اقتصاد ترامپ را روسیاه کرد


با آغاز معاملات ديروز بورس تهران معامله‌گران اين بازار شاهد اقبال خريداران براي جمع‌آوري سهام و افزايش تدريجي حجم معاملات سهام و اوراق بهادار بودند. بازاري که بي‌اعتنا به خط و نشان‌هاي جمعه شب رئيس‌جمهور آمريکا روبرو شد.
با آغاز معاملات ديروز بورس تهران و ساعاتي پس از اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا در مورد توافق برجام و خط و نشان‌هاي وي، بازار سهام بي‌اعتنا به اين اظهارات، شاهد سبزپوش شدن دسته‌جمعي نماگرهاي منتخب خود بود.
بر اساس اين گزارش در حالي‌که انتظار مي‌رفت، رئيس‌جمهور پرحاشيه ايالات متحده‌امريکا در سخنراني جمعه شب خود نسبت به خروج از توافق‌نامه برجام تصميم قاطعي از سوي وي را ببينند، اما وي علي‌رغم عدم تأييد پاي‌بندي ايران به برجام، توپ تصميم‌گيري در اين زمينه را به زمين کنگره‌انداخت.
بر اين اساس کنگره‌امريکا دو ماه فرصت خواهد داشت تا نظرات خود را نسبت به طرح خروج از برجام و يا ارائه طرحي با عنوان اصلاح نواقص برجام ارائه کند.
اين در حالي است که سه روز قبل تحريم‌هاي مادر يا قانون کاتسا با هدف تضعيف توان دفاعي و تسليحاتي ايران و ضربه زدن به نيروهاي مسلح کشور به تأييد مجلس نمايندگان آمريکا قرار گرفته است.
تقويت ۵۱۹ واحدي شاخص کل بورس؛ بازگشت دوباره خريداران به بازار سهام
بورس تهران ديروز شاهد تقويت نسبي حجم معاملات روزانه سهام بود، بازاري که همزمان شاهد فعال شدن بازارگردان‌ها براي حرکت نوساني از دامنه نزولي به سمت دامنه صعودي بود.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 22 مهر ماه 96 با افزايش 519 واحدي روي رقم 85 هزار و 263 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 127 واحدي عدد 17 هزار و 486 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 697 واحدي به رقم 92 هزار و 212 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 469 واحدي به رقم 59 هزار و 17 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 581 واحدي عدد 189 هزار و 727 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 4 واحدي به رقم 934 واحد رضايت داد.
براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد فولاد مبارکه با 92 واحد، ملي صنايع مس ايران با 75 واحد و صنعتي و معدني چادرملو با 54 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي نماد پتروشيمي‌جم با 9 واحد، گلتاش، داروسازي اکسير و سرمايه گذاري البرز هر يک تا 2 واحد و سرمايه‌گذاري خوارزمي‌با يک واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 110 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 614 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 38 هزار و 718 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي توليد سموم علف‌کش، اوراق مرابحه گندم، اوراق مشارکت شهرداري مشهد، اوراق اجاره واسط مالي مرداد دوم در نماد صدانا، اوراق صکوک اجاره واسط مالي دي يکم در نماد صاميا، بيمه ملت از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي داروسازي شهيد قاضي، بيمه ما و گسترش صنايع پيام متوقف شده‌اند.
ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 227 ميليون سهم پارس خودرو به ارزش بيش از 19 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي همراه شد.
در پالايش نفت اصفهان نيز بيش از 16 ميليون سهم به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين اندکي بيش از 4 ميليون سهم فيبر ايران به ارزش 2.5 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد. 
بر اساس اين گزارش، ديروز بورس تهران در حالي شاهد اقبال خريداران سهام در تالار شيشه‌اي به ويژه در گروه‌هاي پيشرو از جمله فلزات اساسي، معدني‌ها، پالايشي‌ها و همچنين خودرويي‌ها بودند که با تکاپوي بازار سازها براي نوسان قيمت‌ها از دامنه نزولي به سمت دامنه صعودي، اغلب نمادهاي معاملاتي امروز در محدوده صفر تابلو و در محدوده نوسان مثبت قيمتي به کار خود پايان دادند.
رويکرد بازار سهام يک روز پس از اظهارات خصمانه ترامپ در مورد توافق برجام و ارجاع آن به کنگره‌امريکا در حالي با سبزپوش شدن دسته‌جمعي نماگرهاي بورسي همراه شد که در بازار ارز نيز ريزش قيمت دلار همچنان ادامه دارد. 
ديروز در ذوب‌آهن اصفهان در حالي 7.5 ميليون سهم در محدوده صفر تابلو روي دامنه نوسان مثبت قيمتي معامله شد که بازارگردان حقيقي اين سهم امروز با معاملات کد به کد و دو طرفه روبه‌رو بود.
در صنايع پتروشيمي‌زنجان نيز انتشار خبرهايي مبني بر موافقت صندوق توسعه ملي با تسهيلات ارزي و ريالي اين سهم و تحولات پيش‌روي آن باعث شده تا همزمان با معاملات کد به کد حقوقي، اقبال براي جمع‌آوري سهام همچنان با حجم بالايي روبه‌رو باشد.  ديروز همچنين سهم عرضه اوليه‌ ليزينگ ايران و شرق با وجود افزايش عرضه سهام از سوي سرمايه‌گذاري تدبير اما همچنان با صف خريد 7 ميليون سهمي‌روبه‌رو شد. در گروه فلزات اساسي ملي مس در حالي همچنان با اقبال خريداران روبه‌روست که ديروز حقيقي‌ها اين سهم را براي جمع‌آوري در بازار ارزنده ديدند. گروه معدني‌ها نيز به مدد حقوقي‌هاي خود همچنان با بازارگرداني سهام و حمايت همراه شده‌اند. و در نهايت گروه خودرويي‌ها ديروز در کنار انتشار زمزمه‌هايي مبني بر تغيير مديريت گروه ايران خودرو و در آ‌ينده نزديک گروه سايپا شاهد اقبال خريداران سهام براي جمع‌آوري سهم‌هاي خودرويي و قطعه‌ساز در اين گروه بودند.  ديروز بازار سهام بازاري متعادل و شاداب بود که همزمان با ريزش قيمت ارز در بازار آزاد شاهد بازگشت معاملات اغلب حقيقي به تالار شيشه‌اي با هدف جمع‌آوري سهم‌هاي ارزنده بود.
همه کشورها استراتژي ترامپ را محکوم خواهند کرد
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: مطمئنا اجماع جهاني بر عليه ما ناموفق خواهد بود و کشورهاي ديگر نيز اقدام ترامپ را محکوم خواهند کرد. همچنين عباس آرگون در گفتگو با ايلنا در مورد واکنش بازار به سخنان جمعه شب ترامپ در مورد برجام، اظهار داشت: واکنش بازار مثبت بود و بازار سرمايه و بازار ارز و طلا به سخنان و تهديدات وي بي‌اعتنا بودند. وي افزود: آمريکا کشور قابل اعتمادي نيست و از گذشته نيز نبوده و براي مردم ما نيز اين موضوع اثبات شده است. ارگون خاطر نشان کرد: مطمئنا اجماع جهاني نيز بر عليه ما ناموفق خواهد بود و کشورهاي ديگر نيز اين اقدام ترامپ را محکوم خواهند کرد. عضوهيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد: با ارتباط با کشورهاي اروپايي و مديريت بهينه منابع کشور و بهره گيري از ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي موجود مي‌توان با تهديدات ترامپ مقابله کرد.
وي ادامه داد: رويکرد امريکا با ايران هميشه يکسان بوده، فقط گاهي با ادبيات مؤدبانه و گاهي بي‌ادبانه بوده است.

عزم جدی «توتال» برای همکاری در پارس جنوبی
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت با بيان اينکه شرکت توتال همچنان به صورت جدي مشغول فعاليت در فاز 11 پارس جنوبي است، گفت: فشارها و اظهارات دولت آمريکا بر روند مشارکت شرکت‌هاي بين المللي با ايران تاثيري نداشته و روند عادي همکاري‌ها ادامه دارد.
