کرد: ابتدا باید در خصوص املاک نجومی نکته‌ای را بگویم. در جلسه‌ای با حضور اعضای اصلاح‌طلب شورای سابق در تابستان 95 یکی از اعضا برای نخستین بار گزارش املاک نجومی را به من داد و من گزارش و نامه و پرسشی که از سوی سازمان بازرسی کل کشور خطاب به شوشتری، مسوول دفتر آقای قالیباف جهت پاسخگویی بود را دیدم. گفتم چون این نامه، پاسخ نهایی سازمان بازرسی نیست، فعلا گزارش را انتشار ندهید و اعلام عمومی نکنید. خودم هم آن نسخه را جز دبیرخانه ستاد مفاسد ریاست‌جمهوری که به دلیل مشاور رییس‌جمهور بودنم ارائه دادم، جایی علنی نکردم. آن زمان معتقد به افشاگری نبودم. فردای آن روز همان عضو شورا مدارک را به یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در جریان فساد املاک نجومی، رساند و منتشر شد. خودم تا آن لحظه آقای سلطانی را هرگز ندیده بودم و پنج، شش ماه بعد از آن مسایل او را دیدم‌ یعنی در انتشار اسناد املاک نجومی نقشی نداشتم. در خصوص تحقیقات نیز ظاهرا آقای قالیباف مشاور خاصی را برای پیگیری این پرونده و رابطه با دستگاه قضایی معرفی کرد که تمام مسایل را دنبال کند. وقتی شهردار شدم، از آن فرد پیگیر گزارش املاک نجومی شدم که گفت‌ دیگر مسوولیت ندارد و قالیباف شخص دیگری را برای این موضوع انتخاب کرده است. پس از چند بار درخواست، در نهایت نماینده آقای قالیباف، گزارش پیگیری املاک نجومی را به ما نداد و ما هم به قوه قضاییه نامه نوشتیم که نماینده قالیباف، نماینده شهرداری نیست و ما از هیچ چیز خبر نداریم و هیچ گزارشی به ما ارائه نمی‌شود و مسوولیتی در قبال حرف‌های او نداریم. وی تاکید کرد: سه نفر را مشخص کردیم که به موضوع واگذاری املاک به یک عده از افرادی که از املاک نجومی استفاده کردند، بپردازند. از سویی دیگر‌ کسانی هم بودند که املاک نجومی دریافت کردند، اما اسم‌شان در گزارش اسناد منتشر‌شده نیامده. همچنین لازم به ذکر است واگذاری‌ها فقط از طریق سازمان املاک شهرداری نبوده است‌ بلکه سازمان‌های دیگری هم بودند که املاک را هزینه و با اسم شهرداری واگذار کردند.
از فعالیت قرارگاه‌های سپاه در پروژه‌های بزرگ راضی هستیم
شهردار پایتخت در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش روزنامه فایننشال‌تایمز در خصوص اینکه آیا در پروژه‌های عمرانی تهران همچنان با شرکت‌های وابسته به سپاه کار خواهند کرد یا خیر، گفت: پروژه‌های کوچک معمولا به داوطلبان بخش خصوصی واگذار می‌شود‌ اما برای پروژه‌های بزرگ نه داوطلب و نه توان مالی در بخش خصوصی داریم. در واقع مهم‌ترین مساله ما همان تامین منابع مالی است. از عملکرد و همکاری قرارگاه ثارالله و خاتم‌الانبیا در پروژه‌های بزرگ رضایت داریم و برخی پروژه‌ها به خوبی اجرا شده اما باید نحوه مزایده‌ها شفاف بیان شود. نباید مزایده را به صورت انحصاری در اختیار برخی شرکت‌ها قرار دهیم بلکه باید در روندی سالم و رقابت‌پذیر پیمانکاران برای پروژه‌ها انتخاب شوند. این اظهار نظر نجفی در حالی عنوان می‌شود که اگر شرکت‌های خصوصی توان مالی رقابت ندارند، سپاه قرار است با چه ارگانی رقابت شفاف و سالمی داشته باشد؟ در اینجا این شائبه مطرح می‌شود که باز هم این خود شرکت‌های بزرگ سپاه هستند که به امکانات زیادی دسترسی دارند و عمدتا پروژه‌های بزرگ را در اختیار خواهند گرفت.
