دردسرکودکان کاربرای رحمانی فضلی


گروه اجتماعي: حاشيه‌هاي جمع‌آوري و ساماندهي کودکان کار و خيابان همچنان ادامه دارد. طي هفته‌هاي گذشته بارها پيش آمده که اعضاي شوراي شهر تهران، گروهي از نمايندگان مجلس و حتي اعضاي سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در زمينه کودکان کار و خيابان نسبت به شيوه اجرايي شدن اين طرح واکنش نشان داده‌اند. در هفته گذشته در کارگروه فرمانداري تهران مصوب شد که ساماندهي کودکان کار و خيابان برعهده بهزيستي و وزارت رفاه است؛ خروجي اين جلسه که به رياست فرماندار تهران و با حضور معان مرکز اجتماعي و فرهنگي وزرات کشور، نمايندگان وزارت کار، نمايندگان دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع مثل شهرداري، بهزيستي و نيروي انتظامي‌برگزار شد، اين بود که حمايت اجتماعي، جذب و توانمندسازي کودکان کار و خيابان از شمول مصوبه خدمات اجتماعي شهر تهران خارج شده و مطابق آيين‌نامه ساماندهي کودکان خياباني (حمايت اجتماعي از کودکان کار و خيابان) برعهده سازمان بهزيستي و وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعي قرار گيرد.
در اين ميان مديرکل بهزيستي استان تهران اعلام کرد که بهزيستي با همکاري و همراهي سازمان‌هاي مردم نهاد ضمن پرهيز از برخورد قهري و جمع‌آوري کودکان، در فرايندي بر مبناي مددکاري و حمايت اجتماعي، پديده کودکان کار و خيابان را ساماندهي مي‌کنند، اما براساس گزارش سازمان‌هاي مردم نهاد، مسئولان وزارت رفاه و سازمان بهزيستي هنوز هم فرمانداري به کمک شهرداري طرح جمع‌آوري کودکان کار و خيابان را در سطح شهر تهران را اجرا مي‌کنند.
آزار جنسي 90 درصد کودکان خياباني
در همين حال رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در واکنش به انتقادات وارده به طرح جمع‌آوري کودکان کار و خيابان گفت: نبايد احساسي در اين مورد صحبت و عمل کنيم، چراکه 90 درصد اين کودکان مورد آزار جنسي قرار مي‌گيرند. وي درباره نقش اين سازمان در طرح جمع‌آوري کودکان کار و متکدي گفت: براساس مصوبه شوراي عالي اجتماعي کشور که به‌امضاي وزير کشور نيز رسيده، شهرداري امکانات لازم را براي جذب، نگهداري و اسکان آنها در اختيار سازمان بهزيستي به‌عنوان متولي قرار مي‌دهد. قديمي‌با تاکيد بر اينکه ما کودکان کار را جمع‌آوري نمي‌کنيم بلکه آنها را جذب مي‌کنيم، افزود: کودکان متکدي مورد آزار قرار گرفته‌اند، بسياري از آنها به زور توسط بستگان خود که صلاحيت نگهداري از آنها را ندارند سر چهارراه‌ها مجبور به کار مي‌شوند و مورد استثمار قرار مي‌گيرند.
ترانزيت متدکي به تهران
قديمي‌ادامه داد: در اين طرح ما همکار سازمان بهزيستي هستيم و به آن افتخار مي‌کنيم. اين امر خداپسندانه است و نبايد به حرف‌هاي احساسي که در اين زمينه زده مي‌شود توجه کنيم. حرف‌هايي که براي جذب محبوبيت اين روزها از طريق مصاحبه‌هاي متناقض، غيرتخصصي، غيرمسئولانه گفته مي‌شود. در اين طرح تاکنون ۴۱۶ کودک جذب شده‌اند که ۳۵۵ نفر از آنها از کشورهاي اطراف هستند و اين زنگ خطري براي ترانزيت متکدي به داخل کشور است. وي در ادامه تصريح کرد: خيلي از کساني که در حال حاضر با عنوان مخالف اين طرح صحبت مي‌کنند، سال‌ها در اين زمينه مسئوليت داشتند اما هيچ اقدامي‌در اين راستا صورت ندادند، حتي يک صفحه اقدام اجرايي مناسب ندارند. الان هم که يک کاري در اين زمينه در حال صورت گيري است مقابل اين طرح قرار گرفته‌اند و بايد از قبر و قيامت‌شان بترسند. بايد از کودکاني بترسند که ۹۰ درصدشان مورد آزار جنسي قرار گرفته‌اند.
زمزمه‌هاي سوال نمايندگان از وزير کشور
در همين حال علي ساري، عضو کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به جلسه‌اي که در کميسيون اجتماعي مجلس در اين‌باره با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف ازجمله وزارت رفاه، بهزيستي، شهرداري، وزارت دادگستري و نيروي انتظامي‌برگزار شد، اظهار داشت: در اين جلسه مشخص شد که وزارت دادگستري، وزارت رفاه و سازمان بهزيستي با اجراي اين طرح مخالف هستند و انتقادهاي جدي به آن دارند. وي افزود: نيروي انتظامي‌هم در پاسخ به نماينده شهرداري که اعلام کرد؛ اطلاعات آنها نشان مي‌دهد 90 درصد اين کودکان باندي هستند، تاکيد کرد که شهرداري اطلاعات اين باندها را در اختيار نيروي انتظامي‌قرار دهد تا با آنها برخورد شود. عضو کميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: وقتي همه فعالان مدني و دستگاه‌هاي تخصصي منتقد اين طرح هستند، وزارت کشور چه اصراري براي اجراي اين طرح در تهران دارد؟
ساري در ادامه گفت: شهرداري تهران نبايد تصور کند با جمع آوري کودکان مي‌تواند؛ چهره شهر را بهتر کند. اصولا اين تفکر ضد حقوق کودک است. شهرداري بهتر است به آسيب‌هاي اجتماعي زير پوست شهر بپردازد. عضو کميسيون اجتماعي مجلس عنوان کرد: اگر وزارت کشور و فرمانداري تهران بخواهند، همچنان بر اجراي اين طرح اصرار کنند؛ سوال از وزير کشور در اين خصوص در دستور کار قرار خواهد گرفت و شهردار تهران هم براي اداي توضيحات به مجلس فراخوانده خواهد شد.