سخنگوی دولت:رفتار قوه قضاییه شبهه سیاسی نداشته باشد

گروه سیاسی- نشست خبری سخنگوی دولت در حالی دیروز برگزار شد که برخی رسانه‌ها به ناحق از حضور در این نشست محروم شدند و مسوولان شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت هم البته علت این اقدام را دعوت از روزنامه‌ها و رسانه‌هایی اعلام کردند که از نظر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای رتبه‌بندی بالاتری هستند. معلوم نیست در دولتی که
آزادی اطلاع‌رسانی را شعار خود قرار داده، چگونه ارزشیابی حکومتی (که لزوما بی‌طرفانه نیست) معیار حضور در نشست خبری رسمی شده است. این تبعیض در حالی انجام شد که دولت اساسا نباید نقشی در دسته‌بندی و ارزیابی رسانه‌ها داشته باشد و این حذف رسانه‌ها نشان از سانسور صدای مختلف نمایندگان رسانه‌ها دارد. با این حال محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره شبهات بالارفتن نرخ ارز به خبرنگاران توضیح داد و اعلام کرد سیاست دولت مدیریت نرخ ارز شناور است. وی درباره موضع‌گیری دولت درباره محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات نیز گفت: دولت مواضع خود را اعلام کرده و در این زمینه هیچ مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی در دولت قبل و دولت فعلی تصویب نشده است. وی همچنین درباره پرونده برادر معاون رییس‌جمهور اعلام کرد این پرونده به دولت ربطی ندارد.
سیاست دولت، مدیریت نرخ ارز شناور است
نوبخت در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند دولت به منظور جبران کسری بودجه در افزایش نرخ دلار و سکه مشارکت دارد، گفت: دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار و به صورت غیرمنطقی مخالف است و سیاستش مدیریت نرخ ارز شناور است. وی ادامه داد: دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود چراکه اگر قیمت یک دلار چند تومان افزایش پیدا کند، از نظر روانی بر قیمت کالاهای دیگر تاثیر می‌گذارد که ما مخالف این اتفاق هستیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه این تهمت به دولت است، اظهار کرد: رییس‌جمهور نسبت به افزایش قیمت دلار و پول ملی حساس هستند و در جلسات این موضوعات را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند.


نوبخت توضیح داد: این سخنان از سوی کسانی شنیده می‌شود که در انعکاس تشنج‌آفرینی‌های ترامپ در آمریکا موضوعات را به داخل می‌کشانند و بی‌محابا عمل می‌کنند بنابراین قبول کنیم یک دولت پرخاشگر در آمریکا وجود دارد که هم‌حزبی‌هایش هم آن را قبول ندارند. وی ادامه داد: امروز اروپا هم آمریکا را قبول ندارد و فردی که در تعادل روانی‌اش باید شک کرد، حرفی می‌زند بنابراین نباید آن را به بازار ارز و طلا وارد کرد و اگر این‌گونه تلقی کنیم، افزایش تقاضا به‌وجود خواهد آمد.
نوبخت در پاسخ به اینکه برخی این‌گونه تلقی می‌کنند که قیمت دلار بیش از پنج هزار تومان است، اظهار کرد: این سخنان را قبول نداریم، دولت و کارشناسان اقتصادی هم این مساله را قبول ندارند و این شایعه‌ای است تا قیمت‌ها را افزایش دهند. وی افزود: هر فردی دلار دارد که با کاهش ارزش پول ملی نفع می‌برد، دولت نمی‌خواهد عده‌ای معدود منتفع شوند و باید با این مساله مقابله کنیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: سیاست دولت مدیریت ارزش پول ملی است و خواهان تقلیل ارزش پول ملی نیست. پس همه باید کمک کنیم پول ملی قوت یابد.
