رهایی فلسطین اولویت جهان اسلام

گروه سیاسی- جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا به امروز حامی ملت مظلوم فلسطین بوده است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» و جنبش جهاد اسلامی نیز از گروه‌های مقاومت در فلسطین به حساب می‌آیند که توانسته‌اند در مقابله اشغالگری و تجاوزات دشمن صهیونیستی ایستادگی کنند. این گروه‌های مقاومت همواره و به شکل‌های مختلف مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. اکنون ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین عرصه‌ای برای احیا و تقویت آرمان فلسطین رها از اشغال صهیونیست‌هاست و تاکید رهبری بر لزوم غافل نشدن از اهمیت حمایت سیاسی از فلسطینیان گویای تغییرناپذیری اولویت آزادسازی قدس برای همه مسلمانان جهان است. آغاز‌گر ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین که دیروز در تهران برگزار شد، بیانات رهبر معظم انقلاب در محل اجلاس سران بود. این اجلاس امروز با سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان به پایان می‌رسد. در پایان نشست دیروز ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین، از تمبر یادبود این کنفرانس با حضور علی لاریجانی‌ رییس مجلس، نبیه بری‌ رییس مجلس لبنان و رمضان عبدالله‌ رییس جنبش جهاد اسلامی فلسطین رونمایی شد. در این مراسم شخصیت‌ها و مقامات مختلفی پیرامون مسایل مختلف جهان اسلام و انتفاضه فلسطین سخنرانی کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در سالن اجلاس سران با اشاره به سالروز شهادت مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکا، از حضار تقاضا کرد برای او سوره حمدی قرائت کنند.ایشان بیان کردند: قصه پرغصه فلسطین و اندوه جانکاه مظلومیت این ملت مقاوم، حقیقتا هر انسان آزادیخواه و حق‌طلب را می‌آزارد و درد و رنجی انبوه بر دل می‌نشاند. رهبر انقلاب ادامه دادند: متاسفانه توطئه‌های دشمن، توانسته است با بهره‌گیری از غفلت برخی دولت‌ها، جنگ‌های داخلی را بر ملت‌ها تحمیل کند. ایشان ابراز کردند: در هیچ برهه‌ای از تاریخ، هیچ‌یک از ملت‌های جهان با چنین اقدامی ظالمانه مواجه نبوده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه هرگز نباید از اهمیت حمایت سیاسی از مردم فلسطین غافل بود، اظهار کردند: ملت‌های مسلمان و آزادیخواه با هر سلیقه و روش‌ می‌توانند در یک هدف گردهم آیند و آن تلاش برای آزادی فلسطین است. ایشان افزودند: با پدیدار شدن نشانه‌های افول رژیم صهیونیستی و ضعف آمریکا، فضای جهانی به سمت مقابله با رژیم صهیونیستی میل می‌کند. مقام معظم رهبری تاکید کردند: باوجود اختلافاتی که کشورهای اسلامی با یکدیگر دارند لیکن همچنان عنوان فلسطین می‌تواند و باید، محور وحدت همه آنان باشد. رهبر انقلاب با بیان اینکه این روزها مراکز معلوم‌الحال، «مقاومت» را مورد سوال قرار می‌دهند، ادامه دادند: در پاسخ باید گفت درست است که مقاومت هنوز نتوانسته به هدف غائی خود یعنی آزادی کل فلسطین دست یابد، لکن مقاومت توانسته مساله فلسطین را زنده نگه دارد و مانع اساسی در برابر پروژه‌های صهیونیستی باشد. ایشان خطاب به ملت فلسطین گفت: فلسطینیان، به خصوص گروه‌های مقاومت باید قدر جایگاه ارزشمند خود را بدانند و به اختلافات ورود نکنند. آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: کشورهای اسلامی و عربی و همه جریان‌های اسلامی و ملی، موظفند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند. رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: حمایت از مقاومت وظیفه همه ماست و هیچ‌کس حق ندارد در برابر کمک، از آنان انتظار ویژه‌ای داشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اما تنها شرط کمک به مقاومت فلسطین را هزینه شدن کمک‌ها در جهت تقویت بنیه مردم فلسطین و ساختار مقاومت خواندند و خاطرنشان کردند: پایبندی به اندیشه ایستادگی در برابر دشمن و مقاومت در همه ابعاد آن، ضامن استمرار این کمک‌هاست.