هیچ مرجع نظارتی شرطی برای شهردار شدنم نگذاشت
شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا به شما توصیه شده با تکیه زدن به صندلی بهشت از بیان تخلفات گذشتگان پرهیز کنید، گفت: اینکه برای قالیباف چنین شروطی گذاشته باشند، اطلاعی ندارم‌ اما من به صراحت می‌گویم که نه‌تنها از سوی شهرداری بلکه از سوی هیچ‌یک از مراجع نظارتی دیگر نیز هیچ شرطی برای شهردار شدنم‌ تعیین نشده و وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورا و... هیچ شروطی نگذاشته‌اند و به صراحت می‌گویم بنده نیز شرط هیچ مرجعی را قبول نمی‌کردم چراکه داوطلب شهردار شدن نبودم و طبیعتا کسی که داوطلب نباشد، شروطی را هم قبول نمی‌کند.
چمران اجازه بررسی تخلفات احمدی‌نژاد در شورای شهر سوم را نداد
نجفی در پاسخ به این سوال که چرا تخلفات دوران شهردار بودن احمدی‌نژاد در زمان حضور شما در شورای شهر مسکوت ماند، گفت: از سال 86 که ما به همراه عده‌ای از دوستان‌مان وارد شورا شدیم، مساله عملکرد مدیریت دو ساله احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در مواردی با تخلفات جدی برخورد کردیم و حتی به «هزینه‌های موسوم به فاقد» نیز رسیدیم و حداقل 32 میلیارد تومان به ارزش آن روزها هزینه فاقد در مدیریت احمدی‌نژاد کشف کردیم و گزارش حسابرسی را به چمران که رییس شورای شهر تهران بود، دادیم اما تا پایان دوره شورای شهر سوم، چمران اجازه طرح موضوع در شورا را نداد و جریان سه نفره اصلاح‌طلبان در شورای شهر سوم نیز نتوانست با همه تلاش‌ها موضوع را در دستور کار شورا قرار دهد.
تراکم‌فروشی نخواهیم داشت
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد تراکم‌فروشی در شهرداری تهران تاکید کرد: اگر کسی مدعی است ظرف این 50 روز حتی یک مورد تراکم‌فروشی و شهرفروشی وجود داشته است، به ما اعلام کند تا ما آن را پیگیری و متخلفان را به صورت عمومی معرفی کنیم. بی‌تردید تراکم‌فروشی مدنظر ما نیست و این کار را انجام نخواهیم داد.
از عوامل متخلف زمان قالیباف شکایت کردیم‌ اما علنی نکردیم
نجفی در پاسخ به پرسش اسکان‌نیوز نیز گفت: در انتصابات معامله‌ای نداشته و ندارم‌. اگر تخلفی محرز شود، شکایت می‌کنم همان‌گونه که در مورد رسمی شدن شش هزار نفر از پیمانکاران از ابتدای امسال تا امدن بنده به شهرداری به هیات تخلفات اداری ریاست جمهوری و موارد دیگر شکایت کردیم اما دلیلی بر عمومی شدن این شکایت‌ها نمی‌بینم.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر چرایی شکایت نکردن شهرداری از عیسی شریفی، قائم‌مقام محمد‌باقر قالیباف که در بازداشت است و با هلدینگ یاس مرتبط بوده، برکنار نکردن سلیمانی شهردار منطقه یک که رییس دفتر شریفی بوده و نیز مجتبی یزدانی که معاون خدمات شهری است و از یاران نزدیک شریفی بوده، عنوان کرد: چه کسی گفته با تخلفات برخورد نمی‌کنم. هر تخلفی که قصور مدیریتی نباشد، با آن برخورد قاطع دارم. بنده هنوز به قطعیت در مورد اینکه این افراد تخلفی کرده‌اند یا خیر، نرسیده‌ام اما هم افراد نام برده شده و حتی آنهایی که نام نبردید، اگر تخلفی داشته باشند، حتما برخورد می‌شود. شما از کجا می‌دانید شکایت نکرده‌ام. در واقع موارد متعددی هم در بازرسی، هم در معاونت مالی و اقتصادی و هم در معاونت منابع انسانی تخلف صورت گرفته که در مورد آنها یا از طریق هیات رسیدگی به تخلفات یا دستگاه قضایی شکایت کرده‌ایم.
شهردار تهران بیان کرد: البته همه این موارد مربوط به پایمال شدن منافع شهر نبوده. برخی تخلفات اداری بوده است. به طور مثال امروز متوجه شدیم از اول فروردین ۹۶ تا آمدن بنده در شهرداری شش هزار نفر از پیمانکاران شهرداری به نوعی رسمی شده‌اند. به معاونت منابع انسانی گفته‌ام باید پرونده مدیرکل منابع انسانی به هیات رسیدگی به تخلفات اداری برود اما چون بازنشسته هستند، باید هیات تخلفات اداری مستقر در ریاست‌جمهوری به آن رسیدگی کند. نجفی تاکید کرد: از تخلفات شکایت کرده‌ایم اما دلیلی برای عمومی کردن موضوع نمی‌بینم.