غلامرضا منوچهري در گفتگو با ايرنا درباره تاثير فشارها و اظهارات دولت آمريکا بر روند مشارکت شرکت‌هاي بين المللي با ايران و ادعاي توقف و کند شدن اين همکاري‌ها، بيان داشت: چنين موضوعي صحت ندارد و تاکنون چيزي احساس نکرده‌ايم و روند عادي همکاري‌ها ادامه دارد.
معاون مديرعامل در توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت درباره وضعيت فعاليت توتال در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي، گفت: توتال به صورت جدي و بدون هيچ مشکلي در حال فعاليت است.
پس از اجرايي شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحريم‌ها در دي ماه سال 94، شرکت‌هاي نفتي بين المللي براي حضور در صنعت نفت ايران مذاکراتي را آغاز کرده‌اند که در برخي موارد به‌امضاي تفاهمنامه يا قرارداد منجر شده است. تمايل شرکت‌هاي بين المللي براي همکاري نفتي با ايران در حاليست که برخي معتقد بودند به دليل فشار آمريکا و نگراني از بازگشت تحريم‌ها، موانع بزرگي در مسير فعاليت شرکت‌هاي نفتي بين المللي ايجاد خواهد شد.
با توجه به برخي اظهارات تند «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا عليه توافق برجام، هرچند نگراني‌هايي در ميان شرکت‌هاي خارجي درباره همکاري با صنعت نفت ايران شکل گرفته‌اما نتوانسته به توقف مذکرات و يا توقف همکاري‌ها منجر شود.
از جمله مهمترين و بزرگترين قراردادهاي نفتي که پس از برجام به‌امضا رسيد، قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي است که با کنسرسيومي‌به رهبري توتال فرانسه به‌امضا رسيد.
اين طرح با وجود نگراني‌هايي که درباره افزايش فشار آمريکا و کارشکني اين کشور وجود داشته به‌امضا رسيده و تاکنون با پايبندي همه اعضا به اين قرارداد همراه بوده است.
پيش از اين، پاتريک پويان، مدير عامل توتال، اعلام کرده بود: هنگام امضاي توافق توسعه فاز 11 پارس جنوبي آگاه بود که راهي پر فراز و نشيب در پيش خواهد بود.
وي تاکيد کرده بود: ما هنگام امضاي توافق مي‌دانستيم که راهي آسان در پيش نخواهد بود؛ اما ترجيح مي‌دهم چالشي براي حل کردن و فرصتي مطلوب در پيش داشته باشيم تا اينکه توافقي امضا نکنم و فرصتي نداشته باشم.
وي گفته بود: براي اجراي يک توافق قطعي براي طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي که بخشي از بزرگترين ميدان گازي جهان به شمار مي‌آيد، متعهد است.
پويان با بيان اينکه تاکنون آمريکا هيچ فشاري درباره همکاري با ايران به توتال وارد نکرده است، تصريح کرده بود: من از دولت فرانسه دستوري دريافت نمي‌کنم و از دولت آمريکا هم دستوري دريافت نمي‌کنم؛ به اين واقعيت که هر کشور مي‌تواند سياست خارجي خود را تعيين کند احترام مي‌گذارم و آن را در نظر مي‌گيرم.
دوازدهم تيرماه‌امسال، نخستين قرارداد جديد نفتي در پساتحريم بين شرکت ملي نفت و کنسرسيوم بين المللي به رهبري شرکت نفتي توتال فرانسه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي امضا شد.
بر اساس اين قرارداد، يک کنسرسيوم بين المللي به رهبري توتال فرانسه ايجاد شده است که شاخه بين المللي شرکت ملي نفت چين و پتروپارس ايران اعضاي ديگر آن را تشکيل مي‌دهند.
