اولتیماتوم برجامی صالحی

رييس سازمان انرژي اتمي‌تاکيد کرد: فقط در چارچوب مواردي مانند پروتکل الحاقي که متعهد هستيم، عمل مي‌کنيم آن هم تا زماني که برجام هست.
به گزارش ايرنا، علي اکبر صالحي با رد مطالبه نابحق و غيرقانوني ترامپ در خصوص بازرسي از مراکز نظامي‌کشورمان گفت: ما به موافقت نامه پادمان و پروتکل الحاقي متعهديم، البته تا زماني که برجام پابرجا باشد چون اين پروتکل هنوز به تصويب مجلس نرسيده است و آن را داوطلبانه اجرا مي‌کنيم.
معاون رئيس جمهوري تاکيد کرد: ما به موارد بازرسي مندرج در برجام نيز متعهديم و در اين چارچوب به تعهداتمان عمل مي‌کنيم اما خارج از اين چارچوب قطعا به هر خواسته ديگري عمل نخواهيم کرد و از آن تمکين نمي‌کنيم همچنان که تاکنون اينگونه عمل کرده‌ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين درباره بسته شدن پرونده بازرسي از مراکز نظامي‌کشورمان پس از بازديد آمانو از سايت پارچين گفت : از ابتدا سه بار از اين سايت نظامي‌بازديد شده است . دو بار در اوايل و يکبار هم همين اواخر که پرونده بسته شد و آخرش ديدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود.
صالحي افزود: در اين بازديد نمونه گيري و آزمايش کردند و به جايي نرسيدند و نظر ايران تأمين و حقانيت موضع کشورمان تاييد شد.
وي بار ديگر تاکيد کرد: فقط در چارچوب مواردي مانند پروتکل الحاقي که متعهد هستيم عمل مي‌کنيم آن هم تا زماني که برجام هست. چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجراي اين پروتکل نيز قطعاً متوقف مي‌شود زيرا با توقف برجام ، اجراي آن بي معني خواهد بود.
صالحي افزود: درخصوص بازرسي‌ها در چارچوب موافقت نامه پادمان مانند ديگر اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و نيز در چارچوب تعهدات برجام متعهديم البته تا زماني که اين توافق پابرجاست.
وي تاکيد کرد : صرفا در اين چارچوب اجازه بازرسي مي‌دهيم و شيوه‌ها و نحوه بازرسي در اين چارچوب نيز روشن است که طبق قاعده اي بايد عمل شود و ما فقط در آن چارچوب و قاعده عمل مي‌کنيم. رئيس سازمان انرژي اتمي‌درباره تدابير اين سازمان درصورت لغو برجام تاکيد کرد : يقين داشته باشيد علاوه بر اين که پل‌هاي پشت سرمان را خراب نکرديم ، پل‌هاي متعددي را هم ساخته‌ايم.
صالحي هشدار داد : اگر روزي مسئولان نظام به عللي ببينند که برجام ديگر منفعتي براي کشورمان ندارد و براي از سرگيري غني سازي 20 درصد در فردو تصميم بگيرند ، چهار روزه مي‌توانيم غني سازي 20 درصد را آغاز کنيم؛ خودشان مي‌فهمند يعني چه.
وي افزود: همان طور که آقاي روحاني اعلام کرد خيلي از فعاليت‌ها را مي‌توانيم در بازه زماني ساعتي بازگرديم و محدوديت‌ها را برگردانيم ؛ از سرگيري برخي فعاليت‌هاي ديگر چند ماه و برخي فعاليت‌ها تا حداکثر يک سال و دو سه ماه طول مي‌کشد. صالحي گفت : البته ما مي‌خواهيم برجام همچنان بدون خدشه پيش برود و فعاليت‌هاي فني در حوزه هسته اي اعم از اکتشاف و استخراج ، تحقيق و توسعه ، ساخت نيروگاه‌هاي جديد و استفاده از فناوري هسته اي در حوزه سلامت، کشاورزي و صنعت به خوبي پيش مي‌رود.
