دولت برای خوزستان چه کرده است؟

گزارش مصور و آماری آفتاب یزد از عملکرد پاستورنشینان در قبال بحران اخیر
دولت برای خوزستان چه کرده است؟
-----------------------------------
آفتاب یزد - مریم علیزاده منصوری: اگر نخستین و واپسین حرف « اهواز» را حذف کنیم، به کلمه « هوا» دست می‌یابیم. واژه‌ای که مدت‌هاست از دایره لغات مردم خوزستان رخت بربسته و با آسمان قهوه ای رنگ آن غریبی می‌کند. اما از روز شنبه بیست و سوم بهمن ماه، ساکنان شهر اهواز در کنار همزیستی با ریزگردها و گرد و غبارها، بدون روشنایی نور برق به حیات خود ادامه دادند. علت قطعی برق اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان اینگونه بیان شد که «به خاطر نشست گرد و غبار بر تاسیسات برقی و افزایش میزان رطوبت در خوزستان، سیستم‌های عایق شبکه، زنجیره‌های مقرره را تبدیل به‌هادی کرد و این رخداد موجب ایجاد جرقه‌های زیادی در پست‌ها و خط‌ها شد.»


از آغازین دقایق قطع شدن برق شهرستان‌های استان خوزستان که در برخی نقاط به قطعی آب نیز منجر شده بود، وزیر نیرو تهران را به مقصد اهواز به منظور رسیدگی به مشکلات تاسیسات برقی استان ترک گفت و به دنبال او، وزرای کشاورزی و کار هم به همراه معاونین‌شان عازم خوزستان شدند. اما از همان زمان منتقدان و مخالفان دولت تدبیر و امید پروژه انتقاد از دولت را کلید زدند و مترصد آن بودند تا در رسانه‌های‌شان مدیریت بحران دولتمردان حسن روحانی را زیر سوال ببرند؛ آن هم با طرح گذاره‌هایی چون «همزمان با سفر مسئولان به لهستان و بی توجهی دولت، گرد و خاک زندگی مردم اهواز را مختل کرد»، « خوزستان غیرعادی، بیانیه نمایندگان مجلس در اعتراض به سوء مدیریت در بحران قطع آب و برق 11 شهر خوزستان» و « روحانی در سال 92 از خوزستان بیش از 675 هزار رای کسب کرده و بعد از محسن رضایی با حدود 922 هزار رای، نفر دوم شده بود. عملکرد ضعیف و نگران کننده دولت روحانی در بحران خوزستان یک زنگ خطر جدی برای دولت اوست.»
در ادامه هم دست به مقایسه دولت یازدهم با دولت‌های نهم و دهم به هنگام مواجهه با بحران‌های رخ داده، زدند. غافل از اینکه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری دولت‌های نهم و دهم در جریان زلزله آذربایجان به سفر مستحبی حج رفت! او دو روز بعد از زلزله و در حالی که دو روز هم به اجلاس عربستان مانده بود، راهی مکه و مدینه شد تا حج را به جای آورد. رئیس دولت دهم حتی پیام تسلیتی نیز در این مورد صادر نکرد که با انتقادهای فراوانی روبرو شد. این عدم حضور احمدی نژاد در شرایطی بود که رهبری و رئیس مجلس به آذربایجان شرقی رفتند و دستورات لازم را برای بهبود اوضاع صادر کردند. طبعا انتظار است حال دولتمردان دولت تدبیر با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که روز گذشته قبل از درس خارج از فقه ایشان بیان شد همت خویش را دوچندان نموده تا با تلاش‌های خود به رفع نگرانی‌های آحاد ملت ایران بپردازند و مردم آن خطه را از این مصیبت‌ رها سازند. آفتاب یزد در گزارشی مصور به بررسی عملکرد دولت روحانی از آغاز بحران پرداخته است. این گزارش در پی پاسخ به دو سوال است؛ 1- دولت روحانی برای خوزستان در این مدت چه کرده است؟
2- هجمه‌های اخیر به دولتمردان مبنی بر کاهلی ایشان در این رابطه چه قدر صحیح است؟ ضمن اینکه روز گذشته رئیس قوه قضائیه گفت: «بلایای طبیعی نباید ابزار سیاسی علیه دولت شود. گزارش مذکور در پی می‌آید:
--------------------------------------
شنبه 23 بهمن
*حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو
به دنبال قطع برق 90 درصد از مشترکان در 11 شهرستان خوزستان، نخستین دولتمرد حسن روحانی وارد خاک اهواز شد.
