تلاش سعودی‌ها برای دستیابی به تفاهم درباره آینده توافق نفتی؛

گروه انرژی- ابراز رضایت دبیرکل اوپک از میزان پایبندی کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان به توافق جهانی کاهش تولید نفت در کنار احتمال موافقت روسیه با تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی و همچنین امید عربستان به اجماع درباره سرنوشت توافق اوپک باعث شده روزنه‌های امیدواری در بازار جهانی نفت دیده شود‌.
محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که میزان پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، بسیار بالاست. وی گفت: اوپک مشتاق تقویت همکاری‌ها با روسیه است‌. دبیرکل اوپک همچنین تاکید کرد انتظار دارد هر ۲۴ کشور عضو و غیر عضو این سازمان امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید، در نشست ماه نوامبر اوپک در وین شرکت کنند‌.
اظهارات بارکیندو درحالی مطرح شد که عربستان به‌عنوان بزرگ ترین عضو اوپک نیز امیدوار است پیش از نشست ماه نوامبر این سازمان درباره آینده توافق جهانی کاهش عرضه نفت اجماع حاصل شود. همچنین رییس‌جمهور روسیه که بزرگ‌ترین تولید‌کننده غیر اوپک محسوب می‌شود، اخیرا اعلام کرده ممکن است توافق جهانی کاهش تولید نفت تا پایان سال آینده میلادی تمدید شود‌. به گفته ولادیمیر پوتین مسکو ممکن است با تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی موافقت کند‌. البته رییس‌جمهور روسیه تاکید کرد برای تصمیم‌گیری نهایی، باید تا روزهای پایانی مهلت توافق کنونی منتظر ماند‌.
از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در آخرین اظهارات خود اعلام کرده اوپک برای هر اقدام لازم به‌منظور کمک به ثبات بازار آمادگی دارد‌.


به گفته وی همه اعضای اوپک می‌خواهند برای تثبیت بازار نفت هر کار لازم را انجام دهند‌. البته درباره تمدید توافق کاهش تولید گفت‌وگویی صورت نگرفته است، اما برداشت من این است که همه آماده‌اند که هر کاری لازم است برای ثبات بازار انجام دهند‌.
روزنه‌های امیدواری درحالی از سوی کشورهای متعهد به کاهش تولید نفت رو به بازارهای جهانی باز شده که ونزوئلا نیز اعلام کرده از ۱۰ تا ۱۲ کشور دیگر برای همراهی با توافق جهانی کاهش تولید نفت دعوت کرده است‌. به گفته اولوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، کشورهای دعوت شده از منطقه آمریکای جنوبی و آفریقا هستند‌.
براساس این گزارش جلسه آتی اوپک کمتر از یک ما دیگر برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود گفت‌وگو در مورد تمدید تعهد کاهش تولید مهم‌ترین اولویت این جلسه باشد‌.
تلاش سعودی‌ها
عربستان سعودی امیدوار است پیش از اینکه نشست اوپک در نوامبر برگزار شود، با روسیه و سایر تولیدکنندگان بزرگ درباره آینده توافق جهانی برای کاهش تولید نفت به توافق دست پیدا کند‌.
دو روز پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد احتمال تمدید توافق کاهش تولید پس از پایان مدت اجرای آن در مارس سال آینده وجود دارد، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان بزرگ پیش از نشست رسمی اوپک در ماه آینده در این باره به تفاهم برسند‌.
عربستان سعودی هیچ قول قطعی برای تمدید توافق نداده است، اما فالح روز پنجشنبه گفته بود که کشورش درخصوص پیشنهاد مسکو، انعطاف‌پذیر است‌.
فالح به الکساندر نواک، همتای روسی خود گفت: من به دنبال این هستم که تا چند هفته آینده پیش از نشست ۳۰ نوامبر اوپک در این باره به توافق دست پیدا کنیم‌. وی در ادامه افزود: تصور می‌کنم با رضایتی که از پیشرفت توافق وجود دارد، قبول دارید که کار ما به پایان نرسیده و همچنان ابهامات و موانعی در بازارهای نفت جهانی وجود دارد‌.
عربستان سعودی و روسیه کمک کردند میان اوپک و تولیدکنندگان خارج از این سازمان پیمانی بسته شود که تحت آن، تولید آنها از ابتدای ژانویه امسال تا پایان مارس سال ۲۰۱۸ به میزان 8/1 میلیون بشکه در روز محدود می‌شود تا به حذف اشباع عرضه از بازار جهانی کمک کند‌.
فالح در پاسخ به اینکه آیا درباره تمدید توافق در نوامبر تصمیمی گرفته خواهد شد، گفت: اطلاعی ندارم‌.
