اینترنت و کارآفرینی

دکترحوریه یحیایی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com
اینترنت یکی از اعجازانگیز ترین دستاوردهای
 بشر بوده که توانسته همه ابعاد زندگی او را در بر بگیرد و در شخصی ترین امور زندگی افراد نیز نفوذ کند. بی شک اینترنت زندگی کاربران این تکنولوژی را تحت تاثیر قرار داده و تحولی شگرف در بسیاری از بخش های زندگی ایجاد کرده است. در قرن حاضر، بشر در حالی به زندگی خود ادامه می دهد که همراه با حجم وسیعی از اطلاعات و راه های نوین ارتباطی روبرو است. افزون بر تمام مزایای اینترنت، استفاده از اینترنت با برداشتن مرزهای جغرافیایی، مقابله با عدم وجود امکانات در گوشه کنار دنیا را برای طرفدارانش به ارمغان می آورد.


کاربران اینترنت را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود. دسته اول شامل افرادی می شوند که از اینترنت به صورت هدفمند و برای برطرف کردن نیازهای خود و یا کسب مهارت و تولید ثروت استفاده می نمایند و دسته دوم کسانی هستند که تنها با گردش در فضاهای مجازی و سایت های مختلف به دنبال سرگرمی و گذراندن اوقات خود هستند. بی شک استفاده مثبت و کارآمد از اینترنت و فضاهای مجازی می تواند از عوامل بهبود اقتصاد و پیشرفت فرد و در نهایت جامعه محسوب شود.
پرداختن به بحث کارآفرینی اینترنتی و یا به عبارت دیگر نقش پررنگ اینترنت در امر کارآفرینی از جمله مباحثی است که توجه به آن بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. استفاده از اینترنت در کارآفرینی دارای جنبه های متفاوت است. تشکیل کسب و کار اینترنتی از یکسو و استفاده از این تکنولوژی برای تبلیغات و یا مطرح نمودن برندها و کالاهای تجاری از سوی دیگر از جمله مواردی است که بسیاری ازشرکت های تجاری بزرگ و موسسات موفق را ملزم به حضور در این حوزه می نماید. فرد در کارآفرینی اینترنتی باید سطح مهارت‌های فردی و مدیریتی خود را بالا برده تا بتواند در کسب و کار اینترنتی خود موفق شده و اعتماد مشتریان خود را در دنیای مجازی جلب کند. بسیاری از افراد مشغول در کسب و کارهای اینترنتی بر این باورند، با توجه به پیشرفت فناوری، اینترنت با ایجاد فضای مناسب در تبدیل ایده ها به عمل و در تداوم آن تولید کسب و کارهای نو بی  نظیر عمل می کند. از طراحی و توسعه اپلیکیشن ها و بسیاری از نرم افزارهای گوشی های همراه گرفته تا فروش یک یا چند وسیله یا مایحتاج روزانه در یک سایت کوچک اینترنتی، همگی می توانند از جمله کسب و کارهای اینترنتی به شمار آیند. اینترنت؛ مانع تمرکز زدایی جغرافیایی می شود و تبدیل کل جهان به یک دهکده کوچک تعبیری بس مناسب است. زیرا افراد بسیاری در دورترین مکان های شهری و روستایی می توانند مشغول درآمد زایی و تولید ثروت باشند و با تبلیغ بخشی از محصولات و یا صنایع دستی و یا حتی تبلیغ مکان های گردشگری محل زندگی خود بطور قطع بسیاری از محدودیت  ها را کنار بزنند و آنها را تبدیل به فرصت هایی ارزنده نمایند. بستر اینترنت در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با احداث سایت های بزرگ اینترنتی و سودآوری  های کلان اقتصادی اثبات کرده است که در دنیای امروزی می  تواند یکی از کارآمد ترین ابزار ایجاد کارآفرینی و در پی آن اشتغال و ایجاد انگیزه برای جوانان باشد.