آغاز جنگ سایبری

یک نماینده مجلس در کره‌جنوبی دیروز از سرقت مقدار قابل توجهی اطلاعات نظامی محرمانه متعلق به این کشور و ایالات متحده به دست هکرهایی از کره‌شمالی خبر داد‌.
بنا به گفته نماینده حزب دموکرات کره‌جنوبی، هکرهای کره‌شمالی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ با نفوذ به یک بانک اطلاعاتی طرح‌های محرمانه نظامی را به سرقت برده‌اند‌. از جمله این طرح‌ها به طرح‌های عملیات نظامی آمریکا و کره‌جنوبی برای معدوم کردن رهبر کره‌شمالی اشاره شده است‌.
خبر سرقت اطلاعات محرمانه از کره‌جنوبی در حالی دیروز منتشر شده که در سه ماه اخیر تنش لفظی میان رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی هفته به هفته افزایش یافته و کار را به آنجا رسانده که مقامات بلندپایه در دیگر کشورها در مورد پیامد این تنش چند بار هشدار داده‌اند‌.
در همین حال کره‌شمالی طی ماه‌های اخیر آزمایش‌های موشکی متعددی انجام داده و چندی پیش نیز اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است‌. به گفته نماینده مجلس در کره‌جنوبی، اطلاعات مذکور از مرکز داده‌های دفاعی این کشور به سرقت رفته و حجم این اطلاعات ۲۳۵ گیگابایت بوده است‌.


در مقابل، پیونگ‌یانگ در رسانه‌های دولتی کره‌شمالی از بر عهده گرفتن هرگونه مسوولیت در این زمینه شانه خالی کرده و همسایه جنوبی خود را به انتشار ادعاهای جعلی و ساختگی متهم کرده است‌.
به گفته نماینده حزب دموکرات کره‌جنوبی، هنوز از محتوای ۸۰ درصد اطلاعات به سرقت رفته اطلاعی در دست نیست اما انتظار نمی‌رود لو رفتن این اطلاعات به ارتش کره‌جنوبی لطمه‌ای بزند‌.
از سوی دیگر در واشنگتن هم پنتاگون، به انتشار این گزارش در رسانه‌ها واکنش نشان داد‌. سخنگوی پنتاگون می‌گوید، به امنیت و ایمنی طرح‌های عملیاتی خود و توانایی‌مان در پاسخ به هر تهدیدی از طرف کره‌شمالی اطمینان داریم‌. در اغلب فهرست‌های موجود از هکرهای دولتی همواره نام هکرهای کره‌شمالی در کنار هکرهای روسیه و چین دیده می‌شود‌.
در خردادماه سال‌جاری نیز یک مقام سازمان ملل اعلام کرد کارشناسان سازمان ملل متحد که روی پرونده نقض تحریم‌های بین‌المللی توسط کره‌شمالی تحقیق می‌کنند، هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند‌.
در آن زمان کشور یا سازمان مشخصی به عنوان مسوول این حملات معرفی نشد اما انتشار گزارش‌ها در این باره همزمان با محکومیت آخرین آزمایش موشکی کره‌شمالی در شورای امنیت ملل متحد رخ داده بود‌. معاون هیات کره‌شمالی در سازمان ملل متحد، اتهام‌ها علیه پیونگ‌یانگ در این رابطه را خنده‌دار توصیف کرد‌.
پرواز بمب‌افکن‌های آمریکا در آسمان کره
دو فروند بمب‌افکن راهبردی آمریکا، با حضور جنگنده‌های کره‌جنوبی و ژاپن، بر فراز آسمان شبه‌جزیره کره تمرین نظامی انجام داده‌اند‌. همزمان رییس‌جمهور آمریکا و مقام‌های ارشد نظامی آن کشور به بررسی گزینه‌های مختلف در مورد کره‌شمالی پرداخته‌اند‌.
