منتقد جنگ ویتنام، دشمن سرسخت روسیه

رییس‌جمهور آمریکا هربرت ریموند مک‌مستر، یکی از نظامیان دانشگاهی این کشور را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی خود انتخاب کرد. مایکل فلین، مشاور سابق به دلیل افشای مکالماتی که با دیپلمات‌های روس درباره رفع تحریم‌ها داشت، مجبور به استعفا شد اما ژنرال جدید شورای امنیت ملی دیدگاه‌های تندی نسبت به روسیه دارد. ژنرال هربرت مک‌مستر، سپهبد نیروی زمینی ارتش آمریکاست و سابقه حضور در عراق و افغانستان را دارد. وی در زمان حضور خود در این کشورها، با یک برنامه دولتی ضدفساد همکاری می‌کرد. ژنرال سه ستاره مک‌مستر که ۵۴ سال دارد، پیش از این انتصاب به عنوان مدیر تلفیق توانمندی‌ها در ارتش آمریکا خدمت کرده است. دونالد ترامپ با اعلام انتصاب مک‌مستر، او را مردی با استعداد و تجربه عظیم توصیف کرد. ترامپ افزود: در ارتش همه به او به‌شدت احترام می‌گذارند. با انتصاب ژنرال مک‌مستر به سمت جدید، کیت کلاگ که تا انتخاب مشاور جدید امنیت ملی به انجام وظایف او می‌پرداخت، به عنوان رییس دفتر ژنرال مک‌مستر انجام وظیفه خواهد کرد. چند روز قبل دریاسالار رابرت‌هاروارد، پیشنهاد رییس‌جمهور آمریکا را برای در دست گرفتن پست مشاور امنیت ملی رد کرده بود. سناتور جان مک‌کین، رییس کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: برای این تصمیم و همچنین انتخاب‌های وی برای کابینه امنیت ملی، امتیاز بالایی به رییس‌جمهور ترامپ می‌دهم، افتخار داشتم که سال‌های زیادی مک‌مستر را بشناسم و مردی صاحب فراست، شخصیت و توانایی است و می‌داند که چگونه باید موفق شود. مک‌کین در ادامه افزود که وی نمی‌تواند تیم امنیت ملی بهتر و لایق‌تری از آنچه اکنون پدید آمده متصور شود.
مک‌مستر به صراحت بیان مشهور است. مجله تایم او را یکی از ۱۰۰ فرد بانفوذ سال ۲۰۱۴ انتخاب کرد و نوشت او ممکن است جنگجو- متفکر (تراز اول) قرن ۲۱ ارتش باشد. مک‌مستر دوشنبه گذشته با تشکر از رییس‌جمهور آمریکا گفت: فقط مایلم بگویم ادامه خدمت به کشورمان افتخار بزرگی است و به دلیل این فرصت از شما سپاسگزارم. با اشتیاق منتظر پیوستن به تیم امنیت ملی هستم و برای پیشبرد و حفاظت از منافع مردم آمریکا هر کاری بتوانم، انجام می‌دهم.
ترامپ پیشتر این گزارش‌ها که برای یافتن جانشین ژنرال فلین در تقلاست را رد کرد و گفت: خیلی‌ها هستند که این پست را می‌خواهند. ترامپ در روزهای پایان هفته با چهار نامزد این پست در ویلای خود در فلوریدا دیدار کرد. این سومین هفته پیاپی بود که او روزهای پایان هفته را در ویلای عظیم معروف به مارالاگو در فلوریدا می‌گذراند.
وظیفه مشاور امنیت ملی


مک‌مستر در مورد مسایل امنیتی و سیاست خارجی به رییس‌جمهور آمریکا مشورت خواهد داد. این یکی از عالی‌ترین پست‌ها در دولت آمریکاست. ناظران می‌گویند میزان نفوذ مشاور امنیت ملی به دولتی که سر کار است بستگی دارد اما او یکی از معتمدان اصلی رییس‌جمهور به حساب می‌آید.
مشاور امنیت ملی در جلسات شورای امنیت ملی شرکت می‌کند و نقش واسط میان دستگاه‌های مختلف دولتی را بازی خواهد کرد. او مستقیما منصوب رییس‌جمهور است و برخلاف اعضای کابینه نیازی به تایید سنا ندارد.
ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر در یک نگاه
ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر یکی از برترین دانشگاهی‌های ارتش آمریکا به حساب می‌آید. وی زمانی که یک سرگرد جوان بود کتابی درباره رهبری ناموفق نظامی در جنگ ویتنام منتشر کرد و پس از آن به عراق رفت تا در عملیات‌های ضدشورش شرکت کند. گفته می‌شود وی به دلیل تمایلش به کنار گذاشتن عقلانیت رایج شهرتی در محافل نظامی به هم زده است.
او هم‌اکنون مدیر مرکز ادغام توانمندی‌های ارتش است؛ جایی که باید مشخص کند ارتش آمریکا در سال 2025 و پس از آن به چه صورتی خواهد بود. مک‌مستر تاکید ویژه‌ای بر آمادگی برای مقابله با تاکتیک‌ها و تسلیحاتی که روسیه در اوکراین به کار برده است، دارد. مک‌مستر مدعی است روسیه تهدیدی فزاینده برای ثبات جهانی است.
وی در فوریه سال 2015 به دولت آمریکا توصیه کرد در رابطه با اوضاع به‌وجود آمده در اوکراین، روسیه را در خط مقدم جبهه مهار کند، مک‌مستر مسکو را به جنگ ترکیبی متهم کرد. این ژنرال گفته بود: ما باید درک کنیم که جنگ یک رقابت است که تنها منحصر به اقدامات در میدان مبارزه نمی‌شود. غیر از این نیاز به فعالیت‌های سیاسی جانبی دارد و روسیه به بهانه دفاع از اقلیت روس‌زبان ساکن اوکراین، به طور موثر این جنگ ترکیبی را اداره می‌کند و جلو می‌برد.
این تاکید می‌تواند وی را مقابل ترامپ قرار دهد که می‌گوید روابط با روسیه را بهبود بخشد و نیز نگرانی کمی درباره رفتار این کشور در اروپای شرقی داشته و معتقد است می‌توان با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهورش، معامله کرد اما نگرش وی می‌تواند منجر به برقراری پلی با تندروهای کنگره شود؛ افرادی که برخی‌شان در میان پرصداترین منتقدان جمهوریخواه ترامپ هستند.
کتاب مک‌مستر با عنوان «خطا در انجام وظیفه: لیندون جانسون، رابرت مک‌نامارا، ستاد مشترک، و دروغ‌هایی که به جنگ ویتنام منجر شد»، یکی از متون کلیدی در تشریح نقش نیروهای نظامی در جنگ ویتنام است. وی این کتاب را زمانی که سرگرد و به عنوان بخشی از دوره دکتری در دانشگاه کارولینای شمالی نوشته بود.
مک‌مستر در کتابش به شدت از استراتژی‌های لیندون بی‌. جانسون، رییس‌جمهور و رابرت مک‌نامارا، وزیر دفاع در ویتنام انتقاد کرد. با این حال، تفنگداران دریایی آمریکا این کتاب را نیز در لیست پیشنهادی مطالعه برای سرهنگ‌ها و ژنرال‌ها قرار داده است.
وی در آوریل 2016 و زمانی که در جلسه استماع کمیته فرعی هوا- زمین کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر بود هشدار داد که ارتش آمریکا بسیار کوچک شده و باید از کاهش نیروهای آن جلوگیری کرد. وی گفت: بسیاری از دشمنان ما از نظر توانمندی‌ها و تعداد نیروها از ما پیشی گرفته‌اند. این خطر وجود دارد که ارتش ما در آینده برای حفاظت از کشور خیلی کوچک باشد.
زمانی که وی این سخنان را به زبان می‌راند حدود 980 هزار سرباز در ارتش آمریکا حضور داشتند. نشریه آرمی‌تایمز بعدها گزارش داد ارتش در کوچک‌ترین حالت خود از زمان پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون قرار دارد. مک‌مستر همچنین هشدار داد تکنولوژی ارتش آمریکا هم عقب افتاده است. وی گفت: خودروی رزمی بردلی و تانک‌های بردلی به زودی منسوخ خواهند شد اما تا 70-50 سال بعد در خدمت ارتش آمریکا خواهند بود.
مک‌مستر در جنگ اول خلیج فارس و همچنین جنگ‌های بعدی در عراق و افغانستان حضور داشت. وی به همراه ژنرال دیوید پتراوس، نقشی کلیدی در بازنویسی دستورالعمل‌های عملیاتی ارتش آمریکا در مواجهه با شورش ایفا کرده است. وی بعد از کالین پاول، دومین مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور است که حین خدمت در ارتش به این سمت گمارده می‌شود. این امر به این معناست که وی حتی اگر می‌خواست نیز نمی‌توانست درخواست رییس‌جمهور را رد کند.