بی‌جهت سخنان ترامپ را تقویت نکنیم
نوبخت در پاسخ به این سوال که درصورتی که دولت آمریکا برجام را تایید کند، آیا در سایر موضوعات از جمله موشکی آمادگی گفت‌وگو از سوی کشورمان وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه مواضع رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگر مسوولان کشور شنیده شده است. وی ادامه داد: به هیچ‌وجه موضوع قدرت موشکی ایران قابل مذاکره نیست و ما برای افزایش توان دفاعی هر چه بیشتر خود هر آنچه لازم باشد، انجام خواهیم داد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر یک طرف ادعایی را مطرح کرده که به دنبال زمینه‌سازی برای خروج از برجام است و از طرف دیگر کشورهای چین، روسیه و اتحادیه اروپا در جهت ابقا و استمرار برجام هستند و اظهارنظرهایی را نیز داشته‌اند. نوبخت همچنین گفت: بنابراین بی‌جهت سخنان ترامپ را تقویت نکنیم و این‌گونه مواضع که از سوی یک فرد گرفته شده را موضع جهان تلقی نکنیم و تلاش کنیم زمینه را در جهت اتحاد همه کشورها نسبت به استمرار برجام آماده کنیم. وی افزود: باید با این‌گونه رفتارهای اشتباه که فردی تصور دارد ما را به میدانی که می‌خواهد بکشاند، به صورت عقلانی برخورد کنیم.
سپاه ارگان انقلابی و ارزشی نظام است
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تروریست خواندن سپاه از سوی آمریکا گفت: هرکشوری که بخواهد سپاه را که در نبرد با تروریست‌هاست، تروریست بداند در صف تروریست‌ها قرار می‌گیرد. وی افزود: مواضع دولت نسبت به سپاه بسیار روشن است و سپاه یک ارگان رسمی، انقلابی و ارزشی نظام است. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جهان باید با چشم واقع‌بینانه سپاه و مواضع ملت را در مبارزه با تروریست‌ها بررسی کرده و اگر دولت آمریکا این کار را انجام دهد خود را در صف تروریست‌ها قرار خواهد داد. نوبخت با بیان اینکه همه ما و جهان به سپاه مباهات می‌کنیم و دنیا هم باید قدردان سپاه باشد، گفت: هر کشوری که بخواهد نسبت به سپاه این موضع را داشته باشد مشترک با موضعی است که داعش نسبت به سپاه دارد، بنابراین در صف رویارویی با تروریست‌ها، به جمع آنها می‌پیوندند. وی تصریح کرد: ما همواره به وجود سپاه مباهات کرده و استمرار و حضور قدرتمند آن را باعث قدرت ایران می‌دانیم.
دولت انتظار دارد قوه قضاییه مستقل باشد
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت دلار و برخورد دولت با انتشاردهندگان این اخبار کذب اظهار کرد: رییس‌جمهور نسبت به فساد حساس است و به تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و دولت دستور داده که باید اطلاعات فساد به وی داده شود تا بدون اغماض و خط قرمز با آن فساد مبارزه کند.
نوبخت تصریح کرد: بخشی از مبارزه با فساد نیز با قوه قضاییه است و باید این فرصت را به این قوه بدهیم و با استدلال به این مباحث ورود کرده و در راه مقابله ریشه‌ای با فساد کمک کنیم. وی ادامه داد: اما دولت انتظار دارد که قوه قضاییه مستقل، کنش‌ها و واکنش‌هایش به شکلی باشد که شبهه کار سیاسی نداشته باشد تا در این صورت بر عملکرد این قوه تاثیر نگذارد و مردم از قوا متاثر و دلخور نشوند. سخنگوی دولت اظهار کرد در شرایطی که کشورهای دیگر و آمریکا به دنبال انتقال تشنج به داخل ایران هستند، انصاف نیست که با درگیری و اختلاف، مردم را نگران کنیم و همین موضوع باعث کاهش سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود و مردم در این شرایط به دنبال تبدیل دارایی‌های غیرثابت خود به ثابت و سرمایه‌گذاران هم در سرمایه‌گذاری تردید می‌کنند.
نوبخت افزود: این موارد ضدتوسعه است و قوه قضاییه قوه‌ای مستقل بوده و باید استقلال داشته باشد البته سخنان من دال بر سیاسی بودن مواضع قوه قضاییه نیست بلکه به دنبال تلنگر برای توجه بیشتر قوه قضاییه هستیم.
ایران امروز به اتحاد محتاج است
سخنگوی دولت درباره سخنان رییس‌جمهور در جمع دانشجویان درباره محدودیت‌های جدید ایجاد شده برای رییس دولت اصلاحات نیز اظهار کرد: موضع رسمی دولت در سخنان رییس‌جمهور بیان شده و در چنین شرایطی که دشمن تلاش می‌کند ایران را ناامن کرده و تشنج و پرخاشگری را به عنوان ضربه‌ای به آرامش ایران به کار برد، ایران امروز محتاج اتحاد و استحکام صفوف خود است نه اینکه همدیگر را متهم کنیم و ضربه بزنیم. نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مواضع خود درباره محدودیت سید محمد خاتمی را به طور رسمی بگویید، گفت: موضع رسمی دولت مشخص است و حتی رییس‌جمهور تکرار کرد. در مورد اینکه آیا این اعمال محدودیت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است باید بگویم به هیچ وجه در این دولت و دولت قبلی در این خصوص مصوبه‌ای نداشته‌ایم و حتی سخنگوی قوه قضاییه هم گفت که این مساله جدید نیست. وی ادامه داد: با اتحاد می‌توانیم فرصت را برای دیگران ایجاد نکنیم بلکه از ورود تشنج به کشور جلوگیری کنیم.
سخنگوی دولت همچنین درباره حکم دری‌اصفهانی به عنوان یکی از اعضای کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: اینگونه مباحث جاسوسی از وظایف وزارت اطلاعات است و همانطور که شهادت و گزارش وزیر اطلاعات درباره اتهامات ناروای جاسوسی به فرزند یکی از روسای قوا را قبول کردیم این موضوع را نیز واسپاری به سیستم‌های اطلاعاتی و ضدجاسوسی می کنیم چراکه آنها از همه موارد باخبر هستند. نوبخت تصریح کرد: اجازه دهیم وزیراطلاعات در این زمینه گزارشی به عنوان نهاد اطلاعاتی به جامعه و ما ارائه دهد.
بازداشت مهدی جهانگیری به دولت ارتباطی ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی رسانه‌ها بازداشت مهدی جهانگیری را منتسب به دولت کرده‌اند و نظر دولت در این زمینه چیست، گفت: در این زمینه شاهد روح بلند و خویشتنداری برادرمان آقای اسحاق جهانگیری بودید که با صراحت به قوه قضاییه اعلام کردند و خواستار پیگیری موضوع شدند. نوبخت ادامه داد: همان‌طور که آقای جهانگیری هم اشاره کردند این مساله ارتباطی به دولت ندارد و موضوعات مربوط به قبل از دولت یازدهم می‌شود. وی اظهار کرد: از خانواده‌ای همچون جهانگیری که دو نفر از اعضای خانواده را به عنوان شهید تقدیم انقلاب کرده توقعی بیش از این هم نمی‌توان داشت. سخنگوی دولت گفت: امیدواریم در این زمینه به گونه‌ای عمل شود که با توجه به شرایط حساس کنونی شائبه سیاسی بودن در جامعه به‌وجود نیاید و همان‌طور که رییس قوه قضاییه نیز بیان کردند عده‌ای درصدد این هستند که مسوولان نظام را در مظان اتهام قرار دهند و این موضوع باید به همه مسوولان تسری یابد. نوبخت افزود: در این زمینه پیگیری منصفانه، عادلانه و رعایت حیثیت افراد رعایت شود.