مُهر پارلمان کاتالونیا پای سند استقلال

  رد بیانیه استقلال کاتالان‌ها توسط اسپانیا، ایتالیا و مکزیک
گروه جهان/   کاتالان‌ها یکی به نعل زدند، یکی به میخ. از سویی کارلس پوجدمون، رئیس کاتالونیا در سخنانی در پارلمان این منطقه اعلام کرد، اعلام استقلال را به تعویق می‌اندازد تا باب مذاکره با دولت مرکزی اسپانیا باز باشد و از سویی دیگر دیروز نمایندگان پارلمان کاتالونیا سند مربوط به استقلال این منطقه را امضا کردند، هرچند این نمایندگان نیز تأکید کرده‌اند اجرای این سند را به تعویق می‌اندازند، اما نخست‌وزیر اسپانیا با اعتراض به سیاست یک بام و دوهوای کاتالان‌ها به آنها گفت، مشخص کنند آیا اعلام استقلال کرده‌اند یا نه؟
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جلسه پارلمان کاتالونیا برای بررسی استقلال این منطقه که با سخنرانی کارلس پوجدمون، رهبر این منطقه آغاز شده‌ بود، در آخرین ساعات روز سه‌شنبه به وقت محلی (نخستین ساعات روز گذشته به وقت تهران)، با رأی‌گیری از قانونگذاران کاتالان به پایان رسید. این نمایندگان ضمن موافقت با استقلال کاتالونیا، سند مربوطه را به امضا رساندند. با این حال، پارلمان کاتالونیا اعلام کرد که اجرای این سند به امضا رسیده را تا زمان دریافت واکنش دولت اسپانیا به خواسته کاتالان‌ها مبنی بر انجام مذاکرات علنی به تعویق انداخته است.
در واکنش به تعلیق اعلام استقلال یک طرفه باوجود تعلیق آن از سوی رهبر کاتالونیا، صبح روز گذشته دولت اسپانیا نشست فوق‌العاده‌ای با هدف ارزیابی این تصمیم و پاسخ به آن برگزار کرد.


به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، دولت مرکزی اظهارات پارلمانی رهبر کاتالونیا در ارتباط با تعلیق اجرای استقلال را «اخاذی زنده تلویزیونی» توصیف کرده و گفت اعلامیه استقلال «ضمنی» را رد می‌کند. «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا نیز در یک کنفرانس خبری در کاخ ریاست جمهوری در مادرید در تهدیدی ضمنی رسماً از رهبر کاتالونیا خواست که به صراحت اعلام کند اعلام استقلال کرده است یا خیر. وی گفت: این اعلام برای هرگونه تصمیمی که ما قرار است اتخاذ کنیم بسیار ضروری است. «ثریا سائنز ده سانتاماریا» معاون دولت اسپانیا نیز گفت دولت نمی‌تواند اعتبار قانون همه پرسی‌ کاتالونیا را قبول کند زیرا این قانون تعلیق شده و افزون بر اینکه پوجدمون نمی‌تواند مسئولیت نتایج همه پرسی‌ را برعهده بگیرد زیرا اساساً این همه پرسی‌، غیرقانونی است. معاون دولت مرکزی افزود دولت اسپانیا غیرقابل قبول می‌داند که پوجدمون به طور ضمنی‌ اعلام استقلال و سپس آن را تعلیق کند.
نخستین واکنش‌های بین‌المللی به اعلام استقلال کاتالونیا
اعلام استقلال یکجانبه کاتالونیا و درخواست از پارلمان در تعلیق اثر این استقلال، موجب واکنش برخی‌  کشورها و مقامات بین‌المللی شد. «المار بروک»، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا برای حل این بحران پیشنهاد انتخابات مجدد در اسپانیا را داد. وی تأکید کرد می‌تواند تصور کند نخست‌وزیر اسپانیا انتخابات مجدد را مد نظر قرار دهد. المار بروک همچنین میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین کاتالونیا و اسپانیا را رد کرده و گفت: تا زمانی که رئیس منطقه کاتالونیا بر طرح استقلال پایبند است، هیچ کس از اتحادیه اروپا و هیچ نماینده رسمی یک کشور عضو یا بروکسل آماده نیست چنین میانجی‌گری را به‌عهده گیرد. «آنجلینو آلفانو» وزیر خارجه ایتالیا نیز با تأکید بر غیرقابل قبول بودن استقلال کاتالونیا تصریح کرد ما به دولت اسپانیا برای تضمین حقوق همه شهروندان اطمینان داریم. از سوی دیگر «لوییس ویده گارای» وزیر خارجه مکزیک هم هشدار داد که دولتش اعلام یکطرفه استقلال از سوی کاتالونیا را در پایبندی به حقوق بین‌المللی که اجازه این نوع اقدامات را نمی‌دهد، به رسمیت نخواهد شناخت. پیشتر آلمان و فرانسه هم هشدار داده‌بودند، درصورتی که کاتالونیا اعلام استقلال کند حاضر نخواهند بود آن را به رسمیت بشناسند. اتحادیه اروپا نیز پیش از سخنرانی پوجدمون به او اعلام کرده‌ بود که کاتالونیای مستقل در اتحادیه اروپا جایی نخواهد داشت.