نواک اظهار کرد که روسیه با عربستان سعودی درباره بازارهای نفت اختلاف نظری ندارد، اما لازم است این مساله بیشتر مورد بحث قرار گیرد و احتمال هرگونه اقدام مشترک میان دو کشور وجود دارد‌.
براساس گزارش رویترز، روسیه اخیرا میزبان پادشاه عربستان و جمعی از مقامات بلندپایه این کشور بود‌. سلمان نخستین پادشاه عربستان است که به روسیه سفر کرد و دیدارش با امضای قراردادهایی به ارزش چندین میلیارد دلار همراه بود‌. مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گفت: سهم روسیه و عربستان از احیای قیمت جهانی نفت به دنبال توافق کاهش اوپک به صورت مجزا ۴۰ میلیارد دلار است‌.
سود ۸۰ میلیارد دلاری عربستان و روسیه
بر همین اساس، کریل دمیتریوف، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گفت: سهم سود روسیه و عربستان سعودی هر کدام از توافق کاهش تولید اوپک که به دنبال آن احیای قیمت نفت را دربرداشت، ۴۰ میلیارد است‌.
وی در ادامه گفت: معتقد هستیم بدون توافق کاهش تولید اوپک، اکنون قیمت جهانی نفت کمتر از ۳۵ دلار در هر بشکه بود‌.
دمیتریوف توافق میان اوپک و برخی از کشورهای غیراوپکی را در سال ۲۰۱۶ میلادی تحسین کرد و اظهار داشت: این توافق اعتماد میان کشورها را افزایش و نشان داد که با همکاری یکدیگر می‌توان به نتایج مهم و ثمربخشی دست پیدا کرد‌.
تهدید توافق نفتی
از سوی دیگر توافق کاهش تولید نفت اوپک موجب شده فرصت‌هایی برای پالایشگاه‌های نفتی آمریکا ایجاد شود تا بتوان کم‌کاری اوپک را در بازار پر کرد‌.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به روندی که در حال حاضر صادرات نفت آمریکا پیش گرفته، تا ماه آینده نیز صادرات این کشور افزایش یابد.
کارشناسان معتقدند صادرات نفت آمریکا با همین روندی که در حال حاضر دارد، رو به افزایش است‌. صادرات نفت به بیشترین حد خود 98/1 میلیون بشکه در روز رسیده است‌. این در حالی است که رکورد صادرات در گذشته 5/1 میلیون بشکه در روز بوده است، به‌طوری‌که آمریکا بیش از کشورهای اوپکی مانند ونزوئلا و نیجریه صادرات نفت دارد‌.
در حال حاضر تفاوت قیمت بین نفت وست تگزاس اینترمدییت و برنت ۶ دلار و ۲۵ سنت است‌. روز پنجشنبه پست تگزاس ۵۰ دلار و ۷۶ سنت فروخته شد، در حالی که برنت ۵۷ دلار بوده است‌. طبیعی است زمانی که قیمت پست تگزاس کمتر باشد، مشتریان آن را می‌خرند‌. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به روند افزایش صادرات و تقاضا در رابطه با نفت‌های آمریکا، به نظر می‌رسد دو تا سه ماه دیگر نیز صادرات روندی صعودی داشته باشد‌.
سراب نفت ۵۰ دلاری
براساس این گزارش، نفت آمریکا، در روزهای پایانی سپتامبر به قیمت ۵۲ دلار نیز رسید که سرمایه‌گذارها را متحیر کرد اما این روند به طور طولانی ادامه پیدا نکرد‌. پس از تغییر موقعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به نفت وست تگزاس و شرط‌های ثبت شده برای افزایش قیمت نفت برنت، قیمت نفت در روز جمعه به ۴۹ دلار و ۱۰ سنت رسید‌.
کارشناسان بر این باورند که این افزایش قیمت نفت در گذشته تنها یک اتفاق موقتی بوده است‌.
پس از افزایش 4/9 درصدی قیمت نفت در بازار دوباره اتفاق‌های گذشته رخ داد؛ عربستان سعودی و کشورهای دیگر عضو اوپک تولید خود را افزایش دادند، لیبی مجددا از بزرگ‌ترین میدان نفتی خود شروع به تولید کرد و از طرف دیگر تولید نفت آمریکا به بیشترین حد خود در دو سال اخیر رسید‌.
روز جمعه زمانی که نگرانی‌ها در مورد تاثیر توفان گرمسیری در ناحیه خلیج آمریکا کاهش یافت، قیمت وست تگزاس اینترمدییت از روند ۲۰۰ روزه خود خارج شد و افت کرد‌.