مسعود فراستی باز هم جنجال آفرید‌؛

جشنواره فجر بستری را فراهم کرد تا صدا‌وسیما مدیریت سینما را زیر سوال ببرد. برنامه هفت با مجری‌گری بهروز افخمی طی شب‌های جشنواره انتقادات تندی را علیه سینماگران و مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید مطرح کرد و موجب بروز چنددستگی بین سینماگران شد. هفت که چند سالی است برنامه ثابت جمعه شب‌های شبکه سه سیماست نتوانسته آن‌طور که باید و شاید بین دست اندرکاران سینما محبوب شود.
انتقادات تند مسعود فراستی که به عنوان منتقد ثابت این برنامه در همه قسمت‌های هفت حضور دارد، بسیاری از سینماگران را رنجانده است. این بار اما مسعود فراستی با نگارش نامه به کمیسیون فرهنگی مجلس و لزوم بازبینی یک فیلم سینمایی جنجال تازه‌ای را کلید زد که با عکس‌العمل تند سینماگران مواجه شد.
عقده‌ای‌های کینه توز
پرویز پرستویی چند سالی است در مورد همه چیز عکس‌العمل نشان می‌دهد. او این‌بار نیز با انتقاد از عملکرد صدا‌وسیما و برنامه هفت نامه تند و تیزی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. نامه پرستویی خطاب به حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم «گشت ارشاد 2» است.


«حمیدفرخ نژاد عزیز، انتقادت را درمورد، مسعود فراستی خواندم.
بماند که از چند سال پیش به شکل‌های مختلف در مورد مسعود فراستی، در دنیای مجازی، مصاحبه‌ها و حتی در رسانه حرف زدم. ولی دریغ از اینکه کسی حمایت کرده باشد، چه اهالی تاثیرگذار و صاحب‌نام سینما و چه مسوولان. بنابراین الان خیلی تعجب نمی‌کنم که تصمیم‌گیری در خصوص این سینمای مظلوم، به مجلس کشیده شود و وقت و انرژی و سرمایه عزیزانی چون شما و دیگرهمکاران به هدر رود.درصورتی که مسعود فراستی خود جزو کسانی است که باید پرونده گذشته و حالش مورد بررسی قرار گیرد.
امیدوارم به منتقدان شریف و تاثیر گذار بر نخورد ولی مسعود فراستی صرف چندتا کتاب خواندن و تدریس و فیلم‌های خارجی دیدن، صلاحیت نقدکردن آثار سینمایی را ندارد، آن هم در رسانه ملی. بهروز افخمی هم که بماند، مغازه دو نبش خوبی برای خود بازکرده. بارها با بودجه بیت‌المال به منافع خوبی رسیده، بدون اینکه نقشی در تاثیرگذاری سینما داشته باشد.
نمونه‌اش میرزا کوچک‌خان، استاد ناصرتقوایی، که بعد از کنار زدنش به ایشان رسید، فیلم سینمایی جهان‌پهلوان تختی که بعد از زنده‌یاد علی حاتمی باز به ایشان رسید، چهارسال نماینده مجلس شدن بی‌فایده و نهایتا ساخت فیلم سینمایی فرزند صبح که با بودجه کلان که اصلا دیده نشد ولی از درآمد هنگفتش بهروز افخمی بی‌نصیب نماند.
بعد از درآمد بودجه فیلم ذکر شده، به کانادا رفت و فیلم سینمایی ساخت و باز دیده نشد و اکنون هم به گفته خودش قرار است پروژه به قول خودش سنگین فاجعه شهدای پلاسکو را راه بیندازد. عجب لقمه چربی!
حال با این اوصاف چطور رسانه ملی یک برنامه سینمایی را بر عهده ایشان گذاشته و مسعود فراستی مثلا منتقد معلوم‌الحال قرار است ناجی سینما باشد.
آن هم آنقدر پروبال گرفته که به خودش اجازه می‌دهد با قضاوت‌های نابجا و با الفاظ رکیک و هتاکی به هنرمندان به نقد سینما و دست‌اندرکارانش بپردازد و بهروز افخمی هم در کنارش لبخند بزند.
متاسفانه این دو تن سراپا عقده‌ای و کینه‌توز، با حمایت مسوولان رسانه ملی خر خود را سوار شده و می‌تازند ولی نمی‌دانند که حتی مردم عزیز غیرسینمایی هم اینها را منفور می‌خوانند.
بازهم امیدوارم مسوولانی که دغدغه فرهنگ دارند تجدید نظری در خصوص این برنامه سینمایی کرده و از افراد لایق در این برنامه استفاده نمایند.»
