سپاه محبوب مردم ایران و منطقه است

»امروز 5 کشور مذاکره کننده با ایران، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان همراه با ایران هستند و اگر امریکا خطایی را مرتکب شود، علیه منافع ملی و حیثیت خود اقدام کرده است »برجام مورد اجماع همه مسئولان و مقامات اصلی کشور بوده و از همه مهم‌تر رهبرمعظم انقلاب
راجع به آن نظر داده‌اند »ملت ایران به زیبایی و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 اردیبهشت، پاسخ قاطعی به امریکا و حامیانش دادند
رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، خطاب به ملت ایران اطمینان داد که هرگونه اقدام امریکا درباره برجام نتیجه‌ای جز شکست برای این کشور به دنبال نخواهد داشت و هیچ مشکلی برای کشور ما پیش نمی‌آید. حجت‌الاسلام حسن روحانی از همه رسانه‌ها خواست که در کنار ملت ایران باشند. وی همچنین با اشاره به اقدامات امریکا درباره سپاه پاسداران، عصبانیت امریکا از سپاه را طبیعی دانست و گفت که ارتش، سپاه و بسیج جدای از ملت نبوده و همواره در کنار ملت هستند و هیچ گونه اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد.
 


مردم همیشه قاطعانه به فشارها پاسخ داده‌اند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه ملت ایران در مقاطع حساس همواره حامیان اصلی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران، استقرار امنیت و دستیابی به منافع ملی بوده‌اند، تأکید کرد: دشمنان و بدخواهان ملت ایران باید بدانند که این ملت در مسیر حرکت خود به سمت پیشرفت و تعالی، هرگز اهداف بلند خـــــــــود را از یاد نبرده و ذره ای از اعتماد آنان نسبت به نظام و ایستادگی‌شان در برابر دشمنان کاسته نخواهد شد.
وی با بیان اینکه هر گاه بدخواهان به دنبال تحمیل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشیاری و تلاش بیشتر، قاطعانه به آنان پاسخ دادند، گفت: آن زمانی که رئیس جمهوری امریکا برای ایجاد نمایش قدرت در عربستان علیه ایران به منطقه آمده بود، ملت ایران به زیبایی و با حضور پرشور خود در انتخابات 29 اردیبهشت، پاسخ قاطعی به امریکا و حامیانش دادند.
رئیس جمهوری، استقبال و رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران و نامزدهایی که مورد تأیید نظام بودند را بهترین پاسخ کوبنده و قاطع ملت به بدخواهان با یک اقدام کاملاً دقیق، حقوقی و قانونی و با نمایش شکوه و اقتدار ملی دانست و افزود: البته بدخواهان دست بردار نبوده و ممکن است هر زمانی اقدام به توطئه علیه انقلاب و کشورمان کنند که در این راستا ما باید همیشه برای مقابله با حوادث احتمالی توانمند، قدرتمند و آماده باشیم.
 
وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت
وی ادامه داد: دیپلمات‌های کشور به عنوان نمایندگان ملت ایران، در یک مذاکرات چند جانبه و به یک معنا بین‌المللی، حضور پیدا کردند که در نتیجه آن توافقی به نام برجام تحقق پیدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرایی و عملیاتی شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است، خاطرنشان کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دقت کردیم و حواس‌مان جمع بوده است، وقتی تعهد دادیم،  تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست.
روحانی با اشاره به اینکه اگر طرف دیگر مذاکره، بدخواه، رقیب یا دشمن ما از تعهد خارج شود، این برای ما شکست نیست بلکه شکست برای طرف مقابل است، گفت: ما در زمان و مقطع لازم راه درست را انتخاب کردیم و  بخوبی وارد مذاکره شدیم و در مذاکره با همه توان و دقت پیش رفتیم و آنچه به دست آوردیم، بهترینِ ممکن بود.
رئیس جمهوری تأکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کردند و اگر کسی پای توافق نایستد در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است.
روحانی ادامه داد: امروز نسبت به سیاست‌های امریکا شاهد دو صف بندی داخلی و جهانی هستیم؛ ببینید در داخل امریکا صاحبنظران، اندیشمندان و سیاستمدارها، نسبت به اقدامات اخیری که دولت امریکا انجام می‌دهد چگونه موضع می‌گیرند و حرف می‌زنند.
رئیس جمهوری با طرح این سؤال که آیا اقدامات رئیس جمهوری جدید امریکا به وحدت داخلی این کشور کمک می‌کند یا موجب تفرقه و شکاف بیشتر می‌شود؟ گفت: اتفاقاً با این اقدامات این شکاف بیشتر می‌شود، چرا که اگر روزی امریکا بخواهد از برجام خارج شود، آن وقت برای مردم روشن‌تر می‌شود که امریکا چه ضرر بزرگی کرده است.
 
