به دولت تهمت نزنید

سخنگوي دولت درباره اظهارات اخير آمريکا درباره سپاه پاسداران تاکيد کرد: سپاه يک ارگان ارزشي و از ارکان قدرت است. مردم هيچ‌گاه شجاعت و ايثار سپاه را فراموش نمي‌کنند و در حال حاضر هم جهان بايد باچشم واقع‌بينانه تلاش سپاه را در مقابله با تروريسم ببينيد.
به گزارش ايلنا ، محمدباقر نوبخت در جلسه با اصحاب رسانه  افزود: سپاه مدافع ملت و مهاجم به تروريسم است. جهان بايد از سپاه براي مبارزه با تروريسم قدرداني کند و هر کشوري از سپاه انتقاد مي‌کند بايد در صف تروريست‌ها قرار بگيرد. وي درباره بالا رفتن نرخ دلار و سکه و ادعاي دست داشتن دولت در ماجرا براي جبران کسري بودجه گفت: اين سخنان از سوي جناح مخالف دولت است. سياست ما اين نيست که پول ملي تضعيف شود، با کاهش ارزش ريال در برابر دلار مخالف هستيم قصدمان مديريت نرخ ارز شناور است. سخنگوي دولت تاکيد کرد: نرخ دلار کاهش پيدا خواهد کرد، سال گذشته هم دلار بالا رفت و من به عنوان سخنگو گفتم که کاهش پيدا مي‌کند و کرد.
وي تاکيد کرد: سياست دولت کاهش نرخ تورم است و اين يک تهمت به دولت است که مي‌گويند در اين امر دست دارد آقاي رئيس‌جمهور در ستاد اقتصاد مقاومتي بر اين است که نرخ ارز کنترل شود. نوبخت با بيان اين که ما غالبا اين حرف‌ها را از کساني مي‌شنويم که دنبال کشاندن تشنج حرف‌هاي ترامپ در داخل هستند و محابايي ندارند، اظهار داشت: بر کسي پوشيده نيست که دولت آمريکا چگونه است. ممکن است پايان هفته ترامپ حرف‌هايي بزند اين نبايد باعث آشفتگي کشور شود ، ما باثبات هستيم و در سخت‌ترين شرايط اقتصاد خود را کنترل مي‌کنيم. وي ادامه داد: در برابر يک آدم هرزه‌گو بايد مشترک باشيم. اين برجام هيچ کاري هم نکرده باشد به سال ۹۲ نگاه کنيد کدام کشور منزوي بود و امروز چه کسي منزوي است.
نوبخت اظهار داشت: امروز ايران به عنوان يک کشور پايبند به تعهدات بين‌المللي قابل احترام است و آمريکا مورد احترام نيست. اگر شرايط به قبل از برجام بازگردد ما هم به سرعت مي‌توانيم به شرايط قبل بازگرديم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره نشست سه جانيه ايران و ترکيه و عراق در خصوص اقليم کردستان گفت: موضع جمهوري اسلامي‌ايران يک پارچگي کشور همسايه ما عراق است. دولت عراق از ما کمک خواست و معتقديم بايد به اين کشور کمک کنيم و يک هماهنگي بين ايران ترکيه وجود دارد.
نوبخت با اشاره به سفر اردوغان به ايران گفت: سفر رئيس‌جمهور ترکيه به ايران در خصوص اقليم کردستان بود. ما هيچگاه راضي نمي‌شويم که سياست‌هاي ما موجب آسيب مردم اقليم کردستان شود.
نوبخت درباره اظهارات وزارت خارجه درباره دري اصفهاني گفت: با عنايت به اين که مباحث جاسوسي و شناسايي بر عهده وزارت اطلاعات است، اين نهاد بايد گزارش دهد.
وي ادامه داد: همانگونه که گزارش‌هاي اين وزارتخانه در خصوص رد اتهام جاسوسي فرزندان يکي از سران قوا را تاييد مي‌کنيم بايد منتظر گزارش وزارت اطلاعات در اين خصوص هم باشيم.
