« ابتکار» از درخواست برای بیان تعداد دقیق اعضای فراکسیون امید گزارش می دهد «امید » ی ها به دنبال شفاف سازی

گروه پارلمان - موضوع اعلام اسامی اعضای فراکسیون امید هفته گذشته به طور جدی از سوی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مطرح شد. مسئله ای که پیش از این اصلاح طلبان با احتیاط بیشتری درباره آن سخن می‌گفتند. گفتنی است؛ در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی اکثر اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و بزرگان اصلاحات برای حل این مشکل دست به ائتلاف با اصولگرایان معتدل زدند. ماجرا از آنجا آغاز شد که لیست امید در اکثر مناطق کشور با حمایت و «تکرار» رئیس دولت اصلاحات وارد مجلس شد ولی درست زمانی که محمدرضا عارف، به عنوان رئیس فراکسیون امید برای کرسی ریاست مجلس قصد رقابت با علی لاریجانی را داشت، برخی با بدعهدی علاوه بر اینکه به میثاق نامه لیست امید پشت کردند و رای خود را به سبد لاریجانی ریختند، از فراکسیون امید جدا شده و فراکسیون «مستقلین» را تشکیل دادند. مسئله‌ای که مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس در همان زمان اعلام کرد برخی عکس یادگاری شان را با فراکسیون امید می‌گیرند و زنبیلشان را جایی دیگر در صف می‌گذارند.
همان زمان واکنش‌های منفی زیادی نسبت به این موضوع وجود داشت چرا که برخی افراد با حمایت اصلاح‌طلبان و در قالب لیست امید وارد مجلس شدند ولی به این آرمان و تعهدی که داده بودند پایبند نماندند. البته علاوه بر این افراد اصولگرا که از نزدیکان علی لاریجانی بودند و از او در انتخابات ریاست مجلس حمایت کردند عضو فراکسیون امید نشدند . گروهی هم از فراکسیون امید خارج شدند، برخی دیگر هم بودند و هستند که با عنوان و برند اصلاح‌طلبی در حوزه انتخابیه خود از مردم رای گرفتند ولی به آن پایبند نماندند و همچنان در رای گیری‌ها به اصطلاح «یکی به نعل می زنند و یکی به میخ!». موضوعی که صدای اعتراضی اعضا و رئیس فراکسیون امید را درآورده و آنها را وادار به واکنش کرده است. چنان‌که محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در دیدار اخیرش با اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه، درباره عملکرد فراکسیون امید اظهاراتی بیان کرده است. او در این دیدار گفت: «از همان ابتدای تشکیل فراکسیون امید دو گروه تلاش کردند فراکسیون امید را به حاشیه ببرند. یکی از این گروه‌ها افرادی بودند که تلاش کردند با شبیه‌سازی با یکی از ادوار مجلس، تشکیل فراکسیون امید را به‌زعم خود در راستای ضدیت با نظام و تعبیرات بی‌ربطی از این دست القا کنند و گروه دوم کسانی بودند که با نردبان فهرست امید وارد مجلس شدند و با همسوشدن با گروه اول و به بهانه آن‌چه دوری از تندروی نامیدند، راهشان را از ما جدا کردند.»
نباید اجازه داد برخی با برند اصلاح طلبی غلط اندازی کنند
رئیس فراکسیون امید درباره اعلام اسامی اعضای این فراکسیون و شفاف سازی در این باره بیان کرد:‌ «این در حالی‌ است که منش و روش اعضای فراکسیون امید نشان داد هیچ میانه‌ای با تندروی ندارد و به دنبال مطالبات به‌حق مردم است و همواره به شعار اصلی خود، امید، آرامش و رونق اقتصادی، پایبند است. اگر تاکنون در انتشار نام اعضای فراکسیون امید تعللی صورت گرفت به خاطر ملاحظه حال برخی افراد بود که در جلسات خصوصی برخی ملاحظات شخصی را مطرح می‌کردند ولی در آینده‌ای نزدیک لیست اعضای فراکسیون امید اعلام می‌شود.» ظاهرا اعضای فراکسیون امید درباره این شفاف سازی به اجماع نظر رسیده اند چرا که علاوه بر عارف ، برخی نمایندگان از جمله بهرام پارسایی و ‌محمود صادقی اعضای فراکسیون امید در این باره اظهار نظر کرده اند .


صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» در این باره گفت: «اینکه مشخص شود اعضای فراکسیون امید چه کسانی هستند و در این باره شفاف سازی شود، کار خوبی است و موافق آن هستم. نباید اجازه داد برخی افراد از یک برند و عنوان برای غلط اندازی استفاده کنند چون به اعتماد مردم آسیب می رساند.» او همچنین اعتقاد دارد که این رفتار سواستفاده از اعتماد مردم و فریب کاری است و باید جلوی این فریب کاری و دروغ گویی گرفته شود. البته پیش از این بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این باره گفته بود که به زودی اسامی اعضای فراکسیون امید و نمایندگانی که با لیست امید وارد مجلس دهم شدند به زودی اعلام می شود. نمی‌شود کسانی به نام لیست امید وارد مجلس شوند با آقای عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفی بگیرند ولی رویه‌شان در مجلس چیز دیگری باشد.
او همچنین تاکید کرده بود: «بالغ بر 160 نماینده با لیست امید و با پذیرش تعهدات این لیست وارد مجلس شدند، اما برخی از آنها به هر دلیلی بعد از ورود به مجلس در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند.» نکته قابل توجه دلخوری و گلایه همه اعضای فراکسیون امید از افرادی است که با حمایت این لیست وارد مجلس شدند ولی با بدعهدی دراین فراکسیون نماندند یا اصلا به عضویت آن درنیامدند یا در انتخابات رئیس مجلس به اصلاح طلبان پشت کردند. همچنین بخش دوم نارضایتی اعضای فراکسیون امید از این افراد مربوط به انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال دوم است. چرا که در آن زمان روی گزینه ها به توافق رسیده بودند ولی باز این افراد که در آن زمان فراکسیون مستقلان را تشکیل داده بودند به عهد خود وفا نکردند و به گزینه های مورد توافق با امید رای ندادند.
باید درباره اعضای فراکسیون امید شفاف سازی شود
صادقی درگفت وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه بزرگانی که لیست ائتلافی امید را می بستند می دانستند برخی افراد حاضر در لیست اصولگرای معتدل هستند، گفت: «به نظر من حالا نباید توقع رفتار کاملا اصلاح طلبانه از آنها داشته باشند چرا که آنها اصولگرای معتدل هستند نه اصلاح طلب. پس باید طبق توافق از آنها توقع و انتظار داشته باشند. ولی کسانی که خودشان را به دروغ اصلاح طلب معرفی کرده‌اند و عملکرد غیر اصلاح طلبانه داشته اند؛ باید درباره آنها شفاف سازی کرد تا مردم آنها را بشناسند.»
دقت عمل داشته باشیم تا باعث فرسایش داخلی نشویم
البته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در دیداری که اخیرا با جوانان اعتدال و توسعه داشت، درباره اظهارات اخیر خود درخصوص «ائتلاف» توضیحاتی بیان کرد و افزود: «ما به ائتلاف در داخل یک جبهه سیاسی و گروه‌های همسو با ساز و کار شفاف و مشخص اصرار داریم. احزاب عضو یک جبهه در چارچوب‌های مشخص می‌توانند ائتلاف کنند و تشکیل شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم در همین راستا بوده است. ائتلاف با جریانات رقیب هم بصورت اقتضایی و بر حسب ضرورت می تواند انجام شود.» البته محمود صادقی هم با بیان اینکه «اگر بخواهیم رویکرد ائتلافی داشته باشیم طبیعی است که همه نیروها صددرصد در چارچوب این ائتلاف قرار نمی گیرند» تصریح کرد: «این افراد طبق یک تعریفی در این ائتلاف قرار می گیرند و باید بر اساس همان تعریف از آنها انتظار داشته باشیم.این نکته بسیار مهمی است و اگر به آن توجه نداشته باشیم باعث تفرق و فرار نیروها از این جمع شویم و این موضوع باعث فرسایش در بین خودمان می شود. ما یا می خواهیم ائتلاف کنیم یا نمی خواهیم، پس باید بر اساس همان اهداف و حدود از افراد انتظار داشته باشیم.» این نماینده مردم تهران در خانه ملت اعلام کرد: «فراکسیون در حال بررسی این موضوع است که اسامی اعضای خود را اعلام کند، یا نکند. باید مشخص شود که هدف چیست و از این کار چه قصدی داریم. پس باید شفاف عمل کنیم.»
