پیگیری‌ «جهان‌صنعت» از تلاش برای نجات خانه سپهبد امیر احمدی؛

محمد تاج الدین - پیگیری رسانه‌ها و سازمان های مردم‌نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی باعث شد متولیان امر قبل از تخریب خانه سپهبد امیر احمدی دست به کار شوند؛ خانه‌ای که تعلل در روند رسیدگی به وضعیتش نتیجه‌ای جز تخریب بخشی دیگر از بافت تاریخی تهران ندارد. همان‌طور که در گزارش روز گذشته «جهان‌صنعت» توضیح دادیم این خانه با متراژ 7 هزار متر مربع در خیابان حافظ و منطقه 11 تهران واقع شده است. ملکی در تملک کمیته امداد که توسط این نهاد با قیمتی پایین و کاربری تجاری به مزایده گذاشته شده است. در روند بررسی این خانه کم‌کاری سازمان میراث فرهنگی در ثبت ملی آن، اعطای مجوز شهرداری برای تغییر کاربری بدون کارشناسی، ناهماهنگی شورای شهر در برقراری ارتباط میان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مسلم است.
خسرو آبادی: تخریب خانه امیر احمدی خلاف قانون است
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظیفه دارد با شناسایی بافت تاریخی و ثبت آن جلوی تخریب‌شان را بگیرد. در مورد خانه سپهبد امیر احمدی اطلاع از وضعیت بنا توسط موسسات مردم‌نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی به گوش مسوولان رسید. در این زمینه رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با «جهان صنعت» با اشاره به ارسال نامه به شهرداری منطقه 11 و کمیته امداد می‌گوید: «ما برای پیگیری وضعیت این خانه و جلوگیری از تخریبش به شهرداری منطقه 11 و کمیته امداد نامه دادیم. در نامه ذکر کردیم تخریب این خانه یا تغییر کاربری آن خلاف قانون است. شهرداری موظف است جلوی تخریب خانه را بگیرد.»
خسرو آبادی در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» در مورد مزایده خانه گفت: «ما توانایی بر هم زدن مزایده را نداریم. تغییر کاربری با بحث تملک متفاوت است. صاحب بنا هر شخص حقیقی یا حقوقی که باشد باید بر اساس مجوزهای صادر شده اقدام کند. در مورد این بنا نیز تخریب خلاف قانون است.»


وی با اشاره به تلاش سازمان برای ثبت بنا گفت: «ما در این چند روز تمام تلاش‌مان را کردیم که این خانه را ثبت اضطراری کنیم. امیدواریم این روند به سرعت طی شود. در این رابطه لازم است از سازمان های مردمی که تخریب و مزایده این خانه را به ما اطلاع دادند تشکر کنیم. حفظ و حراست از بناهای تاریخی شهر تهران نیازمند نظارت همگانی است.»
شهرداری موظف است به خواسته میراث عمل کند
خانه سپهبد امیراحمدی در منطقه 11 شهر تهران قرار دارد. همان‌طور که در نامه‌ها مشاهده می‌کنید سازمان میراث فرهنگی دو نامه به شهرداری منطقه 11 و همچنین کمیته امداد ارسال کرده است. رونوشت نامه‌ها نیز به فرمانده یگان حفاظت استان تهران است. اسماعیل‌زاده مسوول روابط عمومی شهرداری منطقه یازده در جواب «جهان صنعت» در مورد نامه مذکور می‌گوید: «هنوز در جریان این نامه نیستم. اما آنچه مشخص است ما باید به خواسته سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عمل کنیم. اگر آنها خواسته‌شان جلوگیری تخریب خانه است ما وظیفه داریم آن را پیگیری کنیم.»