سازمان ملل سرانجام نام ائتلاف سعودی را در لیست سیاه قرار داد

نام ائتلاف متجاوز سعودی به‌دلیل کشتار کودکان یمنی سرانجام با 30 ماه تاخیر رسماً در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت. اقدامی که در زمان ریاست بان‌کی‌مون، دلارهای آل‌سعود مانع از انجام آن شده بود.
ائتلاف سعودی در 30 ماه گذشته با حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا و چند کشور غربی هزاران یمنی را به شهادت رسانده و ده‌ها هزار تن دیگر را زخمی کرده است. در این میان کودکان یکی از مهمترین قربانیان حملات سعودی‌ها به یمن بوده‌اند. اما با این وجود سازمان ملل نسبت به محکوم کردن عربستان در این مورد در 30 ماه گذشته کوتاهی کرده و تنها پس از 30 ماه جنایت آل‌سعود نسبت به محکومیت این رژیم اقدام کرد. به گزارش تسنیم، سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره کودکان در درگیری‌های مسلحانه، رسماً نام ائتلاف متجاوز سعودی را به‌دلیل کشتار کودکان یمنی، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار‌ داد. این گزارش روز پنجشنبه از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. نکته جالب در این مورد این است که سازمان ملل در این گزارش نیروهای انصارالله را نیز به اعمال خشونت علیه کودکان متهم کرده است! این در حالی است که این نیروها، از آغاز تجاوز عربستان تاکنون، در حال دفاع از یمن و دفع حملات متجاوزان سعودی بوده‌اند. از سوی دیگر نام مزدوران عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن و شبکه القاعده در شبه‌جزیره عربستان هم به‌دلیل اعمال خشونت علیه کودکان در سال 2016 در این لیست قرار ‌داده شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده ائتلاف عربستان، مسئول کشته و زخمی شدن 683 کودک یمنی در سال گذشته میلادی است.
دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که حملات هوایی در سال 2016 میلادی منجر به کشته شدن 349 کودک و زخمی شدن 334 کودک در یمن شده و این در حالی است که تنها در حمله عربستان به مراسم عزاداری در صنعا در اکتبر گذشته، 24 کودک، جان خود را از دست دادند. گوترش در بخش دیگری از این گزارش گفته که ائتلاف عربستان مسئول 73 درصد حملات به بیمارستان‌ها و مدارس و همچنین مسئول 13 مورد جلوگیری از امدادرسانی به یمنی‌ها در سال 2016 میلادی است. البته سازمان ملل با وجود قرار‌ دادن نام ائتلاف متجاوز سعودی در لیست سیاه، اعلام کرده که نیروهای این ائتلاف گام‌هایی را هم برای بهبود محافظت از کودکان برداشته‌اند!
ائتلاف سعودی سال گذشته نیز در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت ولی بعداً توسط بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل از این فهرست حذف شد تا این گزارش مورد بازنگری قرار گیرد. در آن زمان منابع آگاه اعلام کردند که عربستان به دبیرکل سازمان ملل فشار آورده و تهدید کرده است که منابع مالی این سازمان را قطع خواهد کرد.