مسیر ایران مورد حمایت جهان است
روحانی با اشاره به اینکه در صف‌بندی جهانی نسبت به اقدامات امریکا، تنها چند کشور و رژیم انگشت شمار هستند که از این اقدامات طرفداری می‌کنند، اظهارکرد: امروز مسیری که جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده مورد حمایت جهان است و حتی در میان متحدان امریکا در اروپا هم کسی نیست که از بر هم زدن توافق حمایت کند، چرا که این توافق، توافقی دوجانبه نیست بلکه یک توافق جهانی است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهوری امریکا با این استدلال که هر اقدامی رئیس جمهوری قبلی انجام داده با آن مخالفت می‌کند، دست به این اقدامات زده و این بی‌منطقی آشکار است، گفت: واقعاً برای دولت امریکا شرم آور است که استدلالش این باشد که با هر کاری که دولت قانونی قبل انجام داده مخالفت کنند.
وی ادامه داد: امروز ایران به عنوان کشوری که به تعهدات خودش پایبند است، مورد تحسین افکار عمومی و دولت‌های جهان است و امریکا به عنوان کشوری که اعتبار، حیثیت و آبروی خودش را به حراج گذاشته مطرح است که البته عده زیادی در داخل امریکا از مقامات لشکری و کشوری گذشته و فعلی‌شان و حتی مقاماتی که در دولت فعلی امریکا هستند، با این سبک و سیاق دولت امریکا مخالف  هستند.روحانی افزود: ملت بزرگ ایران، کار بسیار بزرگی انجام داد و ما سندی را امضا کردیم که امروز جهان از آن حمایت کرده و در برابر اقداماتی که دشمن ما می‌خواهد انجام دهد، با زبان، بیان و استدلالشان ایستاده‌اند.

اجماع مسئولان اصلی کشور درباره برجام
وی با بیان اینکه ملت ایران همواره متحد و همراه با نظام بوده و در این مواقع همیشه وحدت خود را بیشتر به نمایش می‌گذارند، گفت: ممکن است عده‌ای، به برجام هم انتقاد داشتند و شاید اگر رأی بگیرند، بگویند ما به برجام رأی نمی‌دهیم و این برای یک کشور دموکراتیک طبیعی است، اما برجام مورد اجماع همه مسئولان و مقامات اصلی کشور بوده است؛ شورای امنیت ملی آن را تصویب و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و از همه مهم‌تر رهبرمعظم انقلاب راجع به آن نظر داده‌اند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز رئیس جمهوری فعلی امریکا شرایطی را ایجاد کرده که ایران، از همیشه یکپارچه‌تر،  یک صداتر و متحدتر است، خاطرنشان کرد: امروز موافق و مخالف برجام در کنار هم هستند و همه صدای واحد دارند؛ ما نقض عهد را نادرست، غلط و نسبت به مصالح کشور، منطقه و جهان خائنانه‌ می‌بینیم.
وی ادامه داد: ملت ایران هیچگاه به امریکا اعتماد نداشته و می‌داند که امریکا چه اقداماتی علیه منافع ملی ما انجام داده و می‌دهد، اما امروز واضح‌تر و آشکارتر همه در کنار هم قرار گرفتند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: امریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه 2231 است،  موضعگیری خصمانه کند، تنها با ایران مخالفت نمی‌کند، بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و  در برابر سازمان ملل ایستاده است؛ که البته این را گاهی به صراحت هم می‌گوید که این سازمان ملل به درد ما نمی‌خورد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه اگر امریکا دچار خطا شده و از برجام خارج شود، ضرر این کار صرفاً برای امریکایی‌هاست، افزود: ما راه‌های مختلفی را پیش رو  داریم و هر راهی که مصلحت نظام و کشور ما در آن باشد را انتخاب می‌کنیم و هیچ مشکلی در پیشبرد اهداف و مسیرمان نخواهیم داشت.
روحانی ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ایران، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان همراه با ایران هستند و اگر امریکا این خطا را مرتکب شود، علیه منافع ملی و حیثیت امریکا اقدام کرده است.

