همکاری ایران و فائو گسترش می‌یابد؛

گروه بازرگانی- مسوولان وزارت جهاد کشاورزی هم پذیرفته‌اند که سال گذشته سالی بسیار ناهنجار داشتیم که کشاورزی با چالش تغییر اقلیم مواجه شد و ضربه‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد کرد. از این رو ضروری است که در شرایط فعلی، در جهت تقویت نیروی انسانی و بهبود تکنولوژی گام برداریم و برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم‌ چرا‌که در زمینه‌های مختلف در حوزه کشاورزی، عدم برنامه‌ریزی صحیح و مناسب باعث شده علاوه بر کشاورزان، مردم نیز تاوان سنگینی بدهند. بر همین اساس در جریان حضور استرکویش لاروش، نماینده موقت سازمان فائو در ایران در جمع مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، پروژه همکاری ایران و فائو در زمینه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در سه استان کشور به امضا رسید که به گفته نماینده فائو در ایران، این پروژه نه‌تنها به اصلاح روش‌های پایش در بخش کشاورزی ایران کمک می‌کند بلکه بر شفافیت بازار غذا افزوده و هماهنگی در سیاست‌های مقابله با بی‌ثباتی در بازار ایران را ارتقا‌ می‌بخشد.
ضرورت مدیریت چالش‌ها
در همین راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پایش ماهواره‌ای اراضی و محصولات کشاورزی در سه منطقه کشورمان با همکاری سازمان فائو و برای قابل پیش‌بینی کردن کشاورزی و رصد آن آغاز شد. عباس کشاورز در نشست خبری مربوط به تفاهمنامه پروژه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که با حضور نماینده فائو در ایران برگزار شد، وضعیت کشاورزی کشورمان را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود چالش‌های جدی در حوزه آب و تغییر اقلیم به نظر من وضعیت کشاورزی کشورمان مناسب است و تدابیر چهار سال گذشته نشان می‌دهد می‌توان با مدیریت این چالش‌ها، کشاورزی را مدیریت کرد.
وی افزود: پدیده کمی بارش‌ها، افزایش درجه حرارت دما و گازهای گلخانه‌ای در کشورمان وجود دارد که همه آنها بر کشاورزی اثرگذار است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: شرایط یاد‌شده باعث می‌شود تقاضای آب در کشورمان برای استفاده در بخش کشاورزی افزایش یابد و از طرفی از میزان بارندگی‌ها کاسته شود. وی تصریح کرد: سال گذشته سالی بسیار ناهنجار داشتیم که مبین آن است که کشاورزی با چالش تغییر اقلیم مواجه شده و این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی است.
وی گفت: برای گرفتن تصمیم‌های کوتاه و بلندمدت و تبیین استراتژی چشم‌اندازی باید به اطلاعاتی دقیق، به روز و تحلیل‌شده دسترسی داشته باشیم و دیتا و آمار به تنهایی در این زمینه کافی نیست.
انتقال فناوری از فائو
کشاورز گفت: دنیا خیلی سال است که از این علم استفاده می‌کند، به همین منظور است که ما در سال‌های گذشته به دنبال دستیابی به آن بودیم و با توجه به اینکه اکنون فائو موافقت کرده که پروژه‌ای را به صورت آزمایشی با ما شروع کند، برای ما خوشحال‌کننده است. وی یادآور شد: سازمان فائو در این پروژه انتقال فناوری را به کشورمان خواهد داشت.
معاون وزیر کشاورزی گفت: باید این اطلاعات در زمان و مکانی باشد که برای ما قابلیت پیش‌بینی ایجاد کند یعنی اطلاعات را قبل از حاصل شدن برای ما تبیین کند.
کشاورز گفت: با توجه به حساسیت امنیت غذایی و لزوم برخورداری و دسترسی افراد به آنها می‌توانیم با استفاده از این سامانه ضمانت تولید ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه اطلاعات قابل استفاده از سامانه‌های ماهواره‌ای باید قابل پیش‌بینی و تحلیل باشد، گفت: از روز کاشت این اطلاعات از طریق سامانه مانیتور رصد می‌شود و وضعیت تراکم، آبیاری و تغذیه و عوامل خسارت‌زا و بیماری‌زا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر این اساس گرما و سرما، خشکسالی، سیل و توفان در منطقه مورد نظر ما قابل پیش‌بینی خواهد شد و آن را از قبل به ما منتقل می‌کند. کشاورز اظهار داشت: سامانه‌ای می‌خواهیم که کلیه اطلاعات محصول را برای ما رصد و از آمار به اطلاعات تبدیل کند.