علاوه بر فاز 11 پارس جنوبي که به‌امضاي قرارداد منجر شد، مذاکرات جدي با ساير شرکت‌هاي بين المللي براي همکاري در توسعه بقيه ميدان‌هاي خشکي و دريايي ايران مانند ميدان نفتي آزادگان، آذر و فرزاد در جريان است.
شرکت‌هاي بزرگ انرژي نظير رويال داچ شل، اني ايتاليا و استات اويل نروژ به مشاوران خود گفته‌اند اگر اقدامات ترامپ نشان دهد که وي قصد دارد در نهايت مجددا تحريم‌ها عليه ايران را برگرداند، بعيد است با ايران قرارداد امضا کنند.
هليما کرافت، تحليلگر بازار انرژي در موسسه آر بي سي کپيتال مارکتس گفت: «اگر شانس بازگشت تحريم‌ها وجود داشته باشد، بعيد است اين شرکت‌ها نزديک اقتصاد ايران شوند.»
بعيد است اقدامات ترامپ تاثيري بر قراردادهاي انرژي قبلي منعقد شده با ايران نظير قرارداد ماه جولاي توتال براي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي بگذارد. شرکت شل نيز در اواخر سال 2016 يک قرارداد مقدماتي براي بررسي فرصت‌هاي موجود در ميادين نفتي ايران به‌امضا رسانده، اما اين شرکت هنوز در مورد سرمايه گذاري واقعي در اين کشور به تصميم قطعي نرسيده است. سخنگوي شرکت شل در اين باره گفت: «ما همچنان به بررسي نقشي که شرکت شل مي‌تواند در محدوده قانوني در توسعه پتانسيل‌هاي انرژي ايران ايفا کند ادامه مي‌دهيم.»
انتقاد جهان از مواضع ترامپ 
گروه بين الملل :  سخنان واهي و تند دونالد ترامپ درباره توافق هسته اي ميان ايران و 6 کشور قدرتمند جهان با انتقادات جهاني به خصوص از سوي رهبران کشورهاي اروپايي روبرو شد. به گزارش نيويورک تايمز، تصميم گيري ترامپ درباره ايران پس از بحث‌ها و مخالفت‌هاي طولاني بين وي و مقامات دولتي اش رخ داد. اين تصميم با مخالفت حلقه نزديکان وي از جمله رکس تيلرسون وزير امور خارجه و جيمز ماتيس وزير دفاع همراه شده است و اين دو مقام سعي کردند تا ترامپ را قانع کنند بلافاصله‌امريکا را از توافق برجام خارج نکند. سخنراني ترامپ درباره برجام با عملکردهاي مشابه وي درقبال تعهد تغييرات اقليمي‌پاريس ،خروج از توافق تجارت آزاد ترنس آتلانتيک و احتمال خروج از پيمان تجارت آزاد نفتا با کانادا و مکزيک مقايسه شده است. علارقم سخنان تند ترامپ وي آمريکا را از توافق برجام خارج نکرد و به کنگره‌امريکا 60 روز مهلت داده تا درباره اعمال تحريم تازه عليه ايران که با اين توافق برداشته شده بودند تصميم گيري کند.اين درحالي است که نمايندگان دموکرات نيز از سخنان ترامپ انتقاد کردند. هیلاری کلینتون وزیرخارجه پیشین آمریکا به شبکه خبری سی.ان.ان گفت: بی اعتمادی دونالدترامپ به توافق هسته ای ایران مخرب وپایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود. برني سندر سناتور آمريکايي در بيانيه اي از راهبرد جديد دونالد ترامپ در قبال ايران به شدت انتقاد کرد و عدم تاييد آن را ضربه اي بر ايالات متحده عنوان کرد.وزير دفاع پيشين آمريکا با اعلام اينکه ترامپ دوست دارد توافق با ايران را به هم بزند، گفت: او با لغو برجام يک الگوي بسيار خطرناک به جاي مي‌گذارد.