سخنان ترامپ پایان اعتبار آمریکا بود

هیلاری کلینتون:
سخنان ترامپ پایان اعتبار آمریکا بود
آرمان: پس از جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، دیروز هیلاری کلینتون که او هم زمانی وزیر خارجه آمریکا بود لب به انتقاد از مواضع و اظهارات ترامپ در روز جمعه گشود. ترامپ در کشوری که ریاست جمهوری آن را بر عهده دارد منزوی‌تر و تنها‌تر از آن است که تصورش را می‌کرد و یکباره مسئولان سابق این کشور در انتقاد از ترامپ با ایران همصدا شدند.
تحقیر شدیم!


18 مهر بود که وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره رئیس‌جمهور کنونی این کشور گفت: «ترامپ خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست و تمام جهان باید درباره وی نگران باشد.» هیلاری کلینتون در آن روز ترامپ را اینگونه توصیف کرد: «او فردی شتابزده و فاقد کنترل بر خودش است. برای ترامپ مهم نیست مردم درباره او چه فکر می‌کنند. او کینه‌توز و انتقام‌جوست.» روز گذشته هم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: بی‌اعتمادی دونالد ترامپ به توافق هسته‌ای ایران مخرب و پایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود. کلینتون در گفت‌وگو با فرید زکریا خبرنگار بخش عربی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: به نظر من کارهای ترامپ خطرناک است و بی‌اعتمادی به توافق هسته‌ای با وجود سفارش و نصیحت افراد به وی به دلایل مختلف ارسال پیام اشتباه است. وی با اشاره به سخنان جمعه‌شب ترامپ درمورد توافق هسته‌ای ایران، گفت: حتی اگر دلیلی نباشد که ایران به توافق هسته ای پایبند است، فرستادن چنین پیامی اشتباه است در حالی که رئیس جمهوری آمریکا این مساله را بیان کرد و این سخنان نه تنها خطا است بلکه این پیام را به جهان می‌رساند که سخنان آمریکا مورد اعتماد نیست. وی گفت: ما رئیس‌جمهوری‌های مختلفی داشتیم ولی معتقدم که این رئیس جمهور (دونالد ترامپ) اعتماد و اعتبار آمریکا را با سخنانش در رابطه با مهم‌ترین مذاکراتی که باید آن را حفظ می‌کرد، به پایان رسانده است. وی افزود: همچنین این امر موجب اهمیت‌دادن به ایران می‌شود و اگر ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد که همه نشانه‌ها حاکی از این مساله (پایبندی) است، در این صورت ما به‌جای اینکه ایران را منزوی کنیم، این کشور را در معرض دید قرار خواهیم داد و در نتیجه ما کوچک و احمقانه به نظر می‌آییم و این همان چیزی است که به نفع ایران خواهد شد.
جان کری علیه ترامپ
جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در بیانیه‌ای به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: «تصمیم امروز رئیس‌جمهور ترامپ، خطرناک است. او یک بحران بین‌المللی ایجاد کرده است. این اقدام، منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان نزدیک ما را نادیده می‌گیرد.» وی اضافه کرده است: «این تصمیم، نادیده‌گرفتن حقایق برای خدمت‌رسانی به ایدئولوژی رئیس‌جمهوری است که انجام بازی‌های خطرناک با کنگره و ایران را به اعتراف به کارسازبودن توافق هسته‌ای، ترجیح می‌دهد.» وی اضافه کرده است: «من عمیقا امیدوارم که شش امضاکننده دیگر صرف‌نظر از اتهامات نادرست و اقدامات تحریک‌آمیز مطرح‌شده توسط ترامپ به دنیا رفتار مسئولانه را نشان خواهند داد و به این توافق هسته‌ای پایبند خواهند ماند.»