حکم دادگاه به دلیل شکایت اردلان سرفراز از صادقی ، لهراسبی و سرلک صادر شد؛

گروه فرهنگی- کپی‌رایت در کشور ما کلاف سردرگمی است. چند روز پیش بود که در اطلاعیه‌ای برخی از تهیه‌کنندگان سینما به دلیل قاچاق فیلم‌هایشان و عدم فعالیت موثر وزارت ارشاد در برابر این پدیده، اعتراض خود را بیان کردند. عدم پیوستن ایران به قانون کپی‌رایت جهانی و نداشتن عزمی جدی برای سر و سامان دادن به پدیده قاچاق فرهنگی همه را کلافه کرده است.
در حوزه کتاب، انتشارات‌های ما بدون اطلاع نویسندگان خارجی کتاب‌ها را ترجمه می‌کنند و بدون پرداختن ریالی سود کتاب‌ها را به جیب می‌زنند. به همین خاطر است که وقتی مسوولان وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا می‌کنند، ناشران خارجی تمایلی برای بستن قرار داد با ایرانی‌ها ندارند.
اما در حوزه فیلم و سریال اوضاع وخیم‌تر است. جدا از آنکه سایت‌های بزرگ و کوچک فیلم، سریال‌ها و فیلم‌های روز دنیا را بدون پرداخت هزینه برای دانلود قرار می‌دهند حتی صدا و سیما هم تلاشی برای خرید حق پخش فیلم‌های خارجی نمی‌کند و تمام آنها را به صورت غیرقانونی تحویل مخاطبانش می‌دهد. همه این عوامل دست به دست هم داده تا مردم ما ارزشی برای کالای فرهنگی و حق سازنده‌اش قائل نباشند.
در تازه‌ترین اتفاق اردلان سرفراز، از قدیمی‌ترین ترانه‌سرایان ایران که برای خیلی از ایرانی‌ها خاطرات بسیاری ساخته با شکایت از سه خواننده پاپ حکم قضایی علیه آنها گرفته است. براساس این حکم رضا صادقی، علی لهراسبی و سینا سرلک به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.


ماجرای شکایت سرفراز چه بود
خبری در برخی سایت‌ها از جمله نوا منتشر شد مبنی بر اینکه «علی لهراسبی، سینا سرلک و رضا صادقی (خواننده) به اتهام مشارکت در سرقت ادبی از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران گناهکار شناخته شدند که رای صادره برای این سه خواننده مطرح و مردمی، تحمل دو سال حبس تعزیری است.»
در ادامه این خبر آمده: «علی لهراسبی و رضا صادقی ترانه «سوغاتی» از اردلان سرفراز را خوانده و منتشر کرده بودند. قطعه «برخیز» با صدای سینا سرلک که به‌عنوان یکی از قطعات سریال پربیننده شهرزاد منتشر شده بود نیز در گذشته با صدای ابراهیم حامدی و با نام محتاج منتشر شده بود که سروده اردلان سرفراز است.
اردلان سرفراز با وکالت صالح دادگر پیگیری‌های لازم را انجام داده است. این پرونده در دادگاه فرهنگ و رسانه بررسی و منجر به صدور کیفرخواست شده. سپس به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت ارجاع و در نهایت رای صادر شده خبر از محکومیت این سه خواننده داشته است.»
طلب‌کاری آقای مشکی
بعد از پخش خبر محکومیت سه خواننده، رضا صادقی در مصاحبه‌ای با توضیح چگونگی ضبط و پخش ترانه سرفراز گفت: «دو سال پیش در کانال تلگرامم صوتی منتشر شد که این قطعه در حد یک گیتار زدن و خواندن چهار بیت از شعر «سوغاتی» آقای سرفراز بود. در این صوت تلگرامی حتی صدای محیط و در و دیوار نیز شنیده می‌شود.
او ادامه داد: اما انگار ایشان وامصیبتا سر داده که سرقت ادبی انجام شده است. آن‌طور که من شنیده‌ام، البته مطمئن نیستم دوست عزیزم آقای لهراسبی این کار را تنظیم و ارائه کرده است. تا جایی که من پرس و جو و اطلاع پیدا کرده‌ام خود، آقای سرفراز در این کار زیاد مداخله نداشته‌ است بلکه برادرش با وکالتی که از او دارد اقدام به شکایت کرده است.
صادقی اضافه کرد: یک هفته قبل وکیلم با من تماس گرفت و گفت چنین حکمی را داده‌اند آن هم نه به دلیل این شکایت بلکه گویا دادگاه اظهار کرده بوده چند بار برای ما احضاریه فرستاده اما من، آقای لهراسبی و آقای سرلک در دادگاه حاضر نشده بودیم. گویا به دلیل اینکه به دادگاه بی‌احترامی شده است، این حکم را صادر کرده‌اند.
این خواننده بیان کرد: گویا این احضاریه یک‌بار به نگهبانی دفتر کارم رفته و یک‌بار دیگر به جای دیگری. هیچ احضاریه‌ای به دست من نرسیده بود. البته وکیلم به من گفته بود چنین موضوعی است و قرار بود من پیش از محرم برای پیگیری کار بروم اما برای مراسم محرم و طبق عادت دیرینه‌ام به بندرعباس آمدم تا در مراسم مذهبی شرکت کنم.
او تاکید کرد: با نقطه‌نظرها و افکار آقای سرفراز هیچ سنخیتی ندارم اما در جایگاه پیرمرد جاافتاده ادبیات مملکت برای او احترام قائل هستم. الان هم بندرعباس هستم و آخر مهر به تهران می‌آیم.