--------------------------
شنبه 23 بهمن
*هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی
فلاحتیان معاون وزیر نیرو در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان شرکت کرد و در این جلسه اظهار داشت: « باید تاسیسات و خطوط برق در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و به صورت مستمر شستشو داده شوند، گرچه شستشوی زیاد تاسیسات را دچار استهلاک و ناپایدار می‌کند ولی چاره ای هم نداریم. اکنون در کشور دستور داده شده که تمام سیستم‌ها و دستگاه‌های "مقره شو" به سمت خوزستان هدایت شوند تا از همین امشب عملیات شستشوی تاسیسات برق انجام شود.»
--------------------------
دوشنبه 25 بهمن
*اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری
معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با یادآوری مشکل قطع آب و برق ناشی از شرایط جوی که اخیرا مردم استان خوزستان با آن مواجه شده اند، به سفر خود به این استان و تصمیمات ویژه برای حل مشکل ریزگردها در این استان اشاره کرد و گفت: «‌در این سفر تصمیم‌گیری شد که وزارت جهاد کشاورزی با بسیج کلیه امکانات استان و دستگاه‌های اجرایی، طرح بیابانزدایی و مقابله با ریزگردها در استان را با جدیت دنبال کند و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در چارچوب اقتصاد مقاومتی موظف هستند که با اقدام سریع و ضربتی، همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند.»
--------------------------
چهارشنبه 27 بهمن
*معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست
ابتکار در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای حل مشکل مردم خوزستان، گفت:« وزیر کشاورزی در منطقه در حال پیگیری برای حل مشکلات مردم این استان هستند. تالاب هورالعظیم در سال 92 کاملا خشک شده بود اما با اقدامات دولت، الان 70 درصد این تالاب آبگیری شده است و در وضعیت خوبی به سر می‌برد. تالاب شادگان هم وضعیت خوبی دارد. استان خوزستان برای دولت بسیار اهمیت دارد و امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا مشکلات مردم این استان را به حداقل برسانیم.»
--------------------------
چهارشنبه 27 بهمن
*ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو
نشست خبرگان صنعت برق کشور درباره بررسی راهکارهای برق خوزستان شامگاه سه‌شنبه با حضور ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو در خوزستان برگزار شد. در این نشست که با حضور محمودرضا حقی‌فام معاون توزیع و سیدزمان حسینی معاون انتقال توانیر، کفاشیان رئیس بخش انرژی سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور، میرفتاح فتاح قره‌باغ مدیرعامل سابق شرکت مدیریت شبکه برق ایران و همچنین مدیران اسبق و مدیران کنونی صنعت برق استان خوزستان برگزار شد، راهکارهای فوری و بلندمدت مشکل برق استان خوزستان و شهر اهواز
***
بررسی شد. در حاشیه این نشست، ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو در زمینه بحث‌های مطرح شده اظهار داشت: «هرچه کار و اقدام هم در حوزه برق انجام شود، در صورت ناپایداری شرایط جوی خوزستان کافی است که یکی از اتصالات ایجاد نشود و در این صورت ممکن است دوباره نوسانات برقی را داشته باشیم. نه تنها از امروز بلکه از آغاز دولت یازدهم در هیچ جای کشور هیچ آبی برای مصارف کشاورزی و صنعتی انتقال نمی‌دهیم، اما برای مصارف شرب به هر جا که فاقد منابع آبی باشد از هر جای ممکن، آب انتقال می‌دهیم و این موضوع طبق قانون و مطابق با فطرت انسانی است.»
--------------------------
چهارشنبه 27 بهمن
*محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی که از سوی رئیس جمهوری و هیئت دولت برای مقابله با معضل ریزگردها (کانون‌های داخلی) در استان خوزستان ماموریت یافته، روز چهارشنبه به منظور آغاز ماموریت خود و در سفر به خوزستان از کانون ریزگردها در اهواز بازدید کرد. وزیر جهاد کشاورزی با عذرخواهی از مردم خوزستان بابت حوادث و بحران‌های زیست محیطی اخیر، گفت: «با اراده ای که دولت دارد، امیدواریم یک کار مشترک و موثر در راستای رفاه و آرامش روحی و روانی جامعه و همچنین تقویت محیط زیست در استان خوزستان انجام شود.»