تعداد فراکسیون امید برابر با امضای حمایت کنندگان از رئیس دولت اصلاحات نیست
البته برخی تعداد واقعی فراکسیون امید را برابر با تعداد امضاهای بیانیه حمایتی از رئیس دولت اصلاحات می دانند در حالی که محمود صادقی این صحبت را رد می کند و می گوید که نباید تعداد امضاهای حمایتی از رئیس دولت اصلاحات را ملاک تعداد فراکسیون امید بدانیم، چرا که این درخواست فقط یک روز در مجلس مطرح شد و جمع شدن 85 امضا در یک روز نه تنها کم نیست بلکه بسیار زیاد هم است. چون برخی نمایندگان در یک روز ممکن است یا غیبت داشته باشند یا در زمان امضای بیانیه حضور نداشته باشند. پس این موضوع قابل استناد نیست و به نظر من با توجه به شرایط موجود عملکرد فراکسیون امید رضایت بخش بوده است.»
تصمیم درباره انتخابات 98 نیاز به بررسی بیشتری دارد
گفتنی است موضوع دیگری که اخیرا درباره آن صحبت هایی مطرح می شود موضوع راهبردهای انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات سال 98 است. عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی اصلاح طلبان در این باره معتقد است که صحبت در این باره بسیار زودهنگام است ولی مهمترین مساله جبهه اصلاحات را در حال حاضر انسجام بخشی به تشکیلات دانسته است. او همچنین از همه نخبگان اصلاح طلب خواست در مسیر وحدت و همگرایی این جریان سیاسی گام بردارند و به انسجام بخشی این جریان کمک کنند. عارف همچنین در اظهاراتش گفته بود سعی دارند در انتخابات آینده از اصلاح طلبان بیشتری استفاده کنند. ولی صادقی درباره این بخش از صحبت های عارف گفت که باید درباره آن موضوع بیشتر صحبت شود. این روند باید سازوکار پویا داشته باشد و انعطاف پذیر باشد تا بتوانیم براساس شرایط متفاوتی که پیش می آید تصمیمات متناسبی بگیریم. نمی‌شود هم اکنون درباره این موضوع صحبت کرد چرا که اگر مثل دوره قبل نتوانیم به اندازه کافی نیروهای صددرصد اصلاح طلب پیدا کنیم، با مشکل مواجه می شویم. بنابراین معتقدم این مسئله نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد و فعلا زود است دراین باره صحبت کنیم.
نتیجه گیری
آنچه مسلم است اینکه برخی با اسم و عنوان و حمایت اصلاح طلبان وارد مجلس دهم شده اند و در حوزه انتخابیه خود را فردی اصلاح طلب قلمداد کرده اند تا رای بدنه اصلاح طلب جامعه را به دست آورند. ولی پس از ورود به مجلس به آرمان های اصلاح طلبی پشت کرده و طبق برنامه عمل نکرده اند. این مسئله ای است که واکنش و اعتراض اعضای فراکسیون امید را به همراه داشته است و آنها را مصر کرده که در باره این افراد و اعضای ثابت فراکسیون امید برای مردم شفاف سازی کنند تا بدانند در انتخابات آینده چه کسانی با آنها صداقت داشته اند و چه کسانی منفعت طلبانه با آبرو و اعتبار بزرگان اصلاحات برای خود نمدی بافته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف: هیچ کس دیگر در مذاکرات بلند مدت به آمریکا اعتماد نخواهد کرد « ابتکار» از درخواست برای بیان تعداد دقیق اعضای فراکسیون امید گزارش می دهد «امید » ی ها به دنبال شفاف سازی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری از ورشکستگی آبی، یوزپلنگ محکوم به نابودی و تالاب‌های مرده گفت محمد صادق جنان صفت بازارهای ایران، استوار یا جزیره «ابتکار» شایعات پیرامون طرح تحول نظام سلامت را بررسی کرد سایه اختلافات بر سر درمان حاشیه ها از جشنواره سی و ششم جلو زد حذف «هنر وتجربه» آغاز اعتراض ها به «فجر » تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست تاثیر حرف های ترامپ بر بازار های پولی و مالی بررسی شد کاهش نرخ ارز و طلا علی اکبر صالحی: باید خوشحال باشیم که دشمنان ما نادان هستند محمدمهدی عبدخدایی در گفت‌وگو با «ابتکار» از استراتژی ها وخطاهای جمعیت فدائیان اسلام می گوید: تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست اگر کنگره خروج آمریکا از برجام را تصویب کند تشنج در روز نفتی بهارستان رمزگشایی از رفتار متفاوت بازار آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا: مصادیق «رانت» مشمول عناوین مجرمانه شود