افشاگری از فساد بزرگ بانکی

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينکه اخيرا يکي از افرادي که فساد بانکي داشته دستگير شده است، گفت: گزارش بانک مرکزي نشان مي‌دهد اين فرد با چهارده بانک مرتبط بوده و تسهيلات گرفته و بيش از ۳۰ هزار ميليارد ريال بدهي دارد که حدود ۱۶ هزار ميليارد ريال آن بدهي معوقه هست اين فقط يک قلم از کار او بوده است.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در صد و نوزدهمين نشست خبري با بيان اينکه اين فرد بازداشت شده افزود: کسي که اين مقدار بدهي بانکي دارد معلوم است که از رانت استفاده کرده که نه يک و دو بانک بلکه چهارده بانک به او تسهيلات داده‌اند. آنهايي که رانت‌خوارها را مي‌شناسند خوب است ورود کنند تا قوه قضائيه با کمک ضابطين خود وارد نشود اما متاسفانه بانک‌ها اقدام جدي نمي‌کنند.
وي با تاکيد بر اينکه قوه قضائيه به طور جد با هرگونه فساد اعم از فساد امنيتي و نفود بيگانه بدون هيچ ملاحظه و خط قرمزي مبارزه مي‌کند، گفت: يکي از اين موارد، مساله زمين و زمين‌خواري در سال‌هاي اخير است. گزارشي از ۲۳ استان در طول اين شش ماه در سال ۹۶ گرفته شده که ۲۰ هزار و ۳۴۱ هکتار در سال‌هاي مختلف تصرف شده بود که در اين مدت به منابع دولتي برگشت. بيش از ۴۱ هکتار قلع و قمع داشتيم آن هم در جاهايي که نبايد مي‌ساختند.
وي درباره تعاوني‌هاي اعتبار گفت‌: در مورد تعاوني فرشتگان و کاسپين و برخي از اين پرونده‌ها در طول ماه‌هاي اخير سه بار رييس قوه جلسه تشکيل داده و با نايب رئيس مجلس و رييس کميسيون اقتصادي و رييس بانک مرکزي و مسئول نظارت بانک مرکزي جلسه‌اي گذاشتند که بررسي شود چه اقداماتي صورت گيرد که حقوق کردم ضايع نشود.
وي با تاکيد بر اينکه مصمم به برخورد با فساد هستيم، خط قرمزي نمي‌شناسيم و از حق مردم دفاع مي‌کنيم، گفت: طبيعي است در اين مبارزه فراگير مشکلاتي پيش مي‌آيد که آنها را به جان مي‌خريم. از شماتت دشمنان ترس نداريم به هيچ وجه قوه قضاييه در برخورد با مفاسد بحث سياسي ندارد ممکن فرد وابسته به جناحي دستگير شود و رقبايش بهره‌برداري کنند که اين به قوه‌قضاييه ربطي ندارد. توصيه مي‌کنيم ديگران هم استفاده سياسي نکنند.
اژه‌اي گفت: در گذشته موردي از چک برگشتي گفتم که مشکلات بسياري به وجود آورده و هزينه‌هاي زيادي را براي قوه‌قضاييه و افراد بوجود مي‌آورد. موردي بود که در طول ۴ماه بيش از ۲۸۰۰ برگ چک تحويل آقايي شده بود که اين آقا در مدت کوتاهي از بانک‌هاي مختلف ۶۴۰ فقره چک برگشتي داشت آيا نبايد در اين موارد بانک مطلع شوند و ديگر چک صادر نکند. از ۲۸۰۰ چک تعداد زيادي برگشت خورده بود.
وي افزود: در موردي ديگر شخصي بالاي ۴۰۰ مورد چک برگشتي دارد حتي در مورد قبل که ۶۴۰ فقره چک بود اگر پرونده تشکيل شده باشد يعني حدود ۶۴۰ نفر درگير شدند و چه مشکلاتي پيش مي‌آيد. خواهش ما اين است بانک مرکزي و بانک‌ها توجه بيشتري در اين موارد داشته باشند. کنند
معاون اول قوه قضاييه درباره وضعيت پرونده فريدون و اينکه آيا در اين پرونده کسي دستگير شده گفت: اين پرونده هنوز کيفرخواست نخورده و دادگاه نرفته ولي کسي که فراري بوده کماکان فراري است.
