واکاوی دلایل مرگ دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد؛

فاطمه بیک‌پور- ابتدای هفته بود که خبری مبنی بر مرگ یک دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه شهرکرد به علت خفگی با گاز مونوکسیدکربن، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و مسوولان ذی‌ربط هم دستور پیگیری علت این رخداد را صادر کردند. خبرهای متعددی از سوی دانشجویان درباره موانع و محدودیت‌ها برای اطلاع‌رسانی در این خصوص پس از این واقعه مطرح می‌شد. یکی از دانشجویان این دانشگاه که از مطلعان این رخداد از ابتدا بوده در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» شرح حادثه را این‌طور بیان می‌کند: خوابگاه بهارستان یعنی خوابگاهی که این دختر در آن فوت کرده، یک‌سال است افتتاح شده و دانشجویان ساکن آن شدند. به صورت طبیعی نباید به این سرعت نقص فنی پیدا کند اما از دو ماه قبل دانشجویان ساکن خوابگاه می‌گفتند که اینجا نشت گاز دارد اما به اعتراضات دانشجویان از سوی مسوولان خوابگاه توجهی نمی‌شد. عصر جمعه گذشته یکی از دانشجویان به حمام می‌رود و بیهوش می‌شود. نیم ساعت بعد از اینکه به هوش می‌آید از داخل حمام در می‌زند تا یکی از دوستانش بیاید کمکش کند. وقتی نجاتش می‌دهند می‌گوید دچار گازگرفتگی شده است. دانشجویان در خوابگاه به او سرم وصل می‌کنند و مسوول خوابگاه وقتی می‌فهمند عنوان می‌کند که به چه دلیل سرم وصل کرده‌اید و سرم ممنوع است، دانشجویان علت را گازگرفتگی اعلام می‌کنند و او تکذیب می‌کند و می‌گوید اینجا گازگرفتگی وجود ندارد و این حرف‌ها دروغ است. در همان لحظات جر و بحث، مسوولان خوابگاه با دانشجویان به سراغ بازدید از حمام‌ها می‌روند که می‌بینند دانشجوی دیگری کف حمام افتاده و بیهوش است. همان زمان به آمبولانس زنگ می‌زنند اما به دلیل فاصله 10 کیلومتری شهر با دانشگاه، 45 دقیقه طول می‌کشد تا آمبولانس برسد.
تجهیزات پزشکی دانشگاه را بعد از برگزاری المپیاد از درمانگاه جمع کردند بردند
این دانشجو در ادامه می‌گوید: در فاصله‌ای که آمبولانس برسد، یکی از انترن‌های سال آخر تلاش می‌کند دختری را که به کما رفته و بیهوش بود احیا کند اما نتوانست. خوابگاهی با 200 نفر جمعیت نه کپسول اکسیژن دارد، نه کمک‌های اولیه، نه آمبولانس، نه پزشک و نه درمانگاهش تجهیزات دارد. وی در اظهارنظری عجیب توضیح می‌دهد که سه ماه قبل به دلیل برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، درمانگاه دانشگاه را افتتاح کردند و تجهیزات و اورژانس آوردند. اما بعد از اتمام مسابقات بلافاصله همه را جمع کردند، درمانگاه را خالی کردند و تجهیزات را بردند. من خودم یک بار دستم خونریزی کرد رفتم پیش بهیار درمانگاه به من گفت: اینجا یک چسب زخم هم نیست، آن تجهیزات برای المپیاد بود، تمام شد! بردند. شما تصور کنید درمانگاه دانشگاه را خالی از تجهیزات کردند و آمبولانس را بردند چون می‌گویند دیدیم کسی استفاده نمی‌کند و لازم نمی‌شود، گفتیم ببرند. نهایت استدلال برای نیاز از طرف آقایان در این سطح است. او در خصوص ادامه وضعیت دانشجوی دختر تا پیش از رسیدن آمبولانس و درخصوص وضعیت خود آمبولانس تاکید می‌کند: این خانم هنوز نبض داشت اما قسمت اسفبار اتفاق آنجاست که وقتی آمبولانس رسید نه کپسول اکسیژن داشت، نه برانکارد و نه عوامل اورژانس رگ گرفتن بلد بودند. به یکی از دانشجویان گفتند رگ دختر در کما را بگیرد. اصلا تجهیزات نداشتند. این هم از وضعیت آمبولانس‌های شهر. به دلیل نبود برانکارد، او را با پتو از چهار طبقه خوابگاه به آمبولانس بردند اما پیش از آنکه به پایین برسد، فوت کرد.