اگر پول لازم داشتی سراغ خودم می‌آمدی
اولین سینماگری که جواب مسعود فراستی را داد، فرخ‌نژاد بود. در نامه تندی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد اقدام اخیر فراستی در دادن گزارش به کمیسیون فرهنگی را فروختن همکارانش تلقی کرد. فراستی گفت: «داری چیکار میکنی با خودت مرد؟ کجا داری میری؟ خدا شاهده دلم گرفت، نوشتن جون کلامو ادا نمی‌کنه، اینی که میگم به والله تحقیر توش نیست ولی دلم به‌حالت سوخت، با خودم گفتم اگه قراره پیر شیم و غم نون به آدم‌فروشی بکشونتمون، بارالها خودت ترتیبمونو بده تا هنوز واسه خاطر نون مجبور نشدیم چارپایه‌کش اعدامی شیم، خودت آقایی کن و خلاصمون کن، تلخ بودی و بی‌ادب، لیچار بار همه می‌کردی با راه و بیراه، صواب و ناصواب، حق و ناحق ولی هر چی بود تو خودمون بود، دمتم گرم، حالا یه سکه بالا یا پایین تو خودمون بودیم، ولی مرد حسابی چغلی همکاراتو اینور اونور بردن دیگه خدایی آخرشه، خدایا بحق بزرگیت هیچ تنابنده‌ای رو این جوری آزمایش نکن، دلم برات سوخت آقا مسعود، همه گناه گردن تو نیست ما هم کم گذاشتیم، مطمئنم خیلی گیری و گرنه اینجوریش رو دیگه نمیومدی، ما کم گذاشتیم، خداییش خیلی وضع مالیمون توپ نیس ولی هزار بار شکر اینقد ته جیبمون معرفت هست که اگه دوست و آشنامون گیره، جهت رفع احتیاجش کمک کنیم، یا نه هزار بار کردیم بازم می‌کنیم، دست جلو هموطنامون دراز می‌کنیم و یه شماره کارت می‌نویسیم از خلق‌الله کمک می‌گیریم، خدا وکیلی هنوز اینقد آدم با مرام و معرفت هست که نزارن یه مرد به نامردی بیفته، سراغ دارم. دنیای بدیه آقا مسعود ولی ادم بازم پیدا میشه، با مرام و معرفت بازم پیدا میشه، میدونم اینقد گیر بودی که خودتو توجیه کردی، فدای سرت، ولی ایندفه اگه بازم گیر کردی خواستی بفروشی، به خودمون بفروش، لااقلش اینه که بین خودمون میمونه مث دفعات قبل، مث خیلی وقتا، خدا هیچ مردی رو خوار نکنه صلوات بفرس.»
انتقاد کمیسیون فرهنگی و جواب ایوبی
نامه مسعود فراستی به کمیسیون فرهنگی باعث شد آنها به تماشای فیلم «گشت ارشاد 2» بنشینند؛ تماشایی که نتیجه‌اش اعلام مخالفت آنها با ساخت فیلم‌های اینچنینی بود. حتی برخی نمایندگان از بازبینی فیلم‌ها توسط کمیسیون فرهنگی صحبت به میان آوردند. ایوبی اما با رد این درخواست اعلام کرد: «سوال دیگری که برای برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح بود این بود که آیا قبل از اکران فیلم‌ها می‌توانند آنها را بازبینی کنند که من با این موضوع مخالفت و اعلام کردم این امری غیرقانونی است، چون وقتی فیلمی را از تهیه‌کننده می‌گیریم، فقط یک‌بار برای پروانه شورای نمایش ارائه می‌کنیم و شرعا و قانونا نمی‌توانیم آن اثر را برای افراد یا جای دیگری نمایش دهیم. البته تهیه‌کنندگان فیلم‌ها می‌توانند با مسوولیت و اختیار خود در صورت تمایل فیلم‌شان را به هر کجا که می‌خواهند برای نمایش ارائه کنند که اتفاقا بعضی از آنها این کار را می‌کنند.»
رییس سازمان سینمایی گفت: درخواست دیگری که از سوی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح شد این بود که در شورای پروانه‌ نمایش حضور داشته باشند که البته این درخواست مربوط به امروز نیست و پیش از این هم مطرح شده بود، اما بنده همانند دو، سه سال قبل به آنها گفتم این کار مبنای قانونی ندارد و خیلی روشن مخالفتم را اعلام کردم چون اصلا این مساله با قوانین سازگاری ندارد ضمن اینکه ما به هر حال استقلال قوا را از یکدیگر پذیرفته‌ایم.
حجت‌الله ایوبی گفت: البته در گذشته فردی از نمایندگان مجلس در این شورا حضور داشت، اما این مساله براساس تفاهم بود و مبنای قانونی نداشته و ندارد.
خصومت رسانه ملی با سینما
رییس سازمان سینمایی با انتقاد از نحوه برخورد صداوسیما با سینما، از مجلس خواست در این خصوص ورود کند تا مطالبات و وظایف طرفین شفاف‌سازی شود. حجت‌الله ایوبی با امیدواری از اینکه سینما و تلویزیون با هدف پیشرفت امور فرهنگی در کنار هم قرار گیرند با تاسف از اینکه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده، افزود: متاسفانه خصومت رسانه ملی با سینما در برخی از برنامه‌های تلویزیونی در ایام جشنواره بیشتر نمایان شد و موجبات ناراحتی هنرمندان را فراهم کرد. وی افزود: امیدواریم رسانه ملی ایران نیز مانند همتایان خود در کشورهای صاحب سینما، به تعهدات خود در قبال سینما عمل کند؛ البته باید «منشوری» میان سینما و تلویزیون همچون جهان پیشرفته امضا و در این منشور مطالبات و وظایف طرفین شفاف‌سازی شود.