معاون اول قوه قضاييه درباره پرونده نمازي‌ها گفت‌: حکم صادر شد و قطعي شد يعني حکم حبس در دادگاه بدوي مورد اعتراض قرار گرفته‌اما در حال تحمل کيفرخواست هستند.
محسني اژه‌اي در خصوص گفته يکي از نمايندگان درباره برخورد قوه با موسسات مالي که دچار اطاله دادرسي شده است، گفت: مطلقا قوه قضائيه پولي بلوکه نکرده چنان چه اين‌ها بخواهند از پول‌هايشان مثل سابق استفاده کنند، يعني عدد خاصي بدهند و به شکات ديگر چيزي نرسد، دادستان ورود مي‌کند. يعني بايد بالنسبه عمل کنند.
وي گفت: درباره ثامن الحجج يک ميليون سپرده‌گذار داشت و قوه قضاييه کار فوق العاده‌اي در جهت حمايت از حق مردم کرد. ۹۹ درصد از کساني که سپرده‌گذاري کرده بودند به حقوق شان نزديک به صد درد صد رسيدند در عين حال که قوه اين مقدار وظيفه ندارد که هر جور شده پول مردم استيفا شود. مع ذالک افرادي هستند که بايد به اتهام‌شان تنها رسيدگي شود اين موضوع نه تنها اطاله نيست بلکه حجم کار به گونه‌اي است که اگر اين نماينده مجلس ببيند براي تعاوني فرشتگان و غيره وجود دارد و مقدار وقتي که قوه گذاشته را ببيند قطعا نظر آنها عوض مي‌شود.
اژه‌اي تاکيد کرد: در پرونده ثامن از لحاظ مالي بيش از ۹۹ درصد کار جلو رفته ولي بخش تسويه نهايي و کيفري مانده و اين شرکت چون حساب‌هايش مشخص نيست و بانک مرکزي و مسئولان ذيربط يا به عمد يا غيرعمد اهتمام جدي ندارند اين پرونده به اين صورت پيش رفته است.
اژه‌اي در پاسخ به اين که آخرين وضعيت پرونده صندوق فرهنگيان چيست، گفت: اگر اشخاصي که در مظان اتهام باشند فرار کنند اقدامات تأميني مناسبي انجام مي‌شود البته بعيد است فرار کنند تا هفته گذشته گزارشي از مجلس نرسيده است. اين پرونده هنوز به دادگاه نرفته است در بخشي از پرونده نياز به کارشناسي است که باعث کندي کار است.
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به اين که آخرين وضعيت دادگاه حميد بقايي که علني است يا غير علتي و درخواست احمدي‌نژاد مبني بر حضور در دادگاه گفت: علني بودن يا نبودن بر اساس قانون به درخواست قاضي صورت مي‌گيرد اگر دادگاه علني باشد آقاي احمدي‌نژاد مي‌تواند شرکت کند اگر نه نمي‌توانند. 
اژه‌ي در پاسخ به اين که عليه شبکه اجتماعي تلگرام اعلام جرم شده و با توجه به اينکه تلگرام يک شبکه است و خارج از مرزهاي سرزميني ماست چطور مي‌شود عليه يک ابزار اعلام جرم کرد، گفت: اگر ابراز مسئول داشته باشد، چرا نشود عليه آن اعلام جرم کرد. اگر توسط اين ابزار بارها اعلام جرم شود بايد عليه مسئول آن اعلام جرم کرد. 
وي درباره اينکه پرونده مداحان در چه مرحله‌اي است، گفت: در حال حاضر اين افراد با قرار وثيقه آزاد هستند. در اين پرونده چون ارتباط موضوع با شخص روحاني مربوطه کم بوده ، دادسراي ويژه روحانيت پرونده را به دادگاه فرستاد تا بررسي شود اجمالا مي‌توانم بگويم اتهام مداحان امنيتي نيست.
اژه‌اي در پاسخ به اين که آيا دادستان عليه احمدي‌نژاد که ادعايي عليه قوه داشت اعلام جرم کرده است، گفت: دادستان ادعايي نداشته است.
اژه‌اي درباره پرونده دري‌اصفهاني گفت: فردي که دو تابعيتي بود متهم به جاسوسي و ارائه اطلاعات به بيگانگان بود و با دو سرويس در ارتباط بود که محکوم به ۵ سال حبس شد که حکم در تجديدنظر تاييد و قطعي مي‌شود. ايشان پرونده فساد مالي هم دارد که قرار وثيقه صادر شده است.