مسوولان دانشگاه خودکشی و سکته دانشجو را به عنوان علت مرگ مطرح می‌کردند


پس از فوت این دختر دانشجو، بازپرس آگاهی داخل خوابگاه آمد تا تحقیقات لازم را شروع کند. پیش از او مسوولان دانشگاه رسیده بودند و سعی کردند مساله را خودکشی اعلام کنند. همه درها و پنجره‌ها را هم از قبل باز گذاشته بودند تا بوی گازی داخل نماند. با این وجود باز هم نتایج بررسی گاز مثبت اعلام شد. چون هنوز اثرات آن باقی مانده بود. به بازپرس آگاهی می‌گفتند اصلا لوله‌های گاز از حمام رد نمی‌شود. به هیچ عنوان گازگرفتگی رخ نداده. مسوول خوابگاه در نهایت بی‌شرمی می‌گفت اگر این دختر مشکلی نداشت چرا این موقع شب به حمام رفته؟! او حتما مساله داشته و خودکشی کرده. از سویی دیگر زمانی که خبرگزاری‌ها علت مرگ را مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اعلام کردند، تکذیب می‌کردند و تلاش کردند بگویند سکته بوده است. او ادامه می‌دهد: از شنبه صبح تا یکشنبه عصر اینترنت‌های داخل خوابگاه قطع شد تا دیگر خبری به بیرون منتشر نشود. دانشجویان روز شنبه تجمع کردند و معاون فرهنگی برای پاسخگویی به میان دانشجویان آمد و همان حرف‌ها را تکرار کرد و گفت گازگرفتگی رخ نداده. فقط یک اتفاق بوده. نباید بترسید. مشکلی نیست، به خوابگاه برگردید. نه عذرخواهی کردند، نه مسوولیت و کوتاهی و اشتباه خود را پذیرفتند. در حالی که منزل آن دختر حدود 300 کیلومتر با دانشگاه فاصله داشت، فردای فوت، ظهرهنگام دفن شد. اما پیش از آن پیکر او را برای بررسی علت مرگ به پزشکی قانونی بردند و اعلام کردند زمان زیادی طول می‌کشد تا نتیجه اعلام شود. اما با فشار مسوولان وزارت بهداشت و دانشجویان به مسوولان دانشگاه تا شنبه عصر نتیجه پزشکی‌قانونی اعلام شد. در نهایت طبق گزارش بازپرسی و نتیجه پزشکی‌قانونی، گازگرفتگی تایید شد و علت مرگ، خفگی با گاز مونوکسید‌کربن اعلام شد.
مسوولان به خوابگاه دختران می‌رفتند آنان را تهدید می‌کردند تا در تجمع شرکت نکنند
پس از تایید فوت دختر بر اثر خفگی با گازی که از دو ماه قبل هشدار نشت آن در خوابگاه داده می‌شد اما از سوی مسوولان اهمیتی به آن داده نشد تا بالاخره یک دانشجو از بین رفت، دانشجویان در تجمع دوم خود یکشنبه عصر در میدان اصلی شهر تجمع کردند. پیش از شروع، مسوولان از قرار برگزاری تجمع آگاه شده و به خوابگاه دختران رفتند و آنان را تهدید کردند تا مانع از حضورشان در تجمع شوند. مسوول آموزشی دانشگاه یکشنبه صبح به اساتید دستور می‌دهد اجازه حضور دانشجویان در تجمع را ندهند و بر این اساس بسیاری از دانشجویان را تا حدود 12:30 دقیقه سر کلاس‌ها نگه داشتند. با این وجود، حدود 500 نفر از دانشجویان توانستند در میان نیروهای امنیتی و انتظامی و پلیس و فرمانداری، تجمع خود را با شعارها و اعتراض‌های خود از جمله درخواست استعفای رییس دانشگاه برگزار کنند؛ رییسی که در میان دانشجویان حاضر نشد تا حرف‌های آنان را بشنود. مسوولان مختلف به میان آنها آمدند و وعده‌ها و قول‌های پیگیری دادند. برخی دانشجویان هنگام تجمع تهدید شدند. برخی همان لحظات در ماشین خود بازجویی شدند و تحت فشار قرار گرفتند و...
حتما باید یک دانشجو فوت می‌کرد تا تجهیزات پزشکی به درمانگاه دانشگاه بیاورند
این دانشجو در پایان تصریح کرد: قرار است کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دقیق‌تر موضوع تشکیل شود. پس از آن روز، دو تا آمبولانس در داخل دانشگاه مستقر کردند و تجهیزات به درمانگاه آوردند. همچنین مسوولان استانداری نیز قول پیگیری دادند. قرار است جلسه‌ای با حضور مسوولان و نمایندگان دانشجویان برگزار شود تا اعتراض‌ها و درخواست‌های آنها شنیده شود. ما هم منتظریم تا
نتیجه را ببینیم.