در نشست رسانه‌ای رییس سازمان استاندارد مطرح شد؛

«جهان‌صنعت»- رییس سازمان استاندارد به برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای استانداردهای ۸۳‌گانه در صنعت خودروسازی اشاره کرد. وی معتقد است ۵۲ استاندارد قبلی خودرو به‌روز‌رسانی شده و علاوه بر این، استانداردهای جدید نیز اجرایی خواهد شد.
پیروزبخت در پاسخ به اینکه آیا تصمیمی در زمینه افزایش استانداردهای خودرویی گرفته شده است یا خیر، گفت: استانداردهای خودرویی از ۵٢ به ٨٣ مورد افزایش یافته است و در ستاد سیاستگذاری خودرو نیز که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود، درخصوص چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری شده است.
نیره پیروزبخت در نشستی خبری ضمن بیان مطالب فوق اعلام کرد: در بحث خودرو اگر خودرویی با استانداردهای جدید انطباق نداشته باشد مجبور به توقف تولید هستیم. وی خاطرنشان کرد: این مساله مورد تاکید وزیر صنعت نیز بوده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ابزار کنترلی در نظر گرفته شده تا خودروهای بی‌کیفیت از خط تولید عبور نکنند، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه بحثی را مطرح کرد که اگر خودروها با استانداردهای جدید منطبق نباشند، مجبور به توقف در خط تولید هستند. علاوه بر این خودروهای جدیدی به بازار آمده و امکان دسترسی مردم افزایش یافته است؛ هرچند ما نیز استانداردهای خود را پیاده می‌کنیم و قانون دست ما را در این زمینه باز گذاشته تا بتوانیم برخوردهای لازم را انجام دهیم.


وی تصریح کرد: کنترل‌هایی نیز بر قطعات یدکی عرضه شده در بازار داریم و اگر قطعه‌ای وارداتی در بسته‌بندی داخلی عرضه شود، برخورد خواهیم کرد.
570 محموله نفتی غیراستاندارد
رییس سازمان ملی استاندارد همچنین از شناسایی 216 مورد پرونده‌ قاچاق نفتی خبر داد و گفت: در خوزستان مسایل جوی حاد شده اما این بحران ربطی به استاندارد نبودن کالاها و تجهیزات ندارد.پیروزبخت همچنین از شناسایی ۵۷۰ مورد محموله فرآورده‌های نفتی غیراستاندارد خبر داد و گفت: ۲۱۶ مورد قاچاق بوده و بقیه موارد به فرآورده‌های نفتی سوبسیددار (عدم انطباق مواد اولیه و محصول) مربوط می‌شود.
مشکلات خوزستان ربطی به نبود تجهیزات ندارد
پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اتفاقات اخیر در استان خوزستان و نیز احتمال استاندارد نبودن تجهیزات استفاده شده، تصریح کرد: در خوزستان مسایل جوی حاد شده اما این بحران ربطی به استاندارد نبودن کالاها و تجهیزات ندارد چراکه اگر ابزار مورد استفاده، استاندارد نبود وزارت نیرو از آنها استفاده نمی‌کرد.در حالی که طبق مصوبه قبلی قرار بود آزمون بنزین علاوه بر هشت کلانشهر در ۱۷ شهر دیگر از سال ۹۴ انجام شود، رییس سازمان استاندارد گفت: تست بنزین را در ۱۷ شهر آغاز کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امسال چند گزارش در مورد آزمون کیفیت بنزین به دولت ارائه کرده‌اید، اظهار داشت: در فصول گرم سال نمونه‌برداری‌هایی از بنزین صورت گرفت که البته مشکلی نداشت ولی در مورد بنزین مصرفی در فصول سرد و با توجه به وارونگی هوا آزمون بنزین اهمیت بیشتری دارد که این نمونه‌برداری را در دی‌ماه انجام می‌دهیم و نتایج در اسفندماه تحلیل می‌شود.وی در عین حال اطلاعاتی در مورد تعداد گزارش‌های ارائه شده به دولت درخصوص کیفیت بنزین ارائه نکرد و گفت: آزمون بنزین در شرایط هوای سرد اهمیت دارد که تحلیل این نتایج عقب می‌افتد.
پیروزبخت اضافه کرد: نتیجه اولیه آزمون بنزین مشکلی نداشته است.
وی بیان کرد: تعامل بسیار مناسبی بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد برقرار شده و این مساله نه‌تنها مربوط به استانداردسازی بنزین بلکه در ارتباط با کالاهای مصرفی است که در پروژه‌های مختلف این وزارتخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با استانداردهای روز دنیا تطبیق پیدا کند بنابراین در کنار بنزین بحث استاندارد گازوییل و قطعات نیز وجود دارد.
پیروزبخت ادامه داد: خوشبختانه روز‌به‌روز وضعیت بنزین بهتر می‌شود و تنها در مورد عدد اکتان مسایلی وجود دارد و سعی شده اقدامات لازم به منظور استانداردسازی با شرایط روز دنیا شکل گیرد.
کیفیت بنزین رو به بهبود است
رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت کیفیت بنزین روند رو به رشدی دارد، افزود: وضعیت کیفیت بنزین را نمی‌توان با سال‌های قبل مقایسه کرد و رو به بهبود است.وی همچنین از کنترل‌های استانداردی در مورد گازوییل خبر داد و گفت: گرانی ما در مورد گازوییل فقط به گوگرد مربوط می‌شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه برخی آزمون‌های استاندارد در ۱۷ شهر ایران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که هوا سرد است، شرایط انجام آزمون استاندارد تغییر می‌کند. در برهه زمانی که هوا گرم است، مشکلی وجود ندارد و در دی‌ماه نیز آزمایشات مدنظر انجام شده است. بنابراین به صورت کلی باید اعلام کنم در ارتباط با بنزین مشکلی وجود ندارد و تنها نگرانی در بخش گازوییل مربوط به گوگرد است هرچند استاندارد گازوییل اجباری نیست.رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین به کنترل ایستگاه‌های سی‌ان‌جی اشاره کرد و گفت: در بخش ایستگاه‌های سی‌ان‌جی نیز کنترل‌های لازم انجام شده و رای به توقف فعالیت ۱۰۰ مورد ایستگاه سی‌ان‌جی داده‌ایم.وی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر ١٣ هزار استاندارد ملی تدوین شده است، اظهار کرد: با توجه به تعداد استانداردهای ملی، ٣٠ درصد استانداردهای ۵۶ سال گذشته در دولت یازدهم اتفاق افتاده است.
نیره پیروزبخت در مورد ارتقای رتبه این سازمان در رنکینگ استاندارد ایزو اظهار کرد: در رنکینگ استاندارد ایزو، سازمان ملی استاندارد ایران از رتبه ٣١ به ٢٧ رسیده است که این ارتقا در سال ٢٠١۵ رخ داده و هنوز نتایج مربوط به رتبه‌بندی سال ٢٠١۶ اعلام نشده است.رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به عملکرد نظارتی این سازمان در بخش‌های مختلف عنوان کرد: حدود ۴۷ هزار شهر بازی مورد نظارت قرار گرفته‌اند و در زمینه تله‌کابین و تله‌سی، سازمان ملی استاندارد ورود کرده و در مواردی نیز رای به توقف فعالیت داده است.