سخنگوي دولت در واکنش به گران شدن نرخ بليط اتوبوس‌ها در مراسم اربعين گفت: اتوبوسران‌ها معتقدند که در مراسم اربعين تنها زائران را به مرزها منتقل مي‌کنند و به صورت خالي باز مي‌گردند و نمي‌توانند ضرر کنند و دولت هم نمي‌تواند در اين شرايط تحکم داشته باشد و اي کاش دولت مي‌توانست اين ضرر را متحمل شود که توان اين کار را ندارد.
نوبخت درباره حساسيت رئيس‌جمهور به پديده فساد گفت: خط قرمزي براي رئيس دولت در برخورد با فساد وجود ندارد و اين را هم نشان داده است. چه کسي بايد با فساد مقابله کند؟ اين امر وظيفه قوه قضائيه است، اما اقدامات اين قوه بايد به گونه‌اي باشد که شبهه سياسي نداشته باشد.
سخنگوي دولت تاکيد کرد: بايد بين سران سه قوا اتحاد باشد. مردم هم همين را مي‌خواهند. در آن سر دنيا آمريکا حرف‌هايي مي‌زند و در داخل هم عده‌اي ديگر همان‌ها را تکرار مي‌کنند. اختلاف سران سه قوه نگراني بين مردم را بيشتر مي‌کند. قوه قضائيه مستقل است و ما انتظار داريم که اين گونه رفتار کند.
نوبخت با بيان اين که برخي از رخدادهاي سياسي براي عده‌اي از مسئولان به گونه‌اي ديگر بازگو مي‌شود، گفت: گاهي يک رسانه سخنان ما را به گونه‌اي ديگر انتشار مي‌دهد که اين خوب نيست آن هم در شرايطي که تشنج در داخل تفکر آمريکا است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره محدوديت‌هاي جديد رئيس دولت اصلاحات گفت: موضع رسمي‌دولت را رئيس‌جمهور بيان کردند. در چنين شرايطي که همه تلاش مي‌کنند ايران را نا‌امن کنند، ما به اتحاد نيازمنديم نه تفرقه، واقعا در اين شرايط ما بايد اتحاد داشته باشيم.
نوبخت در در پاسخ به اين که مواضع خود درباره محدوديت سيد محمد خاتمي‌را به طور رسمي‌بگوييد، گفت: موضع رسمي‌دولت مشخص است و حتي رئيس‌جمهور تکرار کرد. در مورد اينکه آيا اين اعمال محدوديت مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است بايد بگويم به هيچ وجه در اين دولت و دولت قبلي در اين خصوص مصوبه‌اي نداشته‌ايم و حتي سخنگوي قوه قضائيه هم گفت که اين مساله جديد نيست.
وي درباره معرفي دو وزير علوم و نيرو و تاخير دولت در اين باره گفت: درباره وزارت نيرو جمع‌بندي لازم انجام شده‌اما وزارت علوم حساس است و بايد به دست کسي سپرده شود که ارکان نظام درباره وي اتفاق نظر داشته باشند.
وي تاکيد کرد: مسؤلان عالي رتبه نظام درباره وزير اين وزارت‌خانه حساس هستند و قصد داريم مانند گذشته نشود که چند نفر معرفي شوند و رأي نياورند.
سخنگوي دولت درباره بازداشت برادر معاون اول رئيس‌جمهور گفت: آقاي جهانگيري با صراحت در اين مورد موضع خود را اعلام کرده‌اند و اين پيگيري‌ها از دولت قبل بوده و هيچ ارتباطي به اين دولت ندارد.
وي تاکيد کرد: اميدوارم در اين شرايط حساس، شائبه سياسي در اين باره به وجود نبايد، به هر حال بايد حيثيت‌ها را هم رعايت کنيم.
سخنگوي دولت درباره مذاکره بر سر قدرت موشکي گفت: به هيچ وجه قدرت موشکي ما قابل مذاکره نيست و آن کسي که براي خروج از برجام تلاش مي‌کند آمريکا و هم فکرانش هستند و ما نبايد اين طرز فکر را تقويت کنيم.
وي ادامه داد: يک کشور مخالف برجام است و اين موضع نبايد موضع جهان تلقي شود. آمريکا با اين کارهايش مردم کشور و جهان را به زحمت مي‌اندازد، اين کشور گاف زياد مي‌دهد اما ما مي‌توانيم عقلاني رفتار کنيم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اصلاح نظام بانکي گفت: مجموعه‌اي از اقدامات در دست اجرا است.