این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: این پروژه در سه استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که از لحاظ تجربه انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آید.
وی تصریح کرد: یکی از تیپ‌های انتخاب‌شده منطقه سرد در کشور ماست که تحت تاثیر کشاورزی دیم قرار دارد. این منطقه در زنجان است و قابلیت استفاده از تجربیات آن در سایر مناطق کشور وجود دارد.
از فائو تکنولوژی می‌خواهیم
کشاورز اضافه کرد: مازندران تیپ دوم انتخابی است که شامل مناطق ساحلی، کم‌ارتفاع و دارای باران مناسب است. برنج و باغبانی محصول عمده این منطقه بوده و کشت سبزی و صیفی در آن رایج است و فشار جمعیت بالایی به کشاورزی دارد. همچنین از نظر زیست‌محیطی پیچیده است که تجربه به دست آمده از این منطقه قابلیت انتقال به پنج تا شش استان دیگر دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: جیرفت گروه سوم منطقه گرمسیر کشورمان است که عمده کشاورزی آن از حال حاضر تا تیرماه انجام می‌شود و تیپ آن گرمسیری و تولید آن کشت سبزی و صیفی متراکم است و تولید مرکبات آن در کشور اثرگذار است.
وی خطاب به نماینده فائو در ایران گفت:‌ در این پروژه به دنبال تجهیزات و امکانات نیستیم بلکه آن را در حداقل می‌خواهیم که ما را راهنمایی کند اما از این فرصت برای تقویت نیروی انسانی و بهبود تکنولوژی استفاده خواهیم کرد و می‌خواهیم صاحب تکنولوژی شویم و ظرفیت‌های جدیدی در کشورمان ایجاد کنیم.
کشاورز گفت: امیدواریم در هر لحظه بتوانیم وضعیت و کیفیت محصولات مختلف را در نقاط کشورمان مورد ارزیابی قرار دهیم و از آن برای مقابله سریع با آفات بهره گیریم.
پیشنهاد تعیین نرخ خرید تضمینی بر اساس تورم
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود آغاز سال زراعی جدید و کشت گندم هنوز نرخ خرید تضمینی این محصول معلوم نیست، اظهار داشت: امیدواریم نرخ این محصول مشخص شود. اطلاعات این امر و زمان تعیین نرخ یاد‌شده توسط شورای اقتصاد ارائه می‌شود.
وی با اعلام اینکه پیشنهاد نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دولت ارائه شده اما آن را تعیین نکردند، گفت:‌ نرخ پیشنهادی ما برای خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی براساس تورم موجود در جامعه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را برای نرخ جدید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی براساس نرخ تورم موجود در کشور ارائه داده است.
وی اظهار کرد: با رویکرد ارتقای بهره‌وری و پایداری آن و حمایت از برخی محصولات مانند دانه‌های روغنی و گندم و شکر نرخ‌های هر یک توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص و به دولت پیشنهاد شده است. کشاورز اظهار داشت: در تفاهمنامه ایران با فائو قراردادی 498 هزار دلاری بسته شده است که پروژه پایش محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای در استان‌های مازندران، زنجان و شهر جیرفت انجام می‌شود.
وی افزود: براین اساس اتفاقاتی که در بخش کشاورزی به ویژه زراعت اعم از سطح تولید، ارتفاعات اقلیمی با کمک ماهواره به سیستم ارائه می‌شود تا کارشناسان و مدیران منطقه‌ای استانی و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از آن بهره گیرند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد:‌ براین اساس قادر خواهیم بود با سیستم‌های ماهواره‌ای اطلاعات دقیق و قابل پیش‌بینی و به تفکیک برای هر محصول داشته باشیم که در آینده به سایر مناطق کشور نیز ارائه می‌شود.
وی گفت: اعتبار این طرح از طرف سازمان فائو تامین می‌شود تا اطلاعات به دست آمده در اختیار زارع قرار گیرد و در وزارت جهاد کشاورزی برای تصمیمات اقتصادی استفاده شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: چند پروژه در ارتباط با پروژه امروز سامانه پایش محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای، تدوین استراتژی پایش و کمک به امنیت غذایی، کمک به افزایش دانه‌های روغنی، همکاری در بخش جنگل و مرتع و پیشگیری از اثرات اقلیم بر کشاورزی و همکاری در بخش شیلات از جمله پروژه‌هایی است که با کمک سازمان جهانی فائو در کشورمان پیگیری می‌کنیم.
