قیمت زمین در ایران طی ۱۳ سال ۱۰۷ برابر شد

تفاهم- گروه گزارش: هفدهمین همایش سالانه سیاست‌های توسعه مسکن با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با اشاره به افزایش نرخ اجاره بهای مسکن در چهار سال اخیر، اظهار کرد: در حوزه ساخت و ساز دولت نباید به صورت مستقیم وارد شود و یکی از برنامه های ما در این رابطه افزایش قدرت خرید خانوارهاست. وی با بیان اینکه از سال 79 تا سال 92 قیمت زمین در کشور 107 برابر و نرخ اجاره بها 61 برابر شده است، تصریح کرد: نرخ تورم نیز 37 برابر شده و در مجموع طی مدت یاد شده قیمت تقریبا سه برابر نرخ تورم افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه از سال 92 تا امروز قیمت مسکن 1.6 برابر نرخ تورم و اجاره بها 1.5 برابر نرخ تورم افزایش یافته است، تمرکز بر افزایش قدرت خرید زوج های جوان، توجه به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده و اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی را از جمله برنامه های دولت در حوزه مسکن اعلام کرد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت در پنج حوزه، برنامه‌های خود برای مسکن را تدوین کرده که از جمله آن، عدم ورود به عرصه ساخت و ساز از سوی دولت و گسترش بازار رهن است؛ به این معنی که قدرت خرید خانوارها را برای خرید مسکن افزایش داده تا بتوانند با استفاده از بازار رهن(تسهیلات) صاحبخانه شوند. وی افزود: موجودی مسکن اکنون بیش از تعداد خانوار است و همانطور که در سرشماری سال ۹۵ مشخص شد در ایران، ۲۴ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون خانه داریم و این در حالی است که در ابتدای انقلاب به ازای هر ۱۰۰ خانه، ۱۲۷ خانواده داشتیم؛ اما این به معنی نیست که همه خانواده‌ها صاحبخانه هستند زیرا بخش زیادی از خانه‌ها به نیت سفته‌بازی و کسب سود اقتصادی ساخته شده است.
چهار میلیون و ۷۰۰ هزار خانه بلااستفاده
در کشور
در ادامه این مراسم،عباس آخوندی- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ترکیب جمعیتی شهری و روستایی ایران که شامل ۷۴ درصد جمعیت شهری و ۲۶ درصد روستایی است، تأکید کرد: این ترکیب بیشتر به صورت ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصد جمعیت روستایی بود، اما مهم آن است که این روند با شتاب گذشته در جریان است و این موضوع برای سیاست گذار ایجاد وظیفه می کند. وی گفت: اکنون فرآیند مهاجرت به شدت کند شده و در حوزه جمعیت شهری، به یک ثبات و تعادل جمعیتی نسبی رسیده ایم. پیام اصلی این وضعیت آن است که باید کل سیاست گذاری بخش مسکن عوض شود؛ در حالی که سیاستگذاران انتظار دارند روند گذشته ادامه یابد. آخوندی با اشاره به تحولات جمعیتی در سال های گذشته تصریح کرد: جمعیت سه میلیونی تهران اکنون به ۸.۸ میلیون نفر رسیده، ولی در طی فاصله ۹۰ تا ۹۵ این روند افزایش جمعیت به شدت کند شده است. وی افزود: در طی سال های ۹۰-۹۵ تهران، جذاب ترین شهر ایران بوده است؛ چرا که در سال های ۸۹ تا ۹۱، ۷۶۰ پرونده ساختمانی صادر شده؛ اما در همین مدت، جمعیت تهران تنها ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است و این نشان می دهد که دیگر تغییرات جمعیتی دهه های ۶۰ و ۷۰ که میانگین افزایش جمعیت در تهران ۳.۶ درصد و در برخی مناطق پایتخت گاه به بیش از ۱۱ درصد
می رسید، متوقف شده است. وزیر راه و شهرسازی گفت: تهران اکنون بدون نیاز به ساخت هیچ گونه واحد مسکونی جدیدی، ۱۰.۵ میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری دارد و نمی توان به سیاست های گذشته ادامه داد، چرا که این سیاست ها فارغ از تحولات جمعیتی طراحی شده اند. وی بیان کرد: آمار سرشماری سال ۹۵، نشان می دهد رشد جمعیت فعلی ۱.۲ درصد است که با رشد جمعیت در دهه ۶۰ و ۷۰ فرق دارد؛ ضمن اینکه جابجایی بزرگ جمعیت تمام شده و تحول جمعیتی در ایران در مراحل نهایی قرار دارد. آخوندی اظهار کرد: اکنون ۲.۵ میلیون خانه خالی و ۲.۲ میلیون خانه دوم داریم، یعنی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار خانه بلااستفاده در کشور قرار دارد که تنها راه ما در حوزه مسکن، بازگشت به بازآفرینی شهری است. وی تصریح کرد: علت اینکه در طول سال‌های گذشته مرتباً در بخش اقتصاد خرد مسکن، روی توانمند کردن مردم و صندوق پس‌انداز مسکن یکم تأکید داشتند، این است که مردم خودشان توانمند شوند و اکنون این سیاست جواب داده و تا امروز ۲۸۲ هزار نفر حساب پس‌انداز مسکن یکم با میانگین منابع ۲۰ میلیون تومان حساب افتتاح کردند. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از سوی دیگر همزمان جلوی سوداگری و بورس‌بازی زمین و رشد ۷۶۰ درصدی قیمت آن ایستاده‌ایم و نتیجه این رفتار ما به گونه‌ای شده که اکنون قیمت زمین سالی کمتر از نیم درصد رشد داشته است.