واکنش به تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد

آرمان: ابلاغیه شورای نگهبان در مورد عدم امکان حضور افراد غیر مسلمان به عنوان نامزد انتخابات شوراها محل چالش قرار گرفت، اما هیات مرکزی نظارت بر انتخابات کاندیداتوری آنان را غیر قانونی ندانست. همچنین پس از انتخابات و ورود سپنتا نیک‌نام نماینده زرتشتی مردم یزد به شورا (که در دوره پیش از آن هم عضو شورا بوده) دیوان عدالت اداری عضویت وی را در شورای اسلامی شهر یزد تعلیق کرد. رئیس شورای شهر یزد هم پس از کش و قوس‌های فراوان، از تایید حکم لغو فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد از سوی فرمانداری این شهر خبر داد.
پایان مسئولیت
محمد محمودی شاه‌نشین در واکنش به اینکه آیا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا قصد ندارد موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام را پیگیری کند، با بیان اینکه کار هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها پس از ارائه گزارش به رئیس مجلس به اتمام رسیده است، به ایلنا گفت: درصورت بروز مشکلاتی همچون مساله مربوط به نماینده زرتشتی شورای شهر یزد، شوراهای حل اختلاف ورود خواهد کرد. رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در مجلس تاکید کرد: پیگیری این مسائل از دو مسیر قانونی میسر خواهد بود که از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف استان‌ها و شورای حل اختلاف عالی انجام می‌شود. قانون به این شوراها جایگاه داده و می‌توانند موضوع را رسیدگی کنند. رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا همچنین گفت: بنابر ماده ۵۹ قانون اصلاحی شوراها، در این رابطه صراحت دارد که هنگامی که هیات نظارت در شهر یا استان، صلاحیت یک نامزد را تایید می‌کند، شوراها هیات مرکزی یا هیچ هیات نظارتی امکان عدم تایید صلاحیت نامزدها را ندارد. البته اگر هیات‌های شهر یا استان صلاحیت نامزدی را تایید نکند، هیات مرکزی می‌تواند با بررسی مجدد پرونده، حکم به تایید صلاحیت آن نامزد بدهد اما رویه برعکس ممکن نیست.
لاریجانی و ابلاغیه


شاه‌نشین ادامه داد: شورای نگهبان در آن مقطع خواستار تغییر قانون نظارت شده بود که قاعدتا این درخواست باید به رئیس مجلس ابلاغ می‌شد و رئیس مجلس هم موضوع را برای رسیدگی به مجریان قوانین ابلاغ می‌کرد و عملا این مساله ارتباطی به هیات مرکزی نظارت نداشت. رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در مجلس در واکنش به این‌که برخی اعضای این هیات مرکزی در آن زمان، از صدور دستور کتبی رئیس مجلس مبنی بر رد ابلاغیه شورای نگهبان خبر داده بودند، گفت:...
ادامه صفحه 16