به گزارش هيل، لئون پانتا، وزير دفاع پيشين آمريکا نسبت به نبود استراتژي از سوي ترامپ در برابر ايران ابراز نگراني کرد. آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل متحد به سخنان دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا درباره توافق هسته‌اي با ايران واکنش نشان داد. استفان دوژاريک، سخنگوي دبيرکل سازمان ملل گفت که آقاي گوترش اميدوار است توافق هسته‌اي ميان ايران و ۶ کشور قدرتمند جهاني همچنان به قوت خود باقي بماند. وي افزود که دبيرکل سازمان ملل برجام را «موفقيت بسيار مهم براي استحکام نظام عدم گسترش هسته‌اي و گامي‌به پيش براي صلح و امنيت در جهان» مي‌داند. با اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي، وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش‌هاي خود اعلام کرده است که ايران به تعهداتش در چهارچوب برجام عمل کرده‌اما رئيس جمهوري آمريکا در گزارش سه ماه خود پايبندي تهران به برجام را تاييد نکرد. سخنان اخير ترامپ موجب نگراني جامعه جهاني از حفظ توافق هسته‌اي شده است. درست پس از سخنراني ترامپ سران قدرتهاي جهان با انتشار بيانيه اي از سخنان رئيس جمهور آمريکا انتقاد کردند.آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه و ترزا مي‌نخست‌وزير بريتانيا با صدور بيانيه‌اي مشترک از حفظ برجام حمايت کردند. آنها هم‌زمان نگراني خود را از برنامه موشکي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران اعلام کردند. رهبران سه کشور اروپايي ياد‌آور شده‌اند که برجام توافقي بين‌المللي است که کشورهاي روسيه، چين و ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز آن را تاييد کرده‌اند. رهبران کشورهاي اروپايي به برخي دلايل براي پايبندي به برجام نيز اشاره کرده‌اند. به گفته آنان برجام حاصل ۱۳ سال تلاش‌هاي ديپلماتيک است. بنا به ارزيابي اين سه رهبر اروپايي توافق اتمي‌از اين امر جلوگيري مي‌کند که ايران از فناوري اتمي‌براي اهداف نظامي‌بهره گيرد. وزيرامورخارجه آلمان گفت: براي متقاعد کردن کنگره‌امريکا به حفظ توافق هسته‌اي تلاش خواهيم کرد. به گزارش اسپوتنيک، زيگمار گابريل، وزيرامورخارجه آلمان نيز پس از سخنراني روز جمعه رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران و توافق هسته‌اي تاکيد کرد که برلين تلاش خواهد کرد تا کنگره‌امريکا را متقاعد کند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند.وزيرامورخارجه آلمان همچنين گفت: برلين نسبت به موضع ايران در خصوص برخي مسائل به دليل نقش پيچيده اين کشور در خاورميانه انتقاد دارد و بر لزوم گفت‌وگوي مستقيم وجدي با ايران تاکيد مي‌کند. ما از توافق با ايران حمايت مي‌کنيم و خواهان حفظ اين توافق هستيم. روسيه نيز در بيانيه اي اعلام کرد تصميم ترامپ جايي در ديپلماسي بين المللي ندارد وشيوه وي با شکست روبرو خواهد شد. مديرکل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌محمد البرادعي نيز درباره تاثير منفي سخنان ضد ايراني ترامپ بر بحران شبه جزيره کره هشدار داد.