 سپاه در دل ملت جای دارد
وی با بیان اینکه نباید هیچ گونه نگرانی در داخل کشور نسبت به این اقدامات داشته باشیم، گفت: تا زمانی که ملت ما متحد، منسجم و یکصدا بوده و مطیع رهبری شجاع هستیم، هیچ مشکلی برای کشور ما پیش نمی‌آید. فراز و نشیب وجود دارد اما بخوبی از آن عبور می‌کنیم. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز کاملاً روشن می‌شود که دولت یاغی کیست و کسی که مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، چه کسی است و بخوبی روشن می‌شود که کدام کشور مورد احترام کشورها و افکار عمومی جهان است، ادامه داد: اگر امریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطا است؛ سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل این مردم بوده و در همه روزهای خطر از منافع ملی ما دفاع کرده است.
روحانی تصریح کرد: سپاه نه تنها محبوب ملت ایران بلکه محبوب مردم عراق هم است چون بغداد را نجات داده؛ محبوب کردهای عراق هم است چون اربیل را نجات داده؛ محبوب مردم دمشق و سوریه هم است چون دمشق را نجات داده؛ محبوب مردم لبنان هم است چون طرفدار حیثیت و استقلال لبنان بوده است؛ سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: امریکایی‌ها به‌دلیل آنکه می‌خواستند داعش را 20 سال در این منطقه نگه دارند و از این ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصبانی باشند، چراکه سپاه با برنامه‌ریزی و حمایت خودش از ملت عراق، سوریه و لبنان، داعش را ذلیل کرده است. روحانی افزود: امریکایی‌ها حق دارند از برجام ناراحت باشند چراکه جمهوری اسلامی ایران در یک شرایط حساسی که آنها می‌خواستند اعلام کنند که ایران دروغگواست و پشت پرده بمب هسته‌ای درست می‌کند، با حضور در مذاکرات ثابت کرد که دروغگو آنها هستند.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ارتش، سپاه و بسیج جدای از ملت نبوده و همواره در کنار ملت هستند، گفت: هیچ گونه اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد و همه یکپارچه و در صف واحد هستیم؛ هیچ گونه تزلزلی در کشور ما به وجود نخواهد آمد و مردم مقاوم ایران در برابر توطئه هاایستادگی خواهند کرد.
روحانی، سخنان رئیس جمهوری امریکا درباره ایران در سازمان ملل متحد را بی‌اهمیت و سخیف دانست و اظهارکرد: امریکا باید به ملت‌های منطقه ما جواب دهد که چرا مردم افغانستان را بدبخت کرده و 18 سال ناامنی را در این کشور ایجاد کرده است؛ چرا عراق را ناامن کرده و داعش را بر مردم مسلط کرده است و چرا در امور داخلی کشورها مداخله می‌کند، فقط به این امید که سلاح بیشتر بفروشد.
وی با بیان اینکه امریکا روز به روز در افکار ملت‌های جهان منفورتر شده و هیچ کس دل خوشی از سیاست‌ها و مداخلات امریکا ندارد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به یاری کشورهایی که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته‌اند و از ایران کمک خواسته‌اند، شتافته است.
رئیس جمهوری اظهارکرد: بنده پیشاپیش می‌خواهم از ملت بزرگ ایران تشکر کنم؛ پیشاپیش از همه رسانه‌ها می‌خواهم که کنار ملت و همصدا با ملت باشند و پیشاپیش به امریکا می‌گویم در این توطئه هم مثل همه توطئه‌‌های قبلی‌تان شکست‌خورده هستید؛ باز خطا و اشتباه کردید و باز هم اشتباه می‌کنید.

خطاب روحانی به هموطنان کرد
روحانی خطاب به هم‌میهنان کرد ایران نیز گفت: ما به شما صددرصد اعتماد داریم و خطای سیاسی عده‌ای در اقلیم کردستان عراق را به هیچ عنوان پای شما نمی‌نویسیم چرا که شما بخشی از مردم بزرگ ایران و قومی وفادار و ریشه‌دارترین قوم ایرانی در این منطقه هستید و همیشه کنار انقلاب بودید؛ در جنگ تحمیلی، کنار ملت ایران بودید.
وی با بیان اینکه به همه مردم کرد در ایران، عراق، سوریه و ترکیه علاقه‌مند هستیم و نمی‌خواهیم هیچ فشاری به کردها وارد شود، افزود: اگر مسئولان آنها خطا و اشتباه کردند، باید بهای خطایی را که انجام دادند پرداخت کنند، ولی مردم کرد به‌عنوان مردمی صلح‌جو در منطقه، دنبال پیشرفت و مورد احترام هستند.
رئیس جمهوری تأکید کرد: تمام اقوام ایرانی متحد، یکپارچه و در کنار هم هستند و امروز وحدت و اتحاد ما از هر روز دیگر بیشتر است.
رئیس شورای اقتصاد با بیان اینکه دولت امسال بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب به‌دنبال افزایش تولید و اشتغال بوده و خواهد بود، گفت: نباید هدف را از یاد ببریم؛ امسال هدف این است که رونق اقتصادی ایجاد کرده و میزان اشتغال را افزایش دهیم تا جوان‌های ما مشغول به‌کار شوند و کشورمان آرامش بیشتری داشته باشد. روحانی «آرامش، امنیت و آزادی» را به‌عنوان سه پایه برای رسیدن به هدف پیشرفت و اقتدار دانست و تصریح کرد: پیشرفت و اقتدار ما در سایه امنیت، آرامش و آزادی است که باید از آنها برای رسیدن به هدف مهم‌مان حراست و حفاظت کنیم. وی افزود: تردیدی ندارم ملت ایران در مسیر راه‌ خود هدف را گم نکرده، اعتمادش نسبت به مسئولان کم نشده و همچنان در برابر دشمن، ایستاده است؛ ما نه ضعیف و سست می‌شویم و نه می‌ترسیم؛ بلکه مقاوم و قدرتمند می‌ایستیم و خدا هم با ما خواهد بود و طبق وعده الهی، پیروزی نهایی هم از آن ما است.

