پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی به مدال آوران مسابقات جهانی مهارت

تفاهم-گروه گزارش:چهل و چهارمین دوره مسابقات جهانی مهارت در تاریخ 23 تا 26 مهر ماه به مدت چهار روز در ابوظبی بر گزار خواهد شد. به همین مناسبت، نشست صمیمانه معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور «محمدامین سازگار نژاد»، و تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در محل این سازمان برگزار شد.
 سازمان جهانی مهارت (WIS) در سال 1954 و پس از آن که اولین دوره مسابقات مهارت بین دو کشور پرتقال و اسپانیا برگزار گردید، تاسیس شد. این سازمان به عنوان یک نهاد آزاد و غیرسیاسی شرایط کارآمدی از نظر اقتصادی برای همکاری صنعتی و مدیریت بین  المللی در کسب استاندارد‌های عالی آموزش های فنی و حرفه  ای در عرصه جهانی مهیا می سازد. مسابقات جهانی مهارت با هدف: تعمیم تجربیات و استاندارد های جهانی به بخش های پژوهشی و آموزشی؛ کسب تجربه جهانی داوری مسابقات؛ ارتقا کمی و کیفی در فرآیند آموزشی؛ و ارتقا جایگاه ایران در مسابقات جهانی مهارت برگزار می شود. این مسابقات بزرگ ترین رویداد آموزشی حرفه ‌ای است که هر دو سال یک بار در کشورهای مختلفی برگزار می‌شود، رقابت‌کنندگان با بیش از ۶۰ کشور در مسابقات شرکت می‌کنند و در رشته‌های مختلفی با استانداردهای جهانی آزمایش می ‌شوند.
 جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در سال 1354 شمسی (1975 میلادی) در مسابقات جهانی مهارت که در کشور اسپانیا برگزار گردید در 8 رشته و با 8 رقابت کننده شرکت نمود. تیم 34 نفره ایران با ترکیب 31 پسر و 3 دختر؛ در 29 رشته شامل: آجرچینی، کابینت سازی، تاسیسات الکتریکی، اتصالات چوبی، طراحی فضای سبز، لوله کشی و گرمایشی، تبرید و تهویه، کاشیکاری دیوار و کف، تکنولوژی مد، تکنولوژی طراحی گرافیک، جواهرسازی، مدیریت سیستم های تحت شبکه، راهکارهای نرم افزاری برای تجارت، طراحی و توسعه وب، فرزCNC، جوشکاری، آشپزی، شیرینی  پزی و قنادی، صافکاری خودرو، تکنولوژی اتومبیل، نقاشی خودرو، کواترونیک، مکاترونیک، رباتیک، تراش CNC، الکترونیک،کنترل صنعتی، ساخت و تولید تیمی و مهندسی مکانیک در این دوره از مسابقات به رقابت خواهند پرداخت. شرکت کنندگان در مسابقات، برگزیدگان اردوها، نفرات برتر از نظر علمی، مهارتی، روانشناختی و دیگر صلاحیت های اجتماعی هستند.
  لازم به ذکر است که ایران در مسابقات جهانی برزیل ٢٠١٥، در ١٤ رشته شرکت کرد و امسال در مسابقات بین المللی ابوظبی٢٠١٧ با افزایش ١٥ رشته، در ٢٩ رشته شرکت کننده خواهد داشت. جوانان مهارت آموز ایرانی در چهل و سومین مسابقات بین المللی مهارت موفق به کسب دو مدال نقره و برنز و 10دیپلم افتخار شده بودند.


 به دلیل تحریم های جدیدی که کشور آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع نموده است، امکان ممانعت از حضور برخی رشته  ها همچون ساخت و تولید در این مسابقات وجود دارد. با وجود تحریم های جدید، تیم ملی مهارت ایران، با روحیه بالا و قدرتمند در این دوره از مسابقات شرکت خواهد کرد. در همین خصوص، محمد امین سازگار نژاد، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ضمن ابراز تاسف از مشکل به وجود آمده بر این نکته تاکید داشت که تیم ایران تمام تلاش خود را برای برطرف نمودن سد به وجود آمده پیش روی رشته های تحریمی، انجام داده است.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، همچنین با اشاره بر حمایت های دولت دوازدهم از نخبگان کشور، از اعطای وام 100 میلیون تومانی با نرخ سود 12 درصد به مدال آوران مسابقات جهانی مهارت ، برای راه اندازی حرفه های مورد نظرشان خبر داد.
گزارش از زینت نوفر: pegah.nofar@gmail.com