استقبال عربستان، بحرين و رژيم صهيونيستي
دولت‌هاي عربستان و رژيم صهيونيستي بلافاصله پس از اعلام سخنان تند رئيس جمهور آمريکا عليه ايران از آن استقبال کردند. عربستان سعودي ايران را به بي‌ثبات‌کردن منطقه متهم کرد و نتانياهو سخنان ترامپ را مهم توصيف کرد. دولت عربستان سعودي با انتشار بيانيه‌اي از سخنان ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا و راهبرد جديد او عليه ايران استقبال کرد. بيانيه عربستان با تروريستي توصيف‌کردن حزب الله لبنان و انصارالله يمن، ايران را به حمايت از اين گروه‌ها متهم کرد. همزمان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل اندکي پس از سخنان رئيس جمهور آمريکا، ضمن استقبال از راهبرد جديد آمريکا عليه ايران، از دونالد ترامپ آمريکا تشکر کرد و به وي تبريک گفت. منامه از استراتژي جديد آمريکا عليه ايران حمايت کرد و در ادامه ياوه‌گويي‌هاي ترامپ عليه ايران مدعي شد که بحرين بيشترين ضربه را از سپاه ايران خورده است. کشور بحرين با اشاره به اظهارات ترامپ عليه توافق هسته‌اي و سپاه مدعي شد: اين موضع آمريکا بر اهميت مبارزه با تروريسم و حاميان آن براي ايجاد جهاني پر امنيت و پر ثبات تاکيد دارد. دولت مستعفي يمن نيز در بيانيه‌اي از استراتژي جديد آمريکا عليه ايران استقبال کرد. با انتشار بيانيه اي، وزارت خارجه‌امارات از اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران استقبال کرد.در اين بيانيه ادعا شده است: استراتژي جديد آمريکا براي مقابله با رفتارهاي منفي و غيرقابل قبول ايران از جمله برنامه موشکي که‌امنيت و ثبات منطقه را به خطر مي‌اندازد، اتخاذ شده است. نخست وزير لبنان گفت: موضع آمريکا در رابطه با ايران واضح و آشکار است و اين امر به ما مربوط نمي‌شود.به گزارش النشره، سعد حريري، نخست وزير لبنان، در واکنش به اظهارات اخير دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران با اشاره به اينکه بايد از ثبات و موافقت حفاظت کرد، گفت: استراتژي جديد آمريکا ميان آمريکا و ايران است و به لبنان مربوط نمي‌شود.
نيکي هيلي حامي‌تصميم گيرهاي ترامپ
نشريه پولتيکو در گزارشي با پرداختن به سخنراني روز جمعه رئيس‌جمهور آمريکا درباره ايران و برجام نوشت: نيکي هيلي که از حاميان اصلي عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي است، در واقع کسي است که پشت سر رويکرد ترامپ در قبال ايران قرار دارد. نيکي هيلي نماينده‌امريکا در سازمان ملل در ديداري در ماه ژوئيه که در آن ژنرال مک مستر، مشاور امنيت ملي و مايک پنس معاون رئيس‌جمهور آمريکا حضور داشتند، از رئيس‌جمهور ترامپ خواست تا به وي اجازه دهد يک پرونده براي اعلام عدم پايبندي بسازد.به گفته يک منبع آگاه هيلي به ترامپ گفته است به من اجازه بده تا يک اساس براي آن ايجاد کنم. رئيس‌جمهور نيز با اين درخواست موافقت کرد. هيلي به اصلي‌ترين حامي‌دولت براي اعلام عدم پايبندي در خارج از آمريکا و صداي مورد علاقه ترامپ عليه ايران در داخل آمريکا تبديل خواهد شد که جايگاه وي را در شرايطي که به نظر مي‌آيد هيلي يکي از گزينه‌هاي احتمالي بعد از رکس تيلرسون است، تقويت مي‌کند. ارتباط تنش‌آلود تيلرسون با ترامپ در روزهاي اخير آشکارتر شده است. به نوشته پولتيکو هيلي در اين ميان تنها نبود. رد پاي جان بولتون نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل کسي که دسترسي‌اش به ترامپ به تازگي توسط جان کلي رئيس دفتر رئيس‌جمهوري آمريکا محدود شده است، در سخنراني روز جمعه ترامپ احساس مي‌شود. زماني که عليرغم مخالفتها با هر اقدامي‌که بتواند توافق هسته‌اي را نابود کند، بازهم گفت که هر زمان که بخواهد مي‌تواند توافق را لغو کند. هيلي تاکنون هيچگاه خواستار خروج آمريکا نشده است اما يکي از مقامات ارشدي است که به طور علني از ترامپ خواسته تا اعلام کند که ايران توافق را نقض کرده است. بسياري از کارشناسان معتقدند احتمال جايگزيني نيکي هيلي به جاي رکس تيلرسون وزيرامور خارجه‌امريکا در دولت ترامپ زياد است.