مصونیت اقتصاد ایران در مقابل

شوک‌های بیرونی
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد ایران در برابر شوک‌های بیرونی، مصونیت یافته است، گفت: با وجود صحبت‌های ترامپ، شاهد شوک هیجانی در بازار ارز نبودیم‌.
ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد ایران در برابر شوک‌های بیرونی مصون شده است، گفت: با وجود اظهارات ترامپ، در بازار ارز شاهد شوک نبودیم و بازار ارز در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته و حتی امروز بسیار آرام بود‌. این امر البته نشان می‌دهد اقتصاد ما با تاسی از اصول اقتصاد مقاومتی، در مقابل شوک‌های بیرونی، مصونیت نسبی یافته است‌. رییس کل بانک مرکزی افزود: بر این اساس بانک مرکزی بر حسب وظیفه ذاتی خود، شرایط بازار ارز را با دقت تحت نظر دارد هرچند قیمت ارز در بازار متناسب با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود‌.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی وظیفه دارد از نوسان‌های نشات‌گرفته از آثار هیجانی در بازار جلوگیری کند این در حالی است که طی روزهای اخیر حتی نوسانات ناشی از رفتارهای هیجانی هم در بازار مشاهده نشد و شرایط کاملا عادی پیش رفت‌.



رتبه رقابت‌پذیری ایران بهبود یافت؛
جهش ۲۳ رتبه‌ای در نوآوری
معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد نتایج بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره وضعیت اقتصاد ایران در سال 2018 - ۲۰۱۷ را منتشر کرد‌.
در گزارش معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری ایران در سال 2018- ۲۰۱۷ میلادی آمده است: ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی از نقطه نظر رقابت‌پذیری رتبه ۶۹ را در میان ۱۳۷ کشور جهان کسب کرده که در مقایسه با رتبه سال گذشته خود هفت پله صعود داشته است‌.
ایران در زیرشاخص الزامات اساسی، به سبب برخورداری از محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی و زیرساخت‌های مناسب رتبه ۵۵ جهانی را به خود اختصاص داده و نسبت به سال قبل شش پله صعود داشته و در زیرشاخص‌های تقویت کارایی و عوامل نوآوری و بلوغ رتبه ۸۳ و ۸۱ را احراز کرده و نسبت به سال قبل به ترتیب ۶ و ۲۰ رتبه ارتقا یافته است‌.
زیرشاخص الزامات اساسی شامل چهار رکن نهادها، زیرساخت‌ها، محیط اقتصاد کلان و بهداشت و آموزش ابتدایی است‌. ایران در رکن محیط اقتصاد کلان بهترین رتبه (۴۴) و در رکن نهادها بدترین رتبه (۸۵) را کسب کرده است‌.
مرحله دوم توسعه (تقویت کارایی) نیز از نقطه نظر ارکان رقابت شامل آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی، کارایی بازار کالا، کارایی بازار نیروی کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فناورانه و اندازه بازار است‌. بهترین رتبه ایران در این مرحله از توسعه مربوط به اندازه بازار است که رتبه ۱۹ را در میان ۱۳۷ کشور جهان به خود اختصاص داده و بدترین رتبه به کارایی بازار نیروی کار اختصاص داده شده است‌.
زیرشاخص عوامل نوآوری و بلوغ شامل دو رکن بلوغ و مهارت‌های کسب‌ و کار و نوآوری است که ایران در این دو رکن به ترتیب رتبه‌های ۹۷ و ۶۶ را کسب کرده و نسبت به سال قبل به ترتیب ۱۲ و ۲۳ رتبه ارتقا یافته است‌.