<رنو> ایران را ترک نخواهد کرد



15 مهرماه این خبر تیتر شد «در صورت تحریم‌های جدید فعالیت‌ در ایران را تعلیق می‌کنیم.» بعد از انتشار این مطلب، مخالفان قرارداد با شرکت رنو مصاحبه‌های خود را آغاز کردند و از اینکه ایران با این شرکت فرانسوی قرارداد بسته است، مجدداً انتقاد کردند. منتقدان می‌گویند وقتی ایران تحریم شد شرکت‌های فرانسوی از ایران رفتند لذا نباید به این شرکت‌ها اعتماد کرد. از سویی برخی‌ها هم کارشناسی‌تر به جریان همکاری‌ها نگاه می‌کنند و معتقدند وقتی خودروسازان ایرانی و فرانسوی همکاری خود را شروع کردند قرار بود داخلی‌سازی مورد پیگیری قرار گیرد اما با گذشت 13 الی 14 سال داخلی‌سازی تندر 90 به 50 درصد هم نرسیده است.
روبه‌رو این نگاه‌ها، کارشناسان صنعت خودرو تحلیل دیگری دارند. آنها می‌گویند همکاری با خودروسازان فرانسوی نباید زیر سؤال برود چرا که رنو و پژو جزو خودروسازان سرآمد دنیا هستند و باعث عقبگرد ما نمی‌شوند. از سویی قراردادهای ضعیف سال‌های گذشته باعث شد تا موضوع داخلی‌سازی خودروها دنبال نشود.
منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی درباره قرارداد با خودروسازان فرانسوی هم اظهار داشت: همکاری با خودروسازان فرانسوی به‌دلیل امضای قراردادهای مناسب باعث رشد صنعت خودرو ایران می‌شود و از همه مهمتر اینکه قرارداد سازمان گسترش با رنو جزو بهترین قراردادهای خودرویی است و پس از شروع همکاری‌ها قطعاً این امر مورد تأیید منتقدان هم قرار می‌گیرد.


چند ماه پیش قرارداد سه جانبه سازمان گسترش با یکی از شرکت‌های خصوصی و رنوامضا شد و اکنون طرفین در حال بررسی جزئیات و انتقال پول هستند.
روز گذشته شرکت رنو در ایران، صحبت‌های اخیر کارلوس‌گون، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو که 4 روز پیش در حاشیه معرفی خودروهای جدید هیبریدی این مجموعه صحبت می‌کرد به گونه دیگر تفسیر شده بود در قالب بیانیه مطبوعاتی بازنشر کرد. برخی از خبرگزاری‌ها اینگونه ترجمه کرده بودند که گون در پاسخ به این سؤال که در صورت تحریم مجدد ایران، شرکت رنو چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت، گفته است: «مشخص است اگر تجارت با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری یکدیگر برنامه‌ای طراحی می‌کنیم که تجارتمان در آنجا را تعلیق کنیم اما این اقدام به هیچ وجه به معنای این نیست که ایران را ترک می‌کنیم.» حال شرکت رنو در ایران توضیح داده است که وی اینگونه عنوان کرده است که «رنو ایران را ترک نخواهد کرد و برای این کشور برنامه‌ریزی بلند مدت و جدی دارد. سال گذشته رنو بهترین عملکرد خود را از ابتدای حضور بی‌وقفه خود در ایران از سال ۲۰۰۴ تجربه کرد و رکورد تولید و فروش را شکست.»
وی همچنین گفته بود: «رنو سرمایه‌گذاری ویژه‌ای به روی دو کشور استراتژیک شامل ایران و هندانجام داده است؛ به‌طور خاص در ایران، تولید خودروهای رنو در این برنامه شش ساله به بیش از ۲۵۰هزار خودرو در سال خواهد رسید. همچنین ۱۵۰ هزار دستگاه به ظرفیت تولید خودروهای رنو در ایران افزوده خواهد شد. رنو در طول این شش سال علاوه بر معرفی محصولات جدید شبکه توزیع خاص رنو را به بهترین نحو در ایران راه‌اندازی می‌کند و توسعه خواهد داد به طوری که به سهم بازار بیش از ۱۵ درصد دست یابد.»
وی یادآور شد: «مطابق برنامه شش ساله‌ای که رنو دارد، درآمد سالانه این مجموعه به بیش از ۷۰ میلیارد یورو خواهد رسید و در پایان شش سال حاشیه عملیاتی این شرکت بیش از ۷درصد خواهد بود.»
 خبرهای انتقاد به قرارداد در شرایطی مطرح می‌شود که بهمن 92، در حاشیه اجلاس داووس مدیرعامل شرکت رنو خواستار برداشته شدن تحریم‌ها و همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی شده بود. وی در آن زمان اظهار داشته بود: تولیدات با برند فرانسوی همواره در ایران طرفدار داشته است، اما پس از اعمال تحریم‌ها امکان تجارت با ایران غیرممکن شده بود.  در گفت‌و‌گو با مدیران فعلی رنو در ایران هم آنان بر ادامه همکاری تأکید کردند و گفتند قرار نیست قرارداد همکاری رنو و سازمان گسترش تحت‌الشعاع تحریم‌ها قرار گیرد. چرا که رنو برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده است.