حضور کودکان افغانستانی در سوریه ربطی به ما ندارد

«جهان‌صنعت»- چندی است که محافل غربی به ویژه سازمان دیده‌بان حقوق بشر مدعی شده‌‌ است که سپاه پاسداران در جریان اعزام سربازان به سوریه به عنوان مدافع حرم، کودکان کم‌سن و سال مهاجر افغانستانی را برای جنگ به این کشور می‌فرستد. این سازمان در جدیدترین گزارش خود مدعی شده است که این کودکان گاهی بیش از 14 سال سن ندارند و در لشکر فاطمیون که ویژه نیروهای اعزامی افغانستانی است، به جبهه‌های جنگ سوریه می‌روند. این سازمان عکس‌هایی از سنگ‌قبرهای مدافعان حرم در ایران را به همراه گزارش خود منتشر کرده است که نشان می‌دهد این افراد در سنین پایین قرار داشته‌اند. این درحالی است که براساس قوانین‌ بین‌المللی اعزام افراد کمتر از ۱۵ سال به جبهه، جنایت جنگی محسوب می‌شود. همچنین پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در افغانستان از مقامات ایران خواست استخدام و اعزام کودکان مهاجر افغان را برای شرکت در جنگ سوریه متوقف کنند. گفته می‌شود اگرچه به صورت رسمی این مساله از سوی فرماندهان سپاه پاسداران ایران تایید یا تکذیب نشده اما فرماندهان سپاه به طور غیررسمی اعلام کرده‌اند که این نیروهای کم‌سن‌وسال به صورت داوطلبانه و با رضایت خود عازم سوریه شدند.
از آنجا که این مساله به عنوان بخشی از مسایل دیپلماتیک کشور در نظر گرفته می‌شود، خبرنگار روزنامه «جهان‌صنعت» سوال دیروز خود در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه را به این موضوع اختصاص داد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» درباره اینکه اخیرا جمهوری اسلامی ایران به استفاده از نوجوانان افغانستانی برای مشارکت در جنگ سوریه متهم شده است. مقامات نظامی ایران به طور غیررسمی پاسخ می‌دهند که حضور این نوجوانان با رضایت خودشان و داوطلبانه صورت گرفته است. موضع وزارت خارجه در برابر این اتهام چیست، گفت: «این رفتارها در ادامه ایران‌هراسی، ایجاد واهمه و فضا منفی نسبت به ایران مطرح می‌شود و فکر می‌کنم سفارت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در کابل بیانیه‌ای صادر کرد و به این موضوع پاسخ داد. این موضوع از اساس غلط است و هیچ ربطی به دولت ایران و جمهوری اسلامی ندارد. اگر افرادی از اتباع افغانستان در سوریه حضور داشتند و اقداماتی انجام داده‌اند و وضعیت خاصی پیدا کرده‌اند، این مسایلی که علیه ایران گفته می شود تکذیب می‌شود و این فضاسازی برخی محافل علیه ایران است.»
پاسخ ایران در ارتباط با کاتسا کوبنده است
قاسمی در ادامه نشست در مورد اظهارات سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کند، با واکنش سخت ایران روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد:‌ امیدواریم آمریکایی‌ها در ادامه خطاهای استراتژیکی که تاکنون انجام داده‌اند، این اقدام را انجام ندهند و دوراندیشی لازم را داشته باشند. وی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها به سمت چنین تصمیمی حرکت کنند پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود و تصور می‌کنم در آن هنگام ایالات متحده باید تمام عوارض این تصمیم را بپذیرد چراکه پاسخ ارائه‌شده قاطع و سخت است و امیدواریم آنها در این مسیر حرکت نکنند.


قاسمی درباره ارزیابی‌اش از پایبندی شرکت‌های اروپایی به قراردادهای خود در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ هم بیان کرد: دولت‌های اروپایی در مجموعه کلان خود به شدت در مقابل سیاست‌های آمریکا ایستادند و آن‌گونه که به ما اطلاع دادند، قرار است آنها همکاری‌هایشان را با ایران ادامه دهند ولی در حوزه سیاست باید بااحتیاط حرکت و شرایط را رصد کرد.
