برجام آزمونی بزرگ برای همه دولت‌هاست

آرمان: این روزها فضای سیاسی کشور متأثر از چند مسأله داخلی و خارجی است. از سویی مسأله احتمال خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و برنامه‌های ایران در قبال این رویکرد و از سوی دیگر نیز مسأله استقلال کردستان عراق و همه‌پرسی اقلیم به مسائلی بدل شده که باید نسبت به آنها با دقت، هوش و ظرافت عمل شود. گرچه مسأله قراردادن سپاه پاسداران در رده گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا نیز مسأله‌ای است که بسیاری از مقامات لشکری و کشوری را وادار به واکنش و ایراد سخنان مختلف در این ارتباط کرده است. در این راستا روز گذشته رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت در ارتباط با برجام گفت: برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است. دکتر روحانی همچنین اظهار داشت: اگر آمریکا دچار خطا شده و از برجام خارج شود، ضرر این کار صرفا برای آمریکایی‌هاست. ما راه‌های مختلفی را پیش رو داریم و هر راهی که مصلحت نظام و کشور ما در آن باشد را انتخاب می‌کنیم.
آزمون مهم
رئیس‌جمهور ادامه داد: دیپلمات‌های کشور به عنوان نمایندگان ملت ایران، در یک مذاکرات چندجانبه و به یک معنا بین‌المللی، حضور پیدا کردند که در نتیجه آن توافقی به نام برجام تحقق پیدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرایی و عملیاتی شد. دکتر روحانی با بیان اینکه برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است، خاطرنشان کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دقت کردیم و حواسمان جمع بوده است، وقتی تعهد دادیم تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست.
بازی با حیثیت


حسن روحانی تاکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کرده‌اند و اگر کسی پای توافق نایستد در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است. روحانی ادامه داد: امروز نسبت به سیاست‌های آمریکا شاهد دو صف‌بندی داخلی و جهانی هستیم؛ ببینید در داخل آمریکا صاحبنظران، اندیشمندان و سیاستمدارها، نسبت به اقدامات اخیری که دولت آمریکا انجام می‌دهد چگونه موضع می‌گیرند و حرف می‌زنند. وی با اشاره به اینکه در صف‌بندی جهانی نسبت به اقدامات آمریکا، تنها چند کشور و رژیم انگشت شمار هستند که از این اقدامات طرفداری می‌کنند، تاکید کرد: امروز مسیری که جمهوری‌اسلامی ایران انتخاب کرده مورد حمایت جهان است و حتی در میان متحدان آمریکا در اروپا هم کسی نیست که از بر هم زدن توافق حمایت کند، چراکه این توافق، توافقی دوجانبه نیست بلکه یک توافق جهانی است.
ایران، مورد احترام جهانیان
رئیس جمهور اظهار داشت: امروز ایران به عنوان کشوری که به تعهدات خودش پایبند است، مورد تحسین افکار عمومی و دولت‌های جهان است و آمریکا به عنوان کشوری که اعتبار، حیثیت و آبروی خودش را به حراج گذاشته مطرح است که البته عده زیادی در داخل آمریکا از مقامات لشکری و کشوری گذشته و فعلی‌شان و حتی مقاماتی که در دولت فعلی آمریکا هستند، با این سبک و سیاق دولت آمریکا مخالف هستند. وی افزود: ملت بزرگ ایران، کار بسیار بزرگی انجام داد و ما سندی را امضا کردیم که امروز جهان از آن حمایت کرده و در برابر اقداماتی که دشمن ما می‌خواهد انجام دهد، با زبان، بیان و استدلالشان ایستاده‌اند.
موافقان و مخالفان
حسن روحانی با اشاره به اینکه امروز رئیس جمهور فعلی آمریکا شرایطی ایجاد کرده که ایران، از همیشه یکپارچه‌تر، یکصداتر و متحدتر است، خاطرنشان کرد: امروز موافق و مخالف برجام در کنار هم هستند و همه صدای واحد دارند؛ ما نقض عهد را نادرست، غلط و نسبت به مصالح کشور، منطقه و جهان خائنانه‌ می‌بینیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه 2231 است، موضع‌گیری خصمانه کند، تنها با ایران مخالفت نمی‌کند، بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ایستاده است که البته این را گاهی به صراحت هم می‌گوید که این سازمان ملل به درد ما نمی‌خورد.
ضرر خروج از برجام
رئیس شورای عالی امنت ملی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا دچار خطا شده و از برجام خارج شود، ضرر این کار صرفا برای آمریکایی‌هاست، افزود: ما راه‌های مختلفی را پیش رو داریم و هر راهی که مصلحت نظام و کشور ما در آن باشد را انتخاب می‌کنیم و هیچ مشکلی در پیشبرد اهداف و مسیرمان نخواهیم داشت. او ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ایران، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان همراه با ایران هستند و اگر آمریکا این خطا را مرتکب شود، علیه منافع ملی و حیثیت آمریکا اقدام کرده است و تا زمانی که ملت ما متحد، منسجم و یکصدا بوده و مطیع رهبری شجاع هستیم، هیچ مشکلی برای کشور ما پیش نمی‌آید. فراز و نشیب وجود دارد، اما به خوبی از آن عبور می‌کنیم.