ایشان در تبیین موضع جمهوری اسلامی نسبت به مقاومت فلسطین، گفتند: موضع ما نسبت به مقاومت یک موضع اصولی‌ است و ربطی به گروه خاصی ندارد و هر گروهی که در این مسیر استوار باشد، با او همراه هستیم و هر گروهی که از این مسیر خارج شود، از ما دور شده است. رهبر انقلاب اسلامی در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان، جمله‌ای راهبردی بیان و خاطرنشان کردند: عمق رابطه ما با گروه‌های مقاومت اسلامی فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است.


مساله «اختلاف میان گروه‌های مختلف فلسطینی»، موضوع دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن پرداختند و گفتند: تفاوت دیدگاه به‌علت تنوع سلیقه امری طبیعی و قابل درک است و تا آنجا که در همین محدوده باقی بماند، چه بسا موجب هم‌افزایی و غنای هرچه بیشتر مبارزات مردم فلسطین شود.
ایشان، سوق پیدا کردن اختلافات به نزاع و درگیری را گام برداشتن در مسیر خواست دشمن و موجب خنثی شدن قدرت و توان جریان‌های مبارز دانستند و گفتند: مدیریت اختلاف و تفاوت نگرش و سلیقه، هنری است که همه‌‌ جریان‌های اصلی باید آن را به کار گیرند و به‌گونه‌‌ای برنامه‌های مختلف مبارزاتی خود را برنامه‌ریزی کنند که فقط به دشمن فشار آورد و موجب تقویت مبارزه شود.رهبر انقلاب اسلامی، «اتحاد ملی بر‌اساس برنامه جهادی» را ضرورتی ملی برای فلسطین خواندند و تاکید کردند: انتظار می‌رود همه جریان‌های مختلف در جهت عمل به خواست همه مردم فلسطین برای تحقق اتحاد ملی بکوشند.
رژیم صهیونیستی به‌دنبال رخنه در کشورهای منطقه
علی لاریجانی در ششمین اجلاس همایش انتفاضه با اشاره به تاکید ویژه قانون اساسی ایران بر حمایت از مظلومان، اعلام کرد: بی‌تردید مردم شریف فلسطین در این عده و زمانه سرآمد مظلومیت هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. وی گفت: از جانب دیگر رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) در خطابات خود مکررا و در وصیتنامه سیاسی خویش موکدا همگان را به حمایت بی‌دریغ از ملت فلسطین و مبارزه شجاعانه با استکبار و غده سرطانی منطقه یعنی صهیونیسم سفارش کرده و مجلس شورای اسلامی درجهت تحقق این افکار بلند، قانونی در جهت حمایت همه‌جانبه از ملت فلسطین تصویب کرد که تشکیل این اجلاس از ثمرات آن است. رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به حضار در اجلاس انتفاضه خاطرنشان کرد: اینک در شرایطی قرار داریم که ملت عزیز فلسطین در مظلومیت مضاعف قرار گرفته‌اند؛ از طرفی رژیم بدخیم صهیونیستی فشارهای خود را بر این امت تشدید می‌کند. به‌طوری که برخلاف همه نظامات حقوق بشری و حتی معاهدات سست گذشته خود، با تصویب کنیست شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس را افزایش داده است و از طرفی با نهایت پلیدی آشفتگی امنیتی منطقه را دامن زده تا جایی که با گستاخی مساعدت به گروه‌های تروریست را اعلام می‌کند، به این قصد که کشورهای اسلامی را دچار فرسایش درونی کند. رییس قوه مقننه یادآور شد: مهم‌تر آنکه با انگیزه موذیانه به‌دنبال رخنه در کشورهای منطقه است تا آنان جای دشمن اصلی را با دشمن موهوم و فرضی بدل کند و از این طریق فضای تفرق در منطقه را افزایش داده و فرصت تنفس شیطانی کسب کند. وی خاطرنشان کرد: بنابر این همایش انتفاضه در چنین متن حساسی ظهور یافته و ماموریتی سنگین در بازآفرینی وفاق مسلمانان با محوریت حمایت جدی از ملت عزیر فلسطین برعهده دارد.
