هادی خامنه‌ای سمت جدید گرفت

آرمان: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات و با نام شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد کار خود را آغاز کرد، در سال‌های ابتدایی خود اهمیت بسیاری داشت. اما به‌مرور در سال‌های بعد تحت تاثیر برخی اتفاقات، این شورا بیشتر به حاشیه رانده شد. در تازه‌ترین رویداد مربوط به شورای هماهنگی ریاست آن تغییر کرد.
ریاست مجمع نیروهای خط امام
ریاست دور جدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به مجمع نیروهای خط امام(ره) رسید و حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل این حزب، ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را در این دوره عهده‌دار خواهد شد. پیش از این، ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌عهده انجمن روزنامه‌نگاران زن به دبیرکلی ژاله فرامرزیان بود. مجمع نیروهای خط امام یکی از احزاب نسبتا قدیمی منتسب به جناح چپ است. این حزب در سال ۱۳۷۴ به رهبری سیدهادی خامنه‌ای و هادی غفاری تشکیل شد. روزنامه‌های جهان اسلام و حیات نو به مدیرمسئولی سیدهادی خامنه‌ای به‌عنوان ارگان این حزب فعالیت کرده‌اند. هادی خامنه‌ای بعد از انقلاب در مجالس اول، دوم، سوم و ششم حضور داشت و در مجلس چهارم صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تایید نشد. او همچنین در دومین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از سوی شورای نگهبان دارای صلاحیت برای حضور در انتخابات تشخیص داده نشد. هادی خامنه‌ای همچنین از بنیانگذاران مجمع روحانیون مبارز است.
شورای هماهنگی از ابتدا تا امروز


شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شامل احزابی مانند مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مجمع روحانیون مبارز، مجمع نیروهای خط امام، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، حزب اسلامی کار، حزب مردمسالاری و... است. ریاست این گروه به‌صورت دوره‌ای بین اعضای مختلف در حال گردش است. هجده گروه اصلاح‌طلب در سال78 گرد هم آمدند و شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد را با هدف یکپارچه‌سازی استراتژی اصلاح‌طلبان تشکیل دادند که بعدها گروه‌های هجده‌گانه جبهه دوم خرداد نامگذاری شد. ائتلاف آنها در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۸ قادر بود تا تقریبا تمام ۳۰ کرسی در مهم‌ترین حوزه، یعنی تهران را به‌دست آورد. در حالی که گروه‌های مختلف ائتلاف دیدگاه‌های کمی متفاوت داشتند، ولی اولویت همه آنها حمایت از رئیس دولت اصلاحات بود. طی سال‌های بعد اختلافات درونی جریان اصلاحات موجب به مشکل خوردن شورای هماهنگی هم شد، اما در انتخابات شورای شهر چهارم لیستی از جمله اصلاح‌طلبان معتدل و برخی چهره‌های نه‌چندان نام‌آشنا از سوی شورای هماهنگی برای شورای شهر تهران ارائه شد که در تهران موفق به کسب ۱۳ کرسی از ۳۱ کرسی شد. اما در سال‌های اخیر با تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان از نفوذ شورای هماهنگی تا حد بسیاری کاسته شد. احزاب فعال‌تر اصلاح‌طلب در‌سازوکار شورای عالی اصلاح‌طلبان خود را تعریف کرده‌اند و از شورای هماهنگی دیگر عملکرد خاصی دیده نمی‌شود. البته لازم به ذکر است تا حد زیادی اعضای شورای هماهنگی در شورای عالی جذب شده و این ساختار را قبول کرده‌اند.
موسوی لاری: نقش مردم را نباید نادیده گرفت
دیروز همچنین حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی‌لاری درباره گزارش کمیته ارزیابی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به ایلنا گفت: گزارش اولیه این کمیته ارائه شد و بناست که آن را تکمیل کنند. وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: در این نظرسنجی از همه گروه‌ها، اشخاص و شخصیت‌های تاثیرگذار نظرخواهی شد و هفته آینده نتیجه آن مشخص می‌شود. این عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که «گفته می‌شود نظام پارلمانی جایگزین نظام ریاستی در کشور شود؛ آیا این تغییر به‌صلاح است یا خیر؟»، عنوان کرد: افرادی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند، فراموش نکنند که نباید نقش مردم را نادیده گرفت. به‌نظر من اصلا چنین تغییری امکانپذیر نیست.