در مراسم رونمایی از آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» مطرح شد؛

همایون شجریان و سهراب پورناظری در نشستی به بهانه رونمایی از آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» علاوه بر توضیح درباره ساخت این آلبوم، درباره مجوز گرفتن محمدرضا شجریان و جذب نسل امروز به موسیقی سخن گفتند.
در ابتدای مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» که با حضور همایون شجریان و سهراب پورناظری برگزار شد، سیدعباس سجادی، مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران طی سخنانی اظهار کرد: امروز روز جهانی «زبان مادری» است و تقارن این رویداد و این روز برایم جالب بود زیرا عده‌ای می‌گویند موسیقی، زبان دوم انسان‌هاست.
او ادامه داد: خوشحالم دو نسل پرکار و پردغدغه از دو خانواده هنرمند، گروهی را به نام «سیاوش» به‌وجود آوردند که میراث‌دار هنر است. بسیاری صرفا فرزند یک هنرمند هستند، اما فرزندان این دو خانواده، آبروداری می‌کنند و امروز شاهد هنرنمایی آنها در جامعه هستیم.
همکاری با بنی‌اعتماد در آلبوم «خداوندان اسرار»


در ادامه این نشست که روز سه‌شنبه برگزار شد، همایون شجریان نیز گفت: ما از چند روز پیش در تلاش هستیم تا بتوانیم این آلبوم را منتشر کنیم.
سپس سهراب پورناظری نیز گفت:‌ از رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان آلبوم خداوندان اسرار و گروهش تشکر می‌کنم. ما حدود سال‌های ۹۰-۹۱ این پروژه را انجام دادیم و بیش از ۵۳ اجرا در ایران و سراسر دنیا از این کار داشتیم. این اثر شروع همکاری من و همایون و تجربه‌ای مغتنم است که در سه اپیزود انجام شده است.
کاش مجوز محمدرضا شجریان زودتر صادر می‌شد
سپس شجریان در مقابل پرسشی درباره صدور مجوز انتشار آلبوم‌های پدرش محمدرضا شجریان گفت: کار ایشان مجوز گرفته و تا به حال، آلبوم «طریق عشق» را منتشر کرده‌ایم. برخی کارهای گذشته او که به یکی دو سال پیش متعلق است و کسی آنها را نشنیده نیز کارها برای انتشارش در حال پیش رفتن است.او ادامه داد: فعلا امکان به صحنه آمدن پدرم وجود ندارد و همه ما منتظریم، این مسیر به خوبی و خوشی طی شود.
شجریان در پاسخ به اینکه چرا آواز تدریس نمی‌کند؟ گفت:‌ دلیل این کار، تنبلی و کم‌حوصله بودنم است. من همیشه دوست داشتم شاگردم زود یاد بگیرد و حوصله کمی برای تدریس کردن دارم. البته در فکر انجام این کار هستم و زمانی که معلم باصلاحیتی بودم و احساس کردم باید تجربه‌ای را منتقل کنم، این کار را انجام می‌دهم.
همچنین پورناظری درباره مجوز انتشار آلبوم‌های محمدرضا شجریان، گفت: مجوزی که در حال حاضر داده شده باید چندین سال پیش داده می‌شد. یک کودک پنج ساله نیز می‌داند که دادن مجوز در این زمان چه دلیلی دارد؛ وقتی که شجریان در حال درمان بیماری‌اش است، از مجوز و اجرای زنده صحبت می‌شود. کاش این مجوز زودتر صادر می‌شد که استاد روی صحنه آید.
این آهنگساز درباره آثار مشترکش با محمدرضا شجریان هم توضیح داد:‌ ما یک اثر مشترک با خصوصیات خاص خود را داریم که تاریخ انتشار آن معلوم نیست.
همکاری با ارکستر ملی فرصت مغتنمی است
همایون شجریان درباره صحبت‌های فریدون شهبازیان - رهبر ارکستر ملی - مبنی بر دعوت کردن او به این ارکستر که توسط همایون شجریان تکذیب شد، توضیح داد: آقای شهبازیان برای طرح این موضوع به‌ دنبالم می‌گشتند، اما من را پیدا نکردند، زیرا من شماره تلفن‌هایی را که نمی‌شناسم، پاسخ نمی‌دهم. از طرفی ایشان عجله داشتند که در مدت یک هفته تا ۱۰ روز، کار انجام شود اما من به‌دلیل اینکه از این موضوع بی‌خبر بودم، گفتم از این ایده بی‌اطلاع هستم. در آن زمان درگیر تور کنسرت شهرستان‌هایم بودم. البته خوشحال می‌شدم اگر این اتفاق می‌افتاد.
او در پاسخ به اینکه اگر در آینده این فرصت ایجاد شود، آیا به‌عنوان خواننده با ارکستر ملی همکاری خواهد کرد، گفت: اگر واقعا فرصت باشد چراکه نه، برنامه‌ سال آینده کنسرت‌های ما ممکن است برای انجام پروژه‌های جدید دست‌وپاگیر باشد اما از لحاظ خواست قلبی‌ام، همکاری با ارکستر ملی فرصت مغتنمی است.