وظیفه وزارت امور خارجه بررسی روابط پنهان افراد نیست
این دیپلمات ارشدکشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد محکومیت دری‌اصفهانی که گفته می‌شود از اعضای تیم کارشناسی برجام بوده، قطعی شده و ارتباط او با دو سرویس بیگانه محرز شده است، تصریح کرد: آنچه توسط سخنگوی قوه قضاییه و تصمیمات آن دستگاه مطرح شده، متین است و من در آن باره اظهارنظر ندارم اما درخصوص این فرد ایشان چندین دهه برای ارگان‌های ایران تلاش‌های زیادی داشته و همکاری‌های مختلفی با وزارتخانه‌های مختلف داشته است. قاسمی تاکید کرد: این فرد در برخی از نشست‌های مذاکرات حضور داشته است.
تلاش‌های مثبتی هم داشته. بازگشت یک میلیارد و 700 میلیون دلار به ایران گفته می‌شود از تلاش‌های ایشان است. با این وجود، وظیفه وزارت خارجه بررسی روابط پنهان افراد نیست بلکه برعهده نهادهای دیگری است که باید اطلاعات لازم را در زمان لازم در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار بدهند. وی اضافه کرد: آن فرد توسط ارگان‌های دیگر دولتی به عنوان مشاور و متخصص در امور بانکی معرفی می‌شود به همین خاطر در برخی از نشست‌های مذاکراتی حضور داشتند. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دری‌اصفهانی جزو زیرمجموعه آقای بعیدی‌نژاد بوده است، ابراز داشت: اطلاعی ندارم که جزو هیات کارشناسی بوده است اما این فرد قطعا عضو وزارت امور خارجه نبوده و به عنوان مشاور توسط ارگان‌های دیگر به وزارت امور خارجه معرفی می‌شود.
خواستار آزادی نگار قدس کنی هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص استرداد نگار قدس‌ کنی، ایرانی بازداشت شده در استرالیا به آمریکا هم یادآور شد: این فرد، شهروند ایرانی و مقیم استرالیاست. به دلیل برخی از اقدامات تجاری در دوران تحریم که امروز وجود ندارد، متهم شده است. ایشان امروز در زندان است و وضعیت بد و وخیمی دارد.
این فرد توسط آمریکا تحت تعقیب است و آمریکا خواستار استرداد وی به واشنگتن شده است.
قاسمی افزود: وزارت امور خارجه در سطوح مختلف و از کانال‌های مختلف خواستار آزادی ایشان شده است و تاکنون هم این تلاش‌ها ادامه داشته و خواهد داشت. این پیگیری‌ها نباید متوقف شود. یکی از موضوعات اصلی در حوزه کنسولی پیگیری وضعیت افرادی مانند خانم قدس‌کنی است که در شرایط وخیمی قرار دارند.
جزییات سفر عراقچی و رحیم‌پور به کابل
قاسمی درباره سفر عراقچی و رحیم‌پور به کابل و رایزنی‌های دو کشور درباره مسایل آبی هم اظهار داشت: براساس توافقات قبلی میان ایران و افغانستان درسفر قبلی ظریف به کابل، پنج کمیته برای بررسی موضوعات دوجانبه تشکیل شده و سفر عراقچی و رحیم‌پور نیز در همین راستاست که عراقچی ریاست کمیته مشترک آب و رحیم‌پور، ریاست کمیسیون مشترک سیاسی را برعهده داشتند.
وی با بیان اینکه این گفت‌وگوها از روز شنبه آغاز شده است، تصریح کرد: هنوز این هیات به تهران نرسیده‌اند. از نتایج این گفت‌وگوها هنوز اطلاعات دقیقی ندارم ولی بعد از آنکه اولین دور مذاکرات در تهران انجام شد و توانستیم تاریخ جدیدی برای مذاکره تعیین کنیم که طی آن دو کمیته مذکور در روزهای گذشته در کابل رایزنی کردند. فکر می‌کنم با تشکیل این جلسه، گام بلندی برداشته‌ایم.