«يوان» رقیب دلار شد

يک اقتصاددان سرشناس در گفت‌وگو با يک شبکه‌امريکايي اظهار کرد چين، عربستان سعودي را وادار خواهد کرد نفت را به يوان معامله کند و زماني که چنين اتفاقي روي دهد، باقي بازار نفت نيز اقدام مذکور را دنبال کرده و دلار آمريکا را به عنوان ذخيره ارزي برتر جهان رها مي‌کنند.
به نقل از ايسنا، کارل واينبرگ، اقتصاددان ارشد و مديرکل شرکت "هاي فرکوئنسي اکونوميکس" به شبکه CNBC آمريکا گفت: پکن در آستانه تبديل شدن به موثرترين بازيگر جهاني در بخش تقاضاي نفت قرار دارد زيرا اين کشور عنوان بزرگترين واردکننده نفت جهان را از آمريکا ربوده است.
عربستان سعودي ناچار است به اين مسئله توجه کند زيرا حداکثر يک تا دو سال آينده تقاضاي چين از تقاضاي آمريکا فراتر خواهد رفت.
واينبرگ گفت: بر اين باورم که قيمت‌گذاري نفت به يوان در راه است و به محض اينکه سعودي‌ها اين مسئله را قبول کنند، زيرا چيني‌ها آنها را وادار به انجام چنين کاري خواهند کرد، در اين صورت ساير بازار نفت نيز با اين اقدام همراهي خواهند کرد.
در سال‌هاي اخير کشورهاي متعددي با دلار به عنوان بزرگترين ذخيره ارزي جهان مخالفت کرده و به دنبال ترک آن بوده‌اند. به عنوان مثال روسيه و چين، درصدد برآمده‌اند تا در زمينه معاملات نفت در يک فضاي غيردلاري فعاليت کنند. هر دو کشور با پيش‌بيني احتمال فروپاشي دلار، تلاش‌هايشان براي ذخيره و خريد طلاي فيزيکي را افزايش داده‌اند.
در اين ميان عربستان سعودي که بزرگترين توليدکننده اوپک است، در پترودلار نقش تعيين کننده‌اي دارد. از زمان توافق سال ۱۹۷۴ ميان ريچارد نيکسون، رئيس جمهور آمريکا و ملک فيصل پادشاه عربستان، رياض پرداخت پول براي صادرات نفت خود به دلار را پذيرفته است. با اين‌همه همچنان که چين نفت بيشتر و بيشتري از کشورهاي سراسر جهان وارد مي‌کند، ايده خريد اين ميزان نفت به دلار براي پکن ناراحت‌کننده‌تر مي‌شود.
چين در سال‌هاي اخير تلاش کرده که فشار بر عربستان سعودي بر سر پولي که نفت به آن معامله مي‌شود را افزايش دهد و اکنون رياض با خريد کمتر نفت اين کشور از سوي پکن رو به رو شده است.
واينبرگ در پاسخ به اينکه اگر بازار نفت معامله به دلار آمريکا را کنار بگذارد و يوان را جايگزين سازد، براي ارز آمريکا به چه معنا خواهد بود، گفت: معاملات جهان با تقاضاي کمتري براي اوراق بهادار آمريکا مواجه خواهند بود. وي گفت: انجام معاملات نفتي به يوان به جاي دلار، معاملاتي به ارزش ۶۰۰ تا ۸۰۰ ميليارد دلار را از دلار خارج خواهد کرد و تقاضاي قوي‌تري براي همه چيز خواه اوراق بهادار، خواه کالا يا خدمات در چين به وجود خواهد آورد. اين اتفاق به معناي رشد بيشتري براي چين است و به خاطر همين چيني‌ها مي‌خواهند چنين اتفاقي رخ دهد.