اصلاح روش‌های پایش در بخش کشاورزی
همچنین در ادامه نماینده موقت سازمان فائو در ایران گفت: پروژه توسعه سامانه پایش تولید محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای که با همکاری مشترک فائو و ایران انجام می‌شود به اصلاح روش‌های پایش در بخش کشاورزی ایران کمک می‌کند.
استرکویش لاروش اظهار داشت: هدف اصلی این پروژه استقرار نمونه اولیه یک سیستم پایش کشاورزی در سه استان دارای اولویت ایران است تا کیفیت اطلاعات و گزارش‌های کشاورزی را با استفاده از فناوری جغرافیایی بهبود دهیم. وی افزود: در پروژه حاضر روش‌های پایدار برای جمع‌آوری داده‌های میدانی را شناسایی خواهیم کرد تا با استفاده از داده‌های جمع‌‌آوری شده توسط دفاتر استانی آمارهای اصلاح شده هماهنگ و در عین حال منسجمی تولید شود.
نماینده موقت سازمان فائو در ایران ادامه داد: در این راستا جدیدترین فناوری‌های دسترسی لحظه به لحظه به داده‌های ماهواره‌ای (مانند ماهواره سنتینل2) برای تهیه اطلاعات مزارع، ارزیابی کیفیت داده‌های تولید محصول براساس شاخص‌های سنجش از راه دور و شناسایی فرآیندهای فصلی محصولات در سطح ملی به کار گرفته شود.
لاروش تصریح کرد: هدف نهایی این پروژه حمایت از تدوین تکنیک‌ها، سیاست‌ها و شرایط مناسب سرمایه‌گذاری برای دستیابی به توسعه پایدار در کشاورزی است. وی گفت: همچنین در این پروژه از تصاویر ماهواره‌ای برای پایش محصولات کشاورزی در استان‌های منتخب یاد شده بهره خواهیم گرفت.
لاروش اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی ایران و نهادهای دولتی فعال در حوزه کشاورزی می‌توانند با به کارگیری تصاویر ماهواره‌ای چند‌منظوره اطلاعات لحظه به لحظه را به صورت آنلاین دریافت کرده و الان در پایش مزارع استفاده کنند.
ایجاد نظام بازار کشاورزی
وی اظهار داشت: تصویب استراتژی‌های جدید برای بهبود تولیدات کشاورزی و پایش آن مستلزم تهیه سریع آمار دقیق و جامع در حوزه کشاورزی است. اصلاح روش‌های پایش تولید و بهره‌وری کشاورزی فرصت‌های گوناگونی را برای معیشت جوامع روستایی فراهم خواهد کرد.
نماینده موقت فائو در ایران گفت: با این کار علاوه بر اصلاح روش‌های پایش کشاورزی به ایجاد یک نظام بازار کشاورزی منتهی خواهد شد که به نوبه خود بر شفافیت بازار غذا افزوده و هماهنگی در سیاست‌های مقابله با بی‌ثباتی در بازار را ارتقا می‌بخشد.
لاروش گفت:‌ در این پروژه تدوین رویکردهای نوآورانه در پایش کشاورزی در اولویت قرار گرفته و برای شناسایی جدیدترین روش‌های تخمین میزان مساحت و بازدهی از طریق روش‌های نوین پایش و سنجش از راه دور متمرکز می‌شود.
وی اظهار داشت: در این پروژه از ایجاد ظرفیت ملی در مجموعه‌ای در سازمان‌های گوناگون در سطوح مختلف، دولت حمایت خواهد کرد تا کارکنان خود را قادر سازد روش‌های ایجاد شده تحت تاثیر این پروژه را به صورت کارآمدتری مورد استفاده قرار داده و به سطح ملی بکشاند.
نماینده موقت سازمان فائو در ایران با تاکید بر اینکه دستاوردها و آموخته‌های پروژه توسعه سامانه‌های پایش تولید محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای که باهمکاری مشترک ایران و فائو انجام می‌شود در سطح ملی گسترده می‌شود گفت: استراتژی‌هایی تهیه شده تا برای تداوم پایداری در بلندمدت مفید باشد.
وی همچنین اظهار کرد: این پروژه مقدمه‌ای برای پروژه بزرگ‌تر با حمایت مالی دولت خواهد بود که در جریان آن رویکردهای این پروژه برای تخمین مساحت و بازدهی زمین در سطح ملی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.