--------------------------
پنجشنبه 28 بهمن
*علی ربیعی، وزیر کار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای رفاه و امور اجتماعی و شورای اشتغال استان خوزستان خبر داد. ربیعی افزود: در جلسه شورای رفاه و اجتماعی ضمن بررسی مسائل اجتماعی استان، مقرر شد 40 میلیارد تومان برای تکمیل مراکز درمانی تامین اجتماعی اختصاص یابد. در ادامه این جلسه مشکلات کالاهای ملوانی موسوم به ته لنجی‌ها بررسی و قرار شد در این زمینه قانون‌مندی همراه با تسهیل‌گری بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد. در این جلسه در مورد ظرفیت گسترش بازارچه‌های شلمچه و چگونگی افزایش ظرفیت نیروهای شاغل در شلمچه تاکید شد. ضمن بازدید و گفت و گو با ملوانان لنج‌ها، در مورد تعاونی‌های صیادی و کمک‌های اعتباری و رفع مشکلات کار تعاونی‌ها تصمیماتی اتخاذ شد. هم اکنون برنامه تولید چهار میلیون تن فولاد در دو مجتمع جهان آرا و کاوه در حال اجراست که منجر به ایجاد دو هزار نفر شغل مستقیم می‌شود. به دنبال تاکید رئیس جمهور، وزرای نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی در روزهای گذشته برای رسیدگی به این معضل به استان خوزستان سفر کردند.»
--------------------------
شنبه 30 بهمن
*جلسه ستاد مدیریت بحران دولت با حضور:
اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری
معصومه ابتکار – رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست
محمدرضا رحمانی فضلی – وزیر کشور
حمید چیت‌چیان – وزیر نیرو
محمود علوی – وزیر اطلاعات
علی ربیعی – وزیر کار
محمود حجتی – وزیر کشاورزی
حسین دهقان – وزیر دفاع
سرلشگر باقری- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،
غلامرضا شریعتی – استاندار خوزستان
سردار جلالی - رئیس سازمان پدافند غیر عامل
اکبر ترکان - دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد
معاون اول رئیس جمهوری در این جلسه با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و خاک که همراه با رطوبت و بارندگی شد، اختلالات و اشکالاتی در شبکه توزیع برق استان خوزستان ایجاد کرد، اظهار داشت: «مردم این استان در برابر مسائل و مشکلات ناشی از ریزگردها صبوری و تحمل همراه با بزرگواری کردند و باید از صبر و متانت این مردم قدردانی شود. بخشی از علت تشکیل ریزگردها، داخلی و بخشی منشا خارجی دارد، در دیدارهای مقامات جمهوری اسلامی‌ایران با مقامات کشور عراق موضوع ریزگردها بارها مطرح شده و یکی از محورهای اصلی مذاکرات بوده است اما متاسفانه دولت عراق با مسائل و مشکلات متعددی روبروست که البته وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست با طرف مقابل مذاکره و موضوع را تا حل و فصل
**
نهایی پیگیری خواهند کرد. استان خوزستان قلب تپنده توسعه ایران است و اگر خللی در فعالیت این استان ایجاد شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد.»
وزیر نیرو نیز در این نشست اظهار داشت: «در روزهای نخست بهمن ماه گرد و خاک با منشا جنوب شرق اهواز در استان پراکنده شد به گونه ای که مقدار آن بی سابقه بود و یک لایه ضخیم بر روی تاسیسات برق و خطوط انتقال برق قرار گرفت که پس از بارندگی و ایجاد رطوبت در هوا این خاک تبدیل به گل شد و مشکلاتی را در سطح شبکه انتقال و توزیع و نیز در پست‌های برق بوجود آورد. همان روز با تعدادی از مدیران وزارتخانه عازم اهواز شدم و ضمن بررسی مسائل، تصمیمات لازم اتخاذ شد و پس از برق رسانی به تصفیه خانه‌ها مشکل قطع آب مرتفع شد و سپس نیروگاه‌ها نیز یکی پس از دیگری به مدار بازگشتند. روز پنجشنبه نیز به همراه معاونین آب و برق وزارتخانه و تعدادی از مدیران عامل در اهواز بودم و همه توان وزارتخانه برای تمرکز بر این مسئله بسیج شد و کارها مورد پیگیری قرار گرفت.»