لاریجانی در پایان تصریح کرد: از خداوند متعال توفیق در تحقق این قصد تعالی‌بخش را خواستاریم. از همه سروران گرامی به‌خصوص مهمانان عزیر فلسطینی و نیروهای مقاومت که دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند، سپاسگزارم و قدردان مراحم آنانم و از محضر شریف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای (دامت برکاته) تقاضا دارم با سخنرانی خویش، آغازگر مبارک این همایش باشند.
کشورهای اسلامی سفارت خود را در واشنگتن تعطیل کنند
نبیه ‌بری، رییس مجلس لبنان در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از لبنان برای استقلال این کشور تشکر می‌کنم. وی با بیان اینکه از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتقاد خود در حمایت از سه مثلث ارتش، مردم و مقاومت در لبنان تشکر می‌کنم، اظهار داشت: پس از توافق سایسپیکو، نقشه‌های شومی علیه ملت‌های منطقه با عنوان خاورمیانه جدید برای ایجاد هرج و مرج‌ها شکل گرفته است. نبیه‌ بری ساخت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی را بالاترین شکل تروریسم دولتی از سوی رژیم‌صهیونیستی خواند و گفت: رژیم‌صهیونیستی به قطعنامه‌های شورای امنیت وقعی نمی‌نهد و اخیرا تصویب شده که هشت هزار و 806 شهرک در مناطق اشغالی ایجاد شود. وی با بیان اینکه آمریکا به شدت از اقدامات رژیم‌صهیونیستی در شهرک‌سازی‌ها حمایت می‌کند، تصریح کرد: فشارهایی که به مردم فلسطین وارد می‌شود تنها برای قرار دادن سه راه در مقابل آنهاست؛ خودکشی، تسلیم یا فرار. رییس مجلس لبنان با تاکید بر اینکه انتقال سفارتخانه‌ها به سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم‌صهیونیستی برای از بین بردن روند صلح انجام می‌شود و یک نقشه است، افزود: کشورهای اسلامی باید در پاسخ به آمریکا که از این اقدام رژیم اشغالگر قدس حمایت کرده، سفارتخانه‌های خود را در واشنگتن تعطیل کنند. نبیه‌بری با بیان اینکه باید اجماعی میان کشورهای اسلامی در قبال مساله فلسطین ایجاد شود، عنوان کرد: خاموش شدن آتش در خاورمیانه از فلسطین شروع و خاتمه می‌یابد. وی همچنین خواستار وحدت یکپارچگی فلسطینیان برای مقابله با رژیم‌ صهیونیستی شد.
مسایل فرقه‌ای را کنار بگذاریم
امین مولیا، رییس مجلس نمایندگان مالزی نیز در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با بیان اینکه در قرن 21 شاهد تصرف و تسخیر فلسطین توسط اسراییل هستیم، افزود: با وجود تلاش‌های فراوان برای ایجاد صلح و آشتی، این مشکل همچنان پابرجا است. وی با تاکید بر اینکه مالزی همچنان از مردم فلسطین حمایت می‌کند، ادامه داد: چندین بار تلاش کردیم در شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه اسراییل به تصویب برسانیم اما چین، آمریکا، روسیه و فرانسه پیش قطعنامه‌های ما را بر ضد این رژیم وتو کردند. این مقام مالزیایی اضافه کرد: تغییرات در رهبری کشورهای جهان باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم فلسطین شده است. ما باید به آرمان‌های خود معتقد باشیم، مسایل فرقه‌ای را کنار بگذاریم و به مسیر اصلی خود یعنی اسلام بازگردیم.
خالد هلال بن ناصر المعولی، رییس مجلس شورای سلطنتی عمان هم با بیان اینکه کانون اشغالگر به دنبال نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین است، گفت: باید برای ادامه آرمان فلسطین متحد شد. وی ادامه داد امروز مسیر فلسطین در راه دشواری قرار گرفته و رنج‌های فلسطین در حال بیشتر شدن است زیرا مقدسات فلسطین مورد تجاوز قرار گرفته است. وی اظهار داشت: فلسطینی‌ها که از سرزمین خود دفاع می‌کنند تروریست شناخته می‌شوند اما این درست نیست.