اخبار ویژه

اصلاح‌طلبان در فساد اقتصادی روسفید هستند(!)
رئیس فراکسیون امید در مجلس می‌گوید نتوانستند به اصلاح‌طلبان برچسب فساد اقتصادی بزنند.
محمدرضا عارف در نشست هیئت رئیسه شورای عالی اصلاح‌طلبان، فراکسیون امید مجلس و هیئت رئیس شورای شهر گفت: توفیق دولت در به سرانجام رسانیدن وعده‌های داده شده توفیق اصلاح‌طلبان خواهد بود. انتظار داریم دولت و در راس آن رئیس جمهور محترم از همه ظرفیت‌ها برای پاسخگویی به مطالبات مردم به ویژه در بخش‌های معیشتی، اشتغال و مسائل اجتماعی استفاده کند. مردم نجیبانه مشکلات را تحمل می‌کنند و باید از فرصت تاریخی پیش آمده برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.
وی می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های اصلاح‌طلبان پاکدست بودن آنها است. در جریان حوادث 88 و اتهاماتی که به برