پاسخ ايران قاطع ، کوبنده و سخت خواهد بود

سخنگوي وزارت خارجه تاکيد کرد: اميدوارم عقلاي قوم و خردمندان در امريکا، هيات حاکمه اين کشور را مجاب کنند تا در مسير حرکت خطرناک قدم برندارد.
به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري درباره هشدار فرمانه سپاه به‌امريکا گفت: اميدوارم هيات حاکمه‌امريکا در ادامه خطاهاي خود، اين خطاي مهم و استراتژيک را انجام ندهد و دورانديشي لازم را داشته باشد ولي اگر به سمت اين تصميم حرکت کند، پاسخ ايران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود که تصور مي‌کنم بايد در آن هنگام امريکا عوارض آن را بپذيرد.
وي ادامه داد: اين تصميم قاطع و کوبنده و استراتژيک و در حد لازم است که در زمان لازم اتخاذ مي‌شود. اميدوارم عقلاي قوم و خردمندان در امريکا، هيات حاکمه اين کشور را مجاب کنند تا در مسير اين حرکت خطرناک قدم برندارد.
اين ديپلمات عالي‌رتبه درباره حمله ترکيه به ادلب و توافقات صورت گرفته ميان ايران و روسيه و ترکيه در آستانه۶ در رابطه با منطقه ادلب اظهار داشت: در اجلاس ششم آستانه شاهد پيشرفت‌هايي درخصوص ادلب بوديم. مذاکرات کارشناسي درباره مسائل نظامي‌و حضور افراد در حال بررسي است که در آستانه هفتم به تفاهمات لازم خواهم رسيد.
قاسمي‌افزود: مواضع ما درخصوص ترکيه و روسيه درخصوص سوريه تا حد زيادي مورد مشورت است و هماهنگي‌هاي لازم و به هنگام انجام مي‌شود. ما همکاري‌هاي مستمر خود را داريم و در جريان آخرين تحولات قرار مي‌گيريم.
وي درباره ارتباط دادن برنامه هسته‌اي ايران و کره شمالي به يکديگر تصريح کرد: اين مساله حرف بيجا و غلطي است که در ادامه ايران‌هراسي‌هاي گذشته است که در ادامه فشارهاي اسرائيل و يکي دو کشور خاص مطرح مي‌شود. اين مسائل و اين ارتباط دادن از اساس باطل، بيجا و غلط است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درخصوص محکوميت دري اصفهاني نيز خاطرنشان کرد: آنچه توسط سخنگوي قوه قضاييه و تصميمات آن دستگاه مطرح شده، متين است و من در آن باره اظهارنظر ندارم اما درخصوص اين فرد، ايشان چندين دهه براي ارگان‌هاي ايران تلاش‌هاي زيادي داشته و همکاري‌هاي مختلفي با وزارتخانه‌هاي مختلف داشته است.
قاسمي‌تاکيد کرد: اين فرد در برخي از نشست‌هاي مذاکرات حضور داشتند. تلاش‌هاي مثبتي هم داشتند. بازگشت يک ميليارد و هفتصد ميليون دلار به ايران گفته مي‌شود از تلاش‌هاي ايشان است. با اين وجود، وظيفه وزارت خارجه بررسي روابط پنهان افراد نيست بلکه در برعهده نهادهاي ديگري است که بايد اطلاعات لازم را در زمان لازم در اختيار دستگاه‌هاي ديگر قرار بدهند. 
وي اضافه کرد: آن فرد توسط ارگان‌هاي ديگر دولتي به عنوان مشاور و متخصص در امور بانکي معرفي مي‌شوند، به همين خاطر در برخي از نشست‌هاي مذاکراتي حضور داشتند.
رئيس مرکز ديپلماسي عمومي‌و رسانه‌اي وزارت خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا دري اصفهاني جزو زيرمجموعه آقاي بعيدي‌نژاد بوده است؟ ابراز داشت: من اطلاعي ندارم که جزو هيات کارشناسي بوده‌اما اين فرد قطعا عضو وزارت خارجه نبوده به عنوان مشاور توسط ارگان‌هاي ديگر به وزارت امور خارجه معرفي مي‌شود.
وي افزود: امروز در گرجستان نيز کميسيون مشترک دوکشور به رياست وزيرکار برگزار مي‌شود.
سخنگوي وزارت خارجه درخصوص استرداد نگار قدس شريف، ايراني بازداشت در استراليا به‌امريکا يادآور شد: اين فرد، شهروند ايراني و مقيم استراليا است. به دليل برخي از اقدامات تجاري در دوران تحريم که‌امروز وجود ندارد، متهم شده است. ايشان امروز در زندان است و وضعيت بد و وخيمي‌دارد. اين فرد توسط آمريکا تحت تعقيب است و امريکا خواستار استرداد وي به واشنگتن شده است.
قاسمي‌افزود: وزارت امور خارجه در سطوح مختلف و از کانال‌هاي مختلف خواستار آزادي ايشان شده و تاکنون هم اين تلاش‌هاي ادامه داشته و خواهد داشت. اين پيگيري‌ها نبايد متوقف شود. يکي از موضوعات اصلي در حوزه کنسولي پيگيري وضعيت افرادي مانند خانم قدس شريف است که در شرايط وخيمي‌قرار دارند.
وي درباره ارزيابي‌اش از پايبندي شرکت‌هاي اروپايي به قراردادهاي خود در صورت اعلام عدم پايبندي ايران به برجام توسط ترامپ هم بيان کرد: دولت‌هاي اروپايي در مجموعه کلان خود با شدت در مقابل سياست‌هاي امريکا ايستادند و آنگونه که به ما اطلاع دادند قرار است آنها همکاري‌هايشان را با ايران ادامه دهند ولي در حوزه سياست بايد با احتياط حرکت کرد و شرايط را رصد کرد.
قاسمي‌در پاسخ به اين که چرا ظريف مراسم تدفين جلال طالباني را به خاطر بودن پرچم اقليم کردستان و نه پرچم عراق ترک نکرد در حالي که هيات عراقي اين مراسم را ترک کرد، تاکيد کرد: با توجه به شخصيت طالباني و ارتباط ديرينه ايران با ايشان، ما در اين مراسم شرکت کرديم. حضور ما کار بجا و به هنگامي‌بود. بحث پرچم در مراسم انجام شده موضوع زياد مهمي‌نيست و نبايد به آن توجه زيادي کرد. شايد بدسليقگي و شيطنت در اين کار صورت گرفت ولي با توجه به کوتاهي زمان، اين مراسم خيلي زود به پايان رسيد.
قاسمي‌درباره سفر عراقچي و رحيم‌پور به کابل و رايزني‌هاي دو کشور درخصوص مسائل آبي گفت‌: هنوز اين هيات به تهران نرسيده‌اند. من از نتايج اين گفت‌وگوها هنوز اطلاعات دقيقي ندارم ولي بعد از آنکه اولين دور مذاکرات در تهران انجام شد و توانستيم تاريخ جديدي براي مذاکره تعيين کنيم که طي آن دو کميته مذکور در روزهاي گذشته در کابل رايزني کردند. 
قاسمي‌درباره اتهام استفاده ايران از کودکان افغاني در سوريه ابراز داشت: اين موضوع در ادامه ايران‌‌هراسي و ايجاد فضاي منفي است. سفارت ايران در کابل هفته گذشته طي بيانيه‌اي به اين اتهام پاسخ داد. اين موضوع از اساس باطل است و ربطي به دولت ايران ندارد.
وي درباره سفر هيا‌ت‌هاي ايران و عربستان براي بازديد از اماکن ديپلماتيک دو کشور هم بيان کرد: سفر اين هيات‌ها در دستورکار است ولي تا آنجا که مي‌دانم هنوز اين سفرها انجام نشده است. درخصوص روابط ميان تهران و رياض، لازم است عربستان رفتار غيرمنطقي و غيربخردانه خود در قبال ايران و منطقه به ويژه مردم مظلوم يمن را تغيير دهد. اگر اصلاحاتي صورت گرفت مي‌توان اميدوار به فضايي براي تغيير شرايط در روابط اميدوار بود ولي هم‌اکنون اين فضا ديده نمي‌شود.
قاسمي‌درباره اقدامات وزارت امور خارجه براساس قانون مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌ساز امريکا در منطقه عنوان کرد: اين قانون ابلاغ شده و وزارت امور خارجه کار خود را آغاز کرده است و موضوعات را به ترتيب به اولويت دنبال مي‌کند و در دستورکار ما قرار دارد.
وي درباره مواضع فرانسه در قبال توافق هسته‌اي هم تصريح کرد: برجام توافقي چندجانبه و نه دوجانبه ميان ايران، پنج کشور عضو شوراي امنيت، آلمان و اتحاديه اروپا است که مورد حمايت سازمان ملل هم است. همه اعضا براي حفظ اين توافق متعهد هستند. فرانسه با توجه به جايگاه خود بايد به اين توافق پايبند باشد. چه درخصوص برجام و چه درخصوص موضوعات ديگر، تغييرات موضعي، راهبردي نيستند و کاخ اليزه هم از اين موضوع اطلاع دارد. پاريس از جايگاه و نقش ايران در منطقه آگاه است و من فکر نمي‌کنم که پاريس چنين اشتباهي را بکند.