به گزارش خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی، بمب‌افکن‌های بی‌وان‌بی ارتش ایالات متحده سه‌شنبه‌شب گذشته از پایگاه خود در جزیره گوام به آسمان کره‌جنوبی رسیده‌اند‌. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی می‌گوید آنها همراه با دو جنگنده اف۱۵ در آب‌های دریای شرق و بر فراز آسمان شبه‌جزیره کره تمرین کرده‌اند‌.
ارتش آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه می‌گوید جنگنده‌های ژاپنی نیز به این تمرین پیوسته‌اند؛ این نخستین‌بار است که بمب‌افکن‌های ارتش ایالات متحده همراه جنگنده‌هایی از هر دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن دست به تمرین شبانه می‌زنند‌. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی می‌گوید، این رزمایش بخشی از تمرین‌های نظامی معمول با هدف افزایش ظرفیت آنچه بازدارندگی گسترده کره‌شمالی توصیف می‌کند، است‌.
به گفته سرگرد نیروی هوایی آمریکا، پرواز و تمرین‌های امن و موثر شبانه با هم‌پیمانان، بخشی از همکاری‌های مهم آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برای افزایش ظرفیت‌های تاکتیکی هر یکی از کشورها است‌. سرگرد اپلگیت تاکید کرده که این تمرین‌ها نمایش واضحی از توانایی‌های ما برای انجام عملیاتی مشابه در هر زمان و مکان توسط هم‌پیمانان ایالات متحده است‌.
همزمان از واشنگتن گزارش شده‌ است که رییس‌جمهور آمریکا با وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک آن کشور، دیدار و در مورد گزینه‌های مختلفی در پیوند با کره‌شمالی گفت‌وگو کرده‌ است‌. به گفته سخنگوی کاخ سفید، وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش، شرحی از تازه‌ها و گزینه‌ها را در اختیار دونالد ترامپ قرار داده‌اند‌. سارا سندرز گفت: دیدار و گفت‌وگو متمرکز بر گزینه‌های مختلفی بود که می‌‌توان در قبال هرگونه خشونت کره‌شمالی، در صورت نیاز و برای جلوگیری از تهدید آن علیه آمریکا و هم‌پیمانانش، به‌کار بست‌. تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، در پی چند آزمایش موشکی از سوی پیونگ‌یانگ از جمله موشک‌های دوربرد با قابلیت دستیابی به خاک آمریکا که گزارش‌ها حاکی از موفقیت آنهاست و نیز شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی بالا گرفته ‌است‌. اینها در حالی ا‌ست که در چند ماه گذشته بر تحریم‌های بین‌المللی و چندجانبه علیه پیونگ‌یانگ نیز افزوده شده‌ است‌. ترامپ پیشتر مذاکره با پیونگ‌یانگ را عملی بی‌فایده طی ۲۵ سال گذشته توصیف کرده و گفته بود در مورد کره‌شمالی تنها یک چیز نتیجه خواهد داد‌. وزیر دفاع ایالات متحده از سوی دیگر دوشنبه گذشته در جریان یک سخنرانی با اشاره به بحران کره‌شمالی و تاکید بر لزوم به‌کارگیری دیپلماسی، از نیروهای نظامی این کشور خواست آماده باشند‌. رهبر کره‌شمالی پیش از آن، در اختیار داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را بازدارنده‌ای قوی برای دفاع از حاکمیت کشور خود توصیف کرده بود‌. در عین حال طی روزهای گذشته گزارش‌های منتشرشده از داخل کره‌شمالی از تغییراتی در راس دولت آن کشور حکایت دارد‌. مقام‌های دفاعی کره‌جنوبی نیز سه‌شنبه گذشته اعلام کردند نیروهای ویژه کره‌شمالی در میانه ماه سپتامبر دست به انجام تمرین‌هایی زده‌اند که ظاهرا هدف از آنها آمادگی برای یورش چتربازان به ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در سئول است‌. مقام‌های دفاعی سئول گفته‌اند این تمرین نظامی، نخستین از این دست در کره‌شمالی بود‌.