روحانی در دیدار وزیر خارجه تانزانیا:
ایران آماده انتقال تجربیات خود در مبارزه با تروریسم است

رئیس جمهوری روز گذشته در دیدار «اگوستین ماهیگا» وزیر خارجه تانزانیا، این کشور را دروازه دسترسی ایران به بازار شرق آفریقا دانست و تأکید کرد: اراده دولت دوازدهم توسعه روابط با کشورهای دوست در سراسر جهان بویژه در قاره آفریقا است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: ایران علاقه‌مند به ارتقای مناسبات و همکاری‌های دو کشور در تمامی عرصه‌ها و بویژه اقتصادی است.وی با تشکر از دعوت رئیس جمهوری تانزانیا برای دیدار رسمی از دارالسلام گفت: تانزانیا کشوری دوست با روابط تاریخی و فرهنگی 900 ساله دو ملت است که این روابط دو ملت، سرمایه ارزشمندی در مسیر توسعه همکاری‌ها است.
رئیس جمهوری با اشاره به آمادگی شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه فنی و مهندسی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در آفریقا و از جمله تانزانیا افزود: باید همکاری‌های اقتصادی هم سطح با روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی ایران و تانزانیا توسعه و تعمیق یابد و گام نخست در این مسیر، تقویت روابط پولی، مالی و بانکی دو کشور است.روحانی، تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تانزانیا را ضروری خواند و گفت: در نشست این کمیسیون، زمینه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین راه‌های تقویت روابط علمی و فناوری بررسی خواهد شد.
رئیس جمهوری تروریسم را یک معضل بزرگ در عرصه جهانی خواند و با بیان اینکه تروریست‌ها در هر منطقه با نام‌های متفاوت اما هدف مشترک فعال شده‌اند، گفت: باید همه کشورها در مبارزه با این معضل متحد عمل کنند.
روحانی اظهارکرد: اینکه هیچ فردی جرأت نمی‌کند از گروه‌های تروریستی با نام‌های مختلف از جمله جبهه النصره، القاعده، الشباب، بوکوحرام یا داعش به صراحت حمایت و پشتیبانی کند، پیشرفتی بزرگ در عرصه جهانی است و نشان می‌دهد که جهان خطر تروریسم را پذیرفته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است تجربیات خود را در مبارزه با گروه‌های تروریستی در اختیار کشورهای دوست قرار دهد.وزیر خارجه تانزانیا نیز در این دیدار تأکید کرد که تانزانیا مصمم است روابط خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.
اگوستین ماهیگا با تکرار مجدد دعوت رئیس جمهوری کشورش از روحانی برای سفر رسمی به دارالسلام، به روابط تاریخی دو ملت و دولت اشاره و اظهارکرد: تانزانیا از حضور شرکت‌های ایرانی در اجرا و پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود استقبال می‌کند.
وی افزود: ایران یک کشور دوست و شریک تاریخی، فرهنگی و سیاسی ما است و علاقه مندیم در حوزه اقتصادی نیز همکاری‌های مشترک تعمیق و مستحکم‌تر شود و تولیدات ایرانی می‌تواند از طریق تانزانیا در اختیار بازار شرق آفریقا قرار گیرد.وزیر خارجه تانزانیا همچنین خواهان تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد و گفت: در این نشست چارچوب همکاری‌های گسترده‌تر دو کشور ترسیم می‌شود.وی همچنین به معضل تروریسم در عرصه منطقه‌ای و جهانی اشاره و تصریح کرد: تانزانیا خواهان بهره‌گیری از تجربیات جمهوری اسلامی در مقابله با نه تنها تروریسم و افراطی گری بلکه مقابله با جرایم سازمان یافته بین‌المللی، قاچاق انسان و پولشویی است.