فراواکنش بورس

هادی مومنی- وقتی جمعه 21 مهرماه ساعت 21 به وقت تهران، کمتر از 30 دقیقه بعد از سخنرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده با محور اعلام راهبردهای تازه آمریکا در برابر ایران، برخی از مقامات بزرگ و تاثیرگذار جهان، اروپا و در راس آن فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایبند بودن توافق «برجام» بین ایران و 1+5 بدون توجه به حرف‌های رییس‌جمهور ترامپ تاکید کردند، تقریبا تا حد زیادی مشخص بود که واکنش سهامداران در صبح شنبه و در اولین روز معاملاتی هفته با پشتوانه اعتماد به حمایت‌ها و بی‌توجهی به جنجال‌های شکل‌گرفته مثبت خواهد بود. رشد 519 واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته که همزمان با افت قیمت ارز و سکه در بازارهای موازی شکل گرفت، به خوبی فضای سبزی که سهامداران در تالار شیشه‌ای رقم زده بودند را ترسیم کرد. واقعیت آن است که سیاست‌های اعلام‌شده ترامپ که با یک تحریف و گاف تاریخی بزرگ و ادعاهای تکراری علیه ایران همراه بود، بیش از آنکه معامله‌گران ایرانی در بورس را دچار بی‌اعتمادی کند، نشان داد که حداقل ثبات موجود در اقتصاد ایران که با حمایت‌های اتحادیه اروپا و رهبران کشورهایی مانند روسیه، انگلیس، فرانسه و... همراه است دچار تزلزل نمی‌شود. همین تحلیل واقع‌بینانه که از سوی اکثر سرمایه‌گذاران در بازار سهام نیز مورد تایید بود باعث شد سهامداران روز گذشته در یک فراواکنش عقلانی در بورس روند خرید و فروش سهام را با رونق بیشتری حتی نسبت به آخرین روزهای معاملاتی قبل از سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا در تالار به جنب و جوش درآورند. البته افت قیمت ارز و سکه نیز به خوبی مشخص کرد که سرمایه‌گذاران در بازارهای موازی هم استراتژی‌های جدید ترامپ درباره ایران را جدی نگرفته‌اند تا در این میان بورس و سهامداران آن با فراغ‌بال بیشتری در بورس به فعالیت بپردازند.
تاثیر اقتدار اقتصادی
در همین زمینه واکنش یک نماینده مجلس به تحولات تالار شیشه‌ای در روز گذشته نیز قابل توجه بود. در این زمینه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص افزایش 519 واحدی شاخص بازار بورس گفت: بازار بورس کشور در سال‌های اخیر با رشد قابل انتظاری روبه‌رو نبوده است که البته با توجه به رکود در اقتصاد نباید انتظار داشت بورس رشد مطلوبی داشته باشد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم سوق نقدینگی به بازار سرمایه گفت: هرچند بورس رشد مطلوبی نداشته اما باید پذیرفت رشد شاخص بورس براساس مولفه‌های اقتصادی چنانچه با شیب ملایم نیز همراه باشد از رشد حبابی بورس بهتر است. نماینده آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: نباید فراموش کرد در سال‌های گذشته که بازار ارز با رشد نجومی روبه‌رو شد شاخص بورس نیز رشد کاذب را تجربه کرد که متاثر از رشد سودآوری شرکت‌های بورسی نبود. زارع با اشاره به کاهش قیمت ارز در روز گذشته تصریح کرد: شاخص بازار بورس علاوه بر مولفه‌های اقتصادی برخی اوقات از اخبار سیاسی نیز متاثر می‌شد. وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه اتحاد و اقتدار جمهوری اسلامی و حتی موضع‌گیری اروپایی‌ها علیه اظهارات بی‌پایه و اساس ترامپ نیز توانست سیگنال‌های مثبتی به سرمایه‌گذاران در بورس ارسال کند به نحوی که شاخص بازار سرمایه بیش از 300 واحد رشد داشت. زارع همچنین افزود: عملکرد صحیح بازار بورس باعث جذب نقدینگی به بازار سرمایه می‌شود و از رونق بازار سوداگری در بازارهای دیگر جلوگیری می‌کند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: رفع موانع تولید شرکت‌های بورسی و تقویت بخش تولید علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند به تقویت بیشتر شاخص بورس منجر شود.
جزییات معاملات داغ تالار
همچنین آمار معاملات روز گذشته بازار سهام نیز نشان می‌دهد که دادوستد سهام از سوی معامله‌گران بر بستری از بی‌توجهی به صحبت‌های ترامپ سپری شد. براساس این گزارش، روز گذشته شاخص کل توانست ۵۱۹ واحد رشد کند و در کانال ۸۵ هزار واحدی قرار گیرد. در این روز خودرویی‌ها، فلزات اساسی و گروه محصولات شیمیایی به‌طور عمده با رشد در قیمت پایانی مواجه بودند. به گزارش ایسنا، در این روز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۱۹ واحد رشد کرد و بار دیگر از کانال ۸۵ هزار واحدی بالا رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۱۲۸ واحدی مواجه شد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۸۶ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز ۶۹۷ واحد بالا رفت و به رقم ۹۲ هزار و ۲۱۲ واحدی رسید. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۴۶۹ و ۵۸۰ واحد افزایش یافتند. در معاملات روز گذشته نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و سایپا به ترتیب با ۹۲، ۷۵، ۵۴ و ۳۱ واحد بیشترین تاثیر افزاینده را روی دماسنج بازار سرمایه داشتند. در طرف مقابل پتروشیمی جم، گلتاش و داروسازی اکسیر سعی کردند دماسنج بازار سرمایه را به سمت پایین هدایت کنند. در بازار روز گذشته که نسبت به روزهای قبل بارمق‌تر بود گروه فلزات اساسی و اکثریت نمادهای خودرویی با روند افزایشی در قیمت پایانی مواجه شدند به طوری که در گروه فلزات اساسی ۷۴ میلیون سهم به ارزش ۱۶ میلیارد تومان دست به دست شد و در گروه خودرو ۹۷ میلیون سهم به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. روز شنبه در گروه محصولات شیمیایی و رایانه نیز روند قیمت سهم‌ها به طور عمده افزایشی بود. البته این افزایش تنها در تعدادی از سهم‌ها مقدار چشمگیری به نظر می‌رسید. از جمله معاملات درون‌گروهی روز گذشته می‌توان به نماد پارس‌خودرو اشاره کرد که طی آن ۲۲۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که در نتیجه بیشترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد. افزون بر آن، نماد معاملاتی شرکت بیمه ما(ما)جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه ملت (ملت) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره بازگشایی شد. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 14 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 14 میلیارد ریال معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخص قابل معامله دادوستد می‌شود، چهار میلیون و 809 هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش کل بیش از 49 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق مشتقه تعداد 52 قرارداد به ارزش بیش از 408 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. به هر ترتیب، ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۱۰ میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۸ هزار و ۷۳۰ نوبت دادوستد بود.