محبوبیت سپاه
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز کاملا روشن می‌شود که دولت یاغی کیست و کسی که مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌شود، چه کسی است و به خوبی روشن می‌شود که کدام کشور مورد احترام کشورها و افکار عمومی جهان است، ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطاست؛ سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل این مردم بوده و در همه روزهای خطر از منافع ملی ما دفاع کرده است. او تصریح کرد: سپاه نه تنها محبوب ملت ایران بلکه محبوب مردم عراق هم هست، چون بغداد را نجات داده؛ محبوب کردهای عراق هم هست، چون اربیل را نجات داده؛ محبوب مردم دمشق و سوریه هم هست، چون دمشق را نجات داده؛ محبوب مردم لبنان هم هست، چون طرفدار حیثیت و استقلال لبنان بوده است؛ سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است. روحانی با تاکید بر اینکه ارتش، سپاه و بسیج جدای از ملت نبوده و همواره در کنار ملت هستند، گفت: هیچ‌گونه اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد و همه یکپارچه و در صف واحد هستیم؛ هیچ‌گونه تزلزلی در کشور ما به‌وجود نخواهد آمد و مردم مقاوم ایران در برابر توطئه‌ها ایستادگی خواهند کرد.
آمریکا؛ روز به‌روز منفور‌تر
روحانی سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره ایران در سازمان ملل متحد را بی‌اهمیت و سخیف دانست و اظهار داشت: آمریکا باید به ملت‌های منطقه ما جواب دهد که چرا مردم افغانستان را بدبخت کرده و 18 سال ناامنی را در این کشور ایجاد کرده است؟ چرا عراق را ناامن کرده و داعش را بر مردم مسلط کرده است؟ چرا در امور داخلی کشورها مداخله می‌کند، فقط به این امید که سلاح بیشتر بفروشد. وی با بیان آنکه آمریکا روز به‌روز در افکار ملت‌های جهان منفورتر شده و هیچ کس دل خوشی از سیاست‌ها و مداخلات آمریکا ندارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به یاری کشورهایی که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته‌اند و از ایران کمک خواسته‌اند، شتافته است. او اظهار داشت: پیشاپیش به آمریکا می‌گویم در این توطئه هم مثل همه توطئه‌‌های قبلی‌تان شکست‌خورده هستید؛ باز خطا و اشتباه کردید و باز هم اشتباه می‌کنید.
خطای اقلیم کردستان
رئیس جمهور خطاب به هم‌میهنان کرد گفت: ما به شما صد در صد اعتماد داریم و خطای سیاسی عده‌ای در اقلیم کردستان عراق را به هیچ عنوان پای شما نمی‌نویسیم، چرا که شما بخشی از مردم بزرگ ایران و قومی وفادار و ریشه‌دارترین قوم ایرانی در این منطقه هستید و همیشه کنار انقلاب بوده‌اید. در جنگ تحمیلی، کنار ملت ایران بودید. او تاکید کرد: تمام اقوام ایرانی متحد، یکپارچه و در کنار هم هستند و امروز وحدت و اتحاد ما از هر روز دیگر بیشتر است.
توسعه روابط با آفریقایی‌ها
همچنین رئیس جمهور، در دیدار با وزیر خارجه تانزانیا، با ابراز علاقه‌مندی به ارتقای سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور در تمامی عرصه‌ها و به‌ویژه اقتصادی، اظهارداشت: تانزانیا دروازه دسترسی ایران به بازار شرق آفریقا است و اراده دولت دوازدهم توسعه روابط با کشورهای دوست در سراسر جهان به‌ویژه در قاره آفریقا است. او با تشکر از دعوت رئیس جمهور تانزانیا برای دیدار رسمی از دارالسلام گفت: تانزانیا کشوری دوست با روابط تاریخی و فرهنگی 900ساله دو ملت است که این روابط دو ملت، سرمایه ارزشمندی در مسیر توسعه همکاری‌هاست. رئیس جمهور با اشاره به آمادگی شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه فنی و مهندسی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در آفریقا و از جمله تانزانیا اظهارداشت: باید همکاری‌های اقتصادی همسطح با روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی ایران و تانزانیا توسعه و تعمیق یابد و گام نخست در این مسیر، تقویت روابط پولی، مالی و بانکی دو کشور است. همچنین روحانی تروریسم را یک معضل بزرگ در عرصه جهانی خواند و با بیان اینکه تروریست‌ها در هر منطقه با نام‌های متفاوت اما هدف مشترک فعال شده‌اند، گفت: باید همه کشورها در مبارزه با این معضل متحد عمل کنند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است تجربیات خود را در مبارزه با گروههای تروریستی در اختیار کشورهای دوست قرار دهد.