افزايش ۲۴ درصدي صادرات پوشاک


گروه صنعت، معدن و تجارت: براساس آمارهاي تجارت خارجي کشور، در 6 ماهه اول سال‌جاري واردات پوشاک 24.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش يافته است. بررسي آمارهاي تجارت خارجي کشور نشان مي‌دهد، در نيمه نخست سال‌جاري در حالي واردات رسمي‌پوشاک با کاهش رو به رو شده، که صادرات پوشاک با افزايش ۲۴ درصدي رو به رو شده است. 
آنطور که تسنيم گزارش داده براساس آمارهاي تجارت خارجي کشور، در 6 ماهه اول سال‌جاري واردات پوشاک 24.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش يافته است.
بنابراين گزارش، در مدت يادشده 20 ميليون و 779 هزار دلار انواع پوشاک وارد کشور شد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 24.2 درصد کاهش داشته است. واردات پوشاک در 6 ماهه ابتداي سال گذشته به ميزان 21 ميليون و 256 هزار دلار بود. همچنين حجم پوشاک وارداتي نيز در 6 ماهه ابتداي سال‌جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 5.43 درصد کاهش داشته است. براساس مقررات صادرات و واردات، انواع پوشاک در سيستم طبقه‌بندي کالايي در دو فصل 61 با عنوان لباس و متفرعات لباس، کشباف يا قلاب‌باف و در فصل 62 با عنوان لباس و متفرعات لباس غيرکشباف يا غير قلاب‌باف طبقه‌بندي مي‌شود.
حقوق ورودي 55 درصدي پوشاک
حقوق ورودي واردات پوشاک در تمامي‌رديف‌هاي تعرفه‌اي دو فصل 61 و 62 کتاب مقررات صادرات و واردات به ميزان 55 درصد است که علاوه بر اين واردکنندگان بايد 9 درصد ارزش افزوده و 4 درصد ماليات علي‌الحساب هم پرداخت کنند. واردات انواع پوشاک پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذير است که در حال حاضر مجوز ثبت سفارش صرفاً براي دارندگان نمايندگي رسمي‌پوشاک صادر مي‌گردد. 
نحوه ارزش‌گذاري پوشاک وارداتي در گمرکات پس از برگزاري جلسه با اتحاديه توليدکنندگان پوشاک هم به صورت عددي و هم کيلويي ارزش‌گذاري مي‌شود. 
دليل اينکه کيلويي هم ارزش‌گذاري مي‌شود اين است که با توجه به سبک بودن برخي پوشاک وارداتي پس از شمارش عددي يک ميانگين ارزش برحسب وزن نيز گذاشته شده تا ارزش‌گذاري پوشاک وارداتي در چارچوب نرخ‌هاي مصوب صورت پذيرد. هم‌اکنون ارزش پوشاک در سامانه ارزش گمرک موجود بوده و در صورت دريافت هرگونه پيشنهاد از سوي توليدکنندگان گمرک ايران آماده است نرخ ارزش پيشنهادي را در سامانه آنلاين ارزش در نظر بگيرد. همچنين با توجه به اينکه واردات انواع پارچه و پوشاک در مسير قرمز قرار مي‌گيرد، پس از ارزيابي فيزيکي محموله‌ها امکان واردات اين دو کالا امکان‌پذير است و علاوه بر آن واردات پارچه مشمول اخذ مجوز استاندارد است. لذا امکان اظهار پوشاک در رديف پارچه وجود ندارد و گمرک ايران آماده است در صورت هرگونه گزارش تخلفي براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکي و مستندات سريعتاً اقدام کند. ضمن اينکه خرده‌فروشي پوشاک براي مسافران در مناطق آزاد انزلي، ماکو، ارس (جلفا)، اروند (خرمشهر و آبادان)، قشم، کيش و چابهار وفق قانون و مقررات مشمول معافيت است.
افزايش 24 درصدي صادرات پوشاک
در 6 ماهه نخست سال‌جاري صادرات انواع پوشاک 24 درصد افزايش داشته است. بنابراين گزارش در مدت ياد شده 22 ميليون و 748 هزار دلار انواع پوشاک به کشورهاي مختلف صادر شده است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 24 درصد افزايش داشته است. واردات پوشاک در 6 ماهه ابتداي سال گذشته به ميزان 18 ميليون و 381 هزار دلار بود. اين گزارش حاکي است حجم پوشاک صادراتي در 6 ماهه ابتداي سال‌جاري به يک هزار و 840 تن رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر حجمي‌نيز 20 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
مدتي پيش از اين بود که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند در راستاي عملياتي کردن ماده ۳ دستورالعمل ساماندهي واردات پوشاک به منظور انتقال دانش فني و مهارتي در زمينه طراحي و مد، ورود به زنجيره جهاني ارزش و پيوستن به بازارهاي بين‌المللي نخستين گام بلند و جدي در صنعت نساجي ايران برداشته شد. براساس اين گزارش با توجه به سياست‌هاي دولت در زمينه همکاري‌هاي اقتصادي پسابرجامي‌و اينکه مقرر شد تا طرف خارجي نيز سهمي‌از بازار صادراتي خود را در اختيار ايران قرار داده و محصولاتي که در ايران توليد مي‌کنند را به ساير کشورها صادر کنند، در همين راستا نخستين محموله صادراتي پوشاک توليد شده در ايران با درج نام ايران در ليبل برند خارجي روانه بازارهاي هدف خواهد شد. به اين ترتيب آنطور که افسانه محرابي مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک اعلام کرده ۳۶ کشور جهان به‌عنوان مقصد صادرات نخستين محموله پوشاک توليد ايران انتخاب شده و صادرات به آنها نيز انجام شده است.