وي در عين حال هشدار داد: ما نمي‌خواهيم وارد ميدان چالشي شويم و اعلام مي‌کنيم که ما را وادار به عکس العمل نکنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين با اشاره به سفر اخيرش به ايتاليا و انگليس گفت: در ديدار با مقامات اين کشورها گفتم شايد آقايان علاقمندند که ما را آشفته و تحريک کنند که تصميمات مطابق ميلشان بگيريم اما يقين بدانند که تصميمات ما براساس احساسات و عواطف نيست بلکه براساس هدفمندي، هوشياري، عقلانيت و حکمت و مصلحت است. صالحي با بيان اين که مي‌دانيم اين بازي را چگونه پيش ببريم، ابراز اميدواري کرد: طرف مقابل سر عقل بيايد و ديگران را به مشکل نياندازد.
معاون رئيس جمهوري با تقبيح سخنان اخير رئيس جمهور امريکا گفت : سخنان او ناپسند و رکيک بود و بسيار زشت است که رئيس جمهور کشوري ديدگاه‌هايش را در اين قالب بيان کند.
صالحي افزود: واقعاً مردم امريکا از داشتن چنين رئيس جمهوري شرمنده‌اند که نتوانست در شأن رئيس جمهور موضوعات را مطرح کند و هر چند موضوعات اختلافي باشد بيان رئيس جمهور و رئيس کشور اقتضا مي‌کند که در چارچوب نزاکت باشد ؛ جاي تأسف است که رئيس جمهور امريکا اين گونه سخن گفت.
وي گفت : البته از بعد ديگر جاي خوشحالي دارد که اين شخصيت متأسفانه از جهات مختلف فاقد اطلاعات لازم است و حتي جغرافياي جهان را به درستي نمي‌شناسد همچنان که هنوز نمي‌داند که خليج فارس با هزاران سال سابقه خليج فارس است.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌، سخنان رئيس جمهور امريکا را نابجا، سخيف، اتهام و آکنده از دروغ دانست و افزود : البته آقاي روحاني به زيبايي و با رعايت کامل ادب سياسي ، پاسخ کوبنده اي به سخنان بيهوده آقاي ترامپ داد.
صالحي افزود: اتحاديه اروپا يکپارچه از ايران حمايت و از امريکا انتقاد کردند؛ البته بايد صبر کنيم و ببينيم که سير تحولات به چه صورت است اما اين نشان از حقانيت ايران دارد.
صالحي افزود: اقدام ترامپ که به نفع ما تمام شد به کار بردن عبارت جعلي براي خليج هميشه فارس بود که سبب انسجام ملي شد زيرا حتي مخالفان نظام متوجه حقانيت جمهوري اسلامي‌شدند.
وي اضافه کرد: حتي مخالفان نظام دانستند مواضع نظام از 40 سال قبل تاکنون درست بود و طرف مقابل نابحق مي‌گويند اما آنقدر سخن نابحقشان را زيبا جلوه مي‌دانند که خيلي‌ها اغوا شده بودند اما اکنون ديگر حقيقت روشن شده و اين کار جمهوري اسلامي‌را راحت کرد.
وي افزود: زمان بازگرداندن بسياري فعاليت‌هاي هسته اي به حالت قبل و حتي فراتر از آن در بازه زماني ماه است و يک موردش، موضوعي است که رهبر معظم انقلاب درخصوص غني سازي صد هزار سو در مدت يک سال و نيم فرمودند. اين يعني امکانات بالقوه اي براي تحقق اين هدف وجود دارد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين درباره‌امادگي اين سازمان براي مقابله با تصميم احتمالي امريکا براي خروج از برجام تا 60 روز آينده تاکيد کرد : کار ما لحظه اي است، ما که نمي‌خوابيم و 60 روز ديگر بخواهيم بيدار شويم، آمادگي که مي‌گوييم لحظه اي است.
وي افزود: فقط اراده مسئولان را مي‌طلبد که دستور بدهند که چه اقدامي‌را آغاز کنيم؛ ما همه اين سناريوها را در سازمان انرژي اتمي‌مدنظر قرار داديم و با عرضه کلياتش در هيات نظارت بر برجام درباره آن توافق کرديم.