برنامه اشتغال فراگیر آغاز شد

تفاهم-گروه کار آفرینی:معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای برنامه اشتغال فراگیر در کشور خبر داد و اولین طرح پیش بینی شده جهت توسعه اشتغال در قالب این برنامه را "توسعه مشاغل خانگی" عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در طرح توسعه مشاغل خانگی با پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی را شکوفا کرده و بازارهای جدیدی را ایجاد خواهیم کرد. از طرفی با ارائه آموزش‌ها به‌ویژه آموزش‌های مهارتی در این راستا گام‌های اساسی را بر می‌داریم.
دکتر عیسی منصوری در گفتگو با خبرنگار تفاهم با بیان اینکه "طی سال‌های گذشته، امر توسعه مشاغل خانگی وابسته به پرداخت وام و صدور مجوزهای مختلف بود" افزود: مطمئنا پرداخت وام و صدور مجوزها موجب ایجاد مشاغل و کسب‌وکار خانگی نمی‌شود. از این رو الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی طراحی شده و طی فاز اول در هشت استان به عنوان پایلوت اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، بر اساس روش‌های جدید سیاستگذاری باید از مداخله مستقیم دولت در بخش خصوصی پرهیز کنیم؛ در عین حال با توجه به ضعف‌های این بخش به مداخله نهادهای تسهیل‌گر و توسعه‌ای به عنوان واسط نیاز داریم.
ضرورت استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های دستگاه ها و نهادهای تسهیل گر


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه  "در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی از ظرفیت ها و پتانسیل های همه دستگاه ها و نهادهای تسهیل گر بهره خواهیم گرفت"، افزود: در اولین گام، قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان با اشتغالزایی 20 هزار نفر، فی مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی منعقد شده است. البته امضای این قرارداد فقط محدود به پروژه‌ها نخواهد بود، بلکه ظرفیت‌های دو طرف نیز اشتراک‌گذاری خواهد شد که امیدواریم منجر به نتایج بزرگ‌تر شود.به گفته وی، بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که این فرایند می‌تواند منجر به نتیجه شود.منصوری تصریح کرد: ستاد ملی مشاغل خانگی را ذیل قانون مربوطه تشکیل دادیم و این طرح نیز ابتدا به تصویب این ستاد رسید و بعد همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی آغاز شد.
ایجاد 970 هزار شغل
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه اشتغال فراگیر، گفت: در این برنامه هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا بررسی می شود؛ در طرف عرضه رسته های پر اشتغال مورد توجه قرار گرفته است.به گفته وی در اشتغال فراگیر، فعالیت های منتخب، مداخلات نهادی و سیاستی، نظام تامین مالی مناسب با بنگاه ها و اشتغال حمایتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.منصوری با بیان اینکه "در این طرح تک تک استان ها مطالعه شده و دینامیک هر استان و همینطور در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته است"، افزود: در گردشگری ١٢٠ کریدور مورد توجه قرار گرفته است که اولویت ما در این صنعت تمرکز روی محل‌های اقامتی(بوم گردی) است و برای ساخت هتل وام می دهیم.وی گفت: همچنین در پوشاک 6 استان اصلی در مرحله نخست و هشت استان در مرحله بعد قرار دارند.
ارتباط رشد اقتصادی و توسعه اشتغال
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقق اهداف اشتغال را مستلزم رشد اقتصادی دانست و گفت: راه حل مشکل اشتغال در کشور هماهنگی بین دستگاه ها است و وزارت کار نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه دارد.