محمود حجتی پس از جلسه ستاد بحران دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «از روز پنجشنبه نهال کاری را در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار زمین آغاز کرده‌ایم. ‌رئیس‌جمهور در این باره به ما ماموریت اقدام فوری داده بودند که ما هم با بسیج همه امکانات این اقدامات را آغاز کرده ایم.» معصومه ابتکار نیز پس از جلسه ستاد بحران دولت اظهار کرد: «برای حل مشکل ریزگردها همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار اهمیت دارد و ما دنبال تصویب قطعنامه‌های جهانی در خصوص مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی‌سازمان ملل هستیم.»
--------------------------
شنبه 30 بهمن
*حسن روحانی، رئیس جمهوری
در پی برگزاری جلسه فوق العاده مدیریت بحران درباره استان خوزستان؛ معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و استاندار خوزستان گزارشی در این زمینه به رئیس جمهوری ارائه دادند. حسن روحانی در این رابطه با اشاره به اینکه «صبر و مقاومت بی بدیل مردم خوزستان، زبانزد تاریخ ملت ماست و دولت همدل و همراه آنها تا رفع کامل مشکلات است»، دستورات ویژه‌ای در این راستا خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و همچنین استاندار خوزستان صادر کرد.وی تاکید کرد: در هفته‌های اخیر، ‌خوزستان عزیز ما شرایط مناسبی نداشته است و مردم عزیزمان در پی‌تشدید پدیده ریزگردها از قطع برق و نارسایی‌ در شبکه آب و ارتباطات تلفنی، به ویژه در شهر مقاوم اهواز رنج برده‌اند.
در عین حال، ‌رئیس جمهور و همه همکاران دولت نیز همدل و همراه شما برای حل این مشکلات بوده و هستند. نباید از کار افتادن شبکه توزیع برق، موجب قطع مکرر و طولانی مدت برق در اهواز و به دنبال آن،‌ اختلال در آبرسانی و دسترسی‌های ارتباطاتی مردم می‌شد. به محض بروز این نارسایی‌ها،‌ دولت با اعزام وزرای مسئول به استان و بسیج همه امکانات موجود تلاش کرد همه اقدامات ممکن را برای کاهش صدمات و مدیریت بحران انجام دهد و از معاون اول محترم نیز خواسته شد که هماهنگی همه دستگاه‌ها برای نتیجه‌گیری هرچه سریعتر، ‌ساماندهی شود.»
--------------------------
چهارشنبه 27 بهمن
*خداکرم جلالی، معاون وزیر جهادکشاورزی
در نشست بررسی و مقابله با پدیده ریزگردها در استانداری خوزستان حضور داشت.
--------------------------
پنجشنبه 28 بهمن
*احمد میدری، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
در نشست مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان سازمان منطقه آزاد در آبادان حضور یافت.
--------------------------
پنجشنبه 28 بهمن
*حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو
وزیر نیرو به منظور بازدید از وضعیت شبکه‌های آب و برق در اهواز به خوزستان سفر کرد. در این بازدید معاونان وزیر و مسئولان ذیربط خوزستان او را همراهی کردند.
--------------------------
جمعه۲۹ بهمن
*حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو
وزیر نیرو در نشست خبری خود در اهواز به تشریح آخرین وضعیت خوزستان پرداخت و گفت: « از همان ساعات اولیه با اعزام بیش از ۱۰۰ اکیپ و ۳۰ دستگاه مقره شور از سایر استان‌ها عملیات شستشوی مقره‌ها و شبکه‌های توزیع و انتقال شروع شد. در تاریخ ۸ و ۹ بهمن امسال گرد و غبار شدید به همراه رطوبت ۹۰ درصدی استان خوزستان را فرا گرفت، همگامی‌این دو پدیده با هم باعث اتصالی در خطوط انتقال و توزیع برق خوزستان شد.
از همان ابتدای واقعه، مدیران ارشد وزارت نیرو وارد استان شدند و تا بعدازظهر همان روز تمامی‌پنج نیروگاه اصلی استان وارد مدار شدند.»