حویجه، طی 12 روز و با هلاکت 217 داعشی آزاد شد

«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق که 30 شهریور فرمان آغاز عملیات آزادسازی شهرستان «الحویجه» در جنوب غربی استان «کرکوک» را صادر کرده بود، پنجشنبه گذشته پایان عملیات و تسلط کامل نیروهای مسلح عراق بر این شهرستان را خبر داد. هم اکنون نیروهای ارتش و بسیج مردمی سرگرم پاکسازی برخی ارتفاعات و مناطق حاشیه‌ای این شهرستان هستند.
به گزارش فارس، در عملیات موفق 12 روزه الحویجه، حدود 270 تروریست به هلاکت رسیدند و 640 کیلومتر مربع از خاک عراق که 141 منطقه، روستا و شهر را در خود جای داده بود، آزاد شد.در این عملیات، تعداد زیادی از عناصر داعش نیز خود را به نیروهای دولتی تسلیم کردند. در ارتباط با شمار دقیق اسرا، گزارشی نرسید، اما گفته شده که تعداد آنها، بسیار زیاد است. در پی شکست «داعش» در شهر موصل، کارشناسان کار داعش را در عراق، پایان یافته می‌دانستند.
پس از عملیات موصل که از 26 مهر سال گذشته آغاز شد و تا پایان، بیش از 9 ماه به طول انجامید، عملیات آزادسازی «تل‌عفر» در غرب استان «نینوا» آغاز شده بود و کل مدتی که نیروهای عراقی سرگرم این عملیات بوده‌اند، از 23 مرداد تا 4 شهریور بوده است. این پیروزی فوری، نظر کارشناسان را تأیید کرد و نشان داد که داعش از لحاظ روحی و روانی، عملاً فرو پاشیده و در حال حاضر مثل یک درخت خشکیده می‌ماند. عملیات 12 روزه الحویجه نیز این ارزیابی را تأیید می‌کند و به نظر می‌رسد که عراقی‌ها برای آزادسازی شهر مرزی «القائم»، عملیات آسانی را پیش‌رو دارند.
خاکسپاری طالبانی


مراسم خاکسپاری «جلال طالبانی» رئیس «اتحادیه میهنی کردستان عراق» و رئیس جمهور سابق این کشور روز جمعه در شهر «سلیمانیه» برگزار شد. در این مراسم، «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق و «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، حضور داشتند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز در رأس هیئتی، در این مراسم حضور یافت، ظریف به عنوان اولین خارجی شرکت کننده در این مراسم، با نثار تاج گل، به طالبانی ادای احترام کرد.جلال طالبانی 11 مهر ماه در سن 84 سالگی در یکی از بیمارستان‌های آلمان درگذشت. وی طی سال‌های 2005 تا 2014 رئیس جمهور عراق بود. طالبانی در منطقه «دباشان» زادگاهش سلیمانیه، به خاک سپرده شد. در حاشیه مراسم تشییع طالبانی، این خبر نیز گزارش شد که عناصر جریان تجزیه‌طلب منطقه خود مختار، تابوت طالبانی را با پرچم منطقه کردستان پوشاندند، و همین مسئله سبب شد که تلویزیون دولتی «التجاء» عراق، ضمن پوزش از مخاطبان، پخش مراسم تشییع طالبانی را قطع کند. مسعود بارزانی سوم مهر ماه در منطقه کردستان عراق، همه‌پرسی غیرقانونی جدایی را برگزار کرده است.
سایر رویدادها
* «احمد الاسدی» سخنگوی بسیج مردمی عراق گفت، با وجود بسیج، عراق غیرقابل تجزیه است.
* «کفاح محمود» مشاور بارزانی گفت، انتخابات پارلمانی و ریاست منطقه خودمختار همزمان، اول ماه نوامبر (11 آبان) برگزار می‌شود.
* رئیس‌جمهور ترکیه گفت، این کشور به زودی مرزهای زمینی و هوایی با کردستان عراق را می‌بندد. این اقدام در واکنش به همه‌پرسی جدایی انجام می‌شود.
* پارلمان سوریه بر حفظ تمامیت ارضی عراق تأکید کرد.
* رئیس جمهور فرانسه در دیدار با نخست‌وزیر عراق در پاریس، قول کمک 430 میلیون یورویی به بغداد را داد.