حال استاد شجریان بهتر است هرچند نگرانی وجود دارد
همایون شجریان درباره وضعیت سلامتی پدرش توضیح داد: حال ایشان نسبت به چند ماه پیش بهتر است اما به‌دلیل ۱۵ جلسه رادیوتراپی، آسیب‌های عصبی به ایشان وارد شده است. اگرچه سرطان ایشان کنترل شده اما همچنان در کمین است و ما نگران هستیم. باید به ایده‌آل‌های سلامتی ایشان برسیم. در مجموع حال‌شان بهتر است اما نگرانی‌ها ادامه دارد.
شجریان همچنین درباره برنامه‌های موسیقایی سال آینده خود، گفت: درباره برنامه‌های سال آینده‌ام، نمی‌توانم چیز خاصی بگویم اما چند همکاری جالب در پیش است که اگر نهایی شود آن را انجام خواهیم داد.
موسیقی «رگ خواب» به‌زودی منتشر می‌شود
در ادامه پورناظری با اشاره به موسیقی فیلم «رگ خواب» با گلایه گفت: در اختتامیه فیلم فجر بدون اینکه بدانیم، اتود اولیه قطعه «آهای خبردار» را پخش کردند. این اتود از کجا به دست‌شان رسیده است، نمی‌دانم.
او اضافه کرد: اینکه موسیقی فیلم «رگ خواب» در جشنواره دیده نشد، موضوع مهمی نیست، بلکه مهم این است که از همین پرده سینما بدون اینکه سود مالی به من و همایون برسد، این اثر دست به دست کپی می‌شود.
او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید، چرا پورناظری در موسیقی فیلم، خودش را به آثار حمید نعمت‌الله - کارگردان - محدود کرده است، اظهار کرد:‌ این کار را نکرده‌ام، در واقع حمید نعمت‌الله خودش را به من محدود کرده، او هنرمند درجه یکی است که دیدش در سینما، مثال‌زدنی است. البته من از کار و آثار دیگر نیز استقبال می‌کنم.
پورناظری ادامه داد: مثلث من، همایون و حمید در سینما شکل گرفته است و ما وقتی به صحنه می‌رویم، چشم بسته یکدیگر را پیدا می‌کنیم.
شجریان نیز درباره قطعه «آهای خبردار» گفت: این قطعه‌ای که دست به دست می‌شود، آهنگ تیتراژ نیست، بلکه در متن فیلم وجود دارد. البته ما آن را برای فیلم کوتاه کردیم.
موسیقی فیلم «رگ خواب» به‌زودی منتشر خواهد شد و در آن، تیتراژ و یک تصنیف که در فیلم استفاده نشد، خواهد بود. آنچه مردم از «آهای خبردار» می‌شنوند، در واقع ماکت اولیه کار است که بعدها به آن، سازهای دیگری نیز اضافه و با احساس‌تر شد.او ادامه داد: فکر می‌کنم تیتراژ «رگ خواب» برون‌ریزی فشارهایی است که به شخصیت
فیلم می‌آید.
پورناظری درباره صدای همایون شجریان، اظهار کرد: حنجره همایون به یک پختگی در مرز ۴۰ سالگی یک خواننده می‌رسد.
اگر نیاز مردم فراموش شود، موسیقی بی‌اثر خواهد شد
شجریان هم با بیان اینکه نباید نیازهای موسیقایی جامعه از یاد ما برود، گفت:‌ هرچه به‌دنبال خوانندگی و تکنیک باشم و همایون شجریان را معرفی کنم، اگر نیازهای مردم و جامعه فراموش شود، ممکن است کارهایمان از هر لحاظ خوب و تکنیکی باشد اما بعد از مدتی بی‌اثر خواهد شد.
این خواننده درباره اینکه آیا تصمیم دارد از اشعار اجتماعی نیز در کارهایش استفاده کند، اظهار کرد: بله حتما اما منظورم از فراموش شدن نیازهای مردم و جامعه این بود که موسیقی باید به درد زندگی مردم بخورد. این‌گونه است که موسیقی در زندگی آنها جایگاه خواهد داشت و در احوالات مختلف به آن رجوع می‌کنند. از طرفی به‌دلیل اینکه شعر اهمیت زیادی دارد می‌تواند ما را به این موضوع نزدیک ‌کند.
پورناظری درباره استفاده از تصویر و ویدئو در آثار موسیقی، بیان کرد:‌ قرار است برای موسیقی فیلم «رگ خواب» کلاژی از فیلم همراه کلیپ منتشر شود. من از چیزی که موسیقی، شعر و فرهنگ را میان مردم ببرد، پرهیز نمی‌کنم. تصویر حرف مهمی می‌زند و طبیعتا باید از این امکان برای شناساندن فرهنگ استفاده کرد.
صدایم خالی از نقص نیست
شجریان درباره انتشار آلبوم دو صدایی خود با علیرضا قربانی نیز گفت: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال، این آلبوم را منتشر کنیم. البته برای موسیقی فیلم «رگ خواب» هم کارهایی انجام می‌دهیم اما باید دید قرعه به نام کدام آلبوم می‌خورد.
این خواننده با بیان اینکه صدایم خالی از نقص نیست، اضافه کرد: تمرین نقش بسزایی برای هر خواننده دارد. مشکلی که وجود دارد، این است که خوانندگان به‌دنبال یادگیری ملودی می‌روند، بدون اینکه از صدای خود اطلاعات داشته باشند. خواننده باید روی صحنه و استودیو مدیریت داشته باشد.