موانع کارآفرینی

 دکترحوریه یحیایی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com
توسعه کارآفرینی فرآیندی پیچیده و زمان بر است که تلاش برای رشد و تعالی آن نقش بسزایی در اقتصاد جامعه دارد. به نحوی که امروزه کارآفرینی به یکی از مهم ترین ابزار رشد کسب و کار در جوامع بشری تبدیل گشته است. بنابراین پرواضح است که توسعه کارآفرینی نیازمند بررسی چالش ها و موانعی دارد که بر سر راه کارآفرینان قرار گرفته است. افراد در رسانه ها یا در محیط زندگی خود با افراد کارآفرین زیادی رو برو شده و یا پای درد و دلشان نشسته اند. عده کثیری از آنان بر این باورند که نیازمند به هیچ کمکی نبوده و تنها خواستار حذف بروکراسی های اداری ، قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر سازمان ها برای کسب و کارشان می باشند.
اگر بخواهیم موانع کارآفرینی را بررسی کنیم، بهتر است کارآفرینان را به دو گروه تقسیم نماییم. دسته اول؛ آندسته از افرادی که ایده ای در ذهن دارند و در حال فراهم کردن مقدماتی برای به ظهور رسیدن آن می باشند و دسته دوم ؛اشخاصی که عملا کارآفرین بوده و سال هاست با اجرایی نمودن ایده در شرکت یا موسسه ای مشغول به کسب و کار هستند.


موانع و چالش های کارآفرینی بر سر راه دسته اول را می توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد و عواملی همچون از بین بردن انگیزه و موانع قانونی بیان نمود. از موارد ضد انگیزشی برای این افراد می توان به ترسیم آینده ای مبهم از طرف جامعه و اجتماع، نداشتن سرمایه کافی برای شروع و در نهایت عدم ریسک پذیری دانست. فقدان مهارت کافی و نداشتن اطلاعات لازم برای ایجاد کسب و کار مشخص نیز می تواند از جمله موارد تاثیر گذار در ایجاد تردید و دودلی کارآفرین محسوب شود. نبود زیرساخت های مناسب فرهنگی و اجتماعی یکی از موانع بزرگ این بخش است و در واقع عامل کاهش انگیزه در این افراد نبودن استعداد کارآفرینانه است، زیرا فرد کارآفرین باوجود ناامیدی اطرافیان،خود را مصمم برای رسیدن به هدف خود می داند، آنچنان که کسی جلودارش نیست.چون او زندگی پر تلاطم و مملو از تلاش امروز خود را به زندگی ساکن ولو با امنیت مالی در شرکت یا سازمانی ترجیح می دهد.
نقش دولت و سازمان های وابسته به آن از طریق اختصاص وام های بلند مدت و قرض الحسنه و یا مواردی همچون معافیت های مالیاتی حائز اهمیت است. زیرا فقدان وجود حمایت های مالی برای شرکت های جدید التاسیس از سدهای پیش روی این امر به شمار می آید. کسب مهارت و ایجاد رشته های دانشگاهی در زمینه کارآفرینی، برگزاری جلسات بین کارآفرینان بزرگ و موفق با کارآفرینان نوپا و هرچه مستحکم کردن رابطه بین صنعت و دانشگاه می تواند برطرف کننده این خلا باشد.
در دسته دوم؛ بررسی موانع و چالش های کارآفرینی در افرادی هستند که سال‌هاست مشغول کسب و کارند. موانع اداری و نگرانی از قانون‌های دست وپاگیر، فساد اداری، قوانین و مقررات بانک‌ها، وام هایی با بهره بالا و در نهایت قانون کارگر و کارفرما همگی از مواردی به شمار می آیند که منجر به تعطیلی و عدم رشد مشاغل کارآفرینی می شوند. اصلاح بینش در میان دولتمردان، تشویق کارآفرینان، ایجاد جو کارآفرینانه و توسعه فرهنگ کارآفرینی در در مدارس و دانشگاه ها از راه های موفقیت در این امرند. توجه هر چه بیشتر در این حوزه استراتژیک، همان مصداق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که همواره باعث رشد و تعالی کشور است.