 وی با بیان اینکه "ممکن است رشد اقتصادی افزایش یابد اما اشتغالی از این رشد حاصل نشود"، افزود: تاکنون پنج برنامه توسعه ای در کشور اجرا شده است اما همه برنامه ها فاقد سیاستگذاری‌های اشتغال بود. به عبارتی راهکاری برای توسعه اشتغال بیان نشده بود.منصوری با بیان اینکه "رشدی که از مشارکت مردمی حاصل نشود نمی تواند معیشت مردم را ارتقا دهد"، تصریح کرد: باید
سیاست گذاری های اشتغال به گونه ای باشد که صنایع کوچک نظیر صنایع کفش، پوشاک، گردشگری، فناوری اطلاعات و برخی از رشته های دیگر، که ظرفیت متناسب تری از رشد و اشتغال دارند، رونق بگیرند.وی افزود: کسانی که رشدمحور فکر می کنند صرفا به دنبال ارزش افزوده بزرگ از طریق صنایع بزرگ هستند. بنابراین وقتی درباره پرداخت تسهیلات به صنایع صحبت می شود، یا این منابع به صنایع بزرگ تخصیص می یابد و یا اینکه اگر هم به صنایع کوچک تخصیص داده شود به همان سیاق صنایع بزرگ است. منصوری با تاکید بر اینکه "برای ایجاد شغل به منابعی نیاز داریم که بسترها و فرصت های اشتغال را فراهم کند"، خاطرنشان ساخت: طبعا برای ایجاد شغل نیاز به منابع و تسهیلات داریم اما این منابع لزوما منابع بانکی و اعتباری نیست زیرا شغلی که با وام ایجاد شود، پایداری لازم را ندارد لذا به نوعی از منابع نیاز داریم که به واسطه آن بستر ایجاد اشتغال پایدار در کشور فراهم شود.
وی با بیان اینکه "ایجاد اشتغال پایدار در سیاستگذاری های گذشته مغفول بوده است"، تصریح کرد: در برنامه های کلان کشور هیچگاه توجه خاصی به بحث اشتغال نشد، چرا که اعتقاد بر این بود که اشتغال محصول جنبی رشد اقتصادی است.منصوری افزود: درحالی که باید سیاستگذاری های بخش اشتغال در هر زمان متفاوت از سایر مقاطع باشد، اما این مهم در ایران در همه مقاطع زمانی از یک نسخه استفاده شده و آن نسخه جذب سرمایه گذار است.معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه "اشتغال صرفا با تخصیص پول تحقق نمی یابد و توانمندسازی مهم ترین رکن توسعه اشتغال است"، خاطرنشان ساخت: رشد اقتصادی لزوما و در کوتاه مدت منجر به اشتغال نمی شود، اما زمانی که رشد به دنبال مشارکت های مردمی ایجاد شود می توان در انتظار اشتغال منتج از رشد بود.
به گفته وی، اشتغالی که با وام شروع شود بندرت پایدار می ماند. حتی دادن وام به واحدهای مشکل دار، نمی تواند مشکلات آنها را کاهش دهد، زیرا تمامی مشکلات آنها فقط به دلیل نبود پول نبوده که با تخصیص تسهیلات رفع شود. بدیهی است که بخش قابل توجهی از منابع تخصیصی تبدیل به تولید و اشتغال نشود.
بنگاه‌های خرد و کوچک
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به ظرفیت های اشتغالزایی بنگاه‌های خرد و کوچک اشاره کرد و گفت: علیرغم آنکه درصد قابل توجهی از اشتغال کشور متعلق به صنایع خرد و کوچک است، اما درصد کمی از منابع بانکی به این بخش اختصاص داده می‌شود.وی، بر لزوم توجه به بنگاه‌های خرد و کوچک برای توسعه اشتغال تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه وام‌های اشتغالزایی عمدتا با بهره ‌بالا داده می‌شود، در صورتی که اشتغالی که با وام بانکی به دست آید نه تنها در ایجاد اشتغال پایدار کارساز نیست، بلکه می‌تواند اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر کند.
مشکل بیکاری ناشی از سیاستگذاری غلط
 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه "مشکل بیکاری در کشور ناشی از سیاستگذاری غلط در حوزه اقتصاد با رویکرد افزایش قیمت نفت است"، خاطرنشان ساخت: تمام کشورهایی که سیاست های اقتصادی خود را مبتنی بر افزایش قیمت نفت بنیان نهاده اند، با معضل بیکاری مواجه هستند.وی در پایان افزود: در مناطق مختلف کشور قابلیت ها و ظرفیت های خوبی برای ایجاد اشتغال وجود دارد، اما از این ظرفیت ها در راستای ایجاد شغل به ویژه برای نیروهای
فارغ التحصیل بهره گیری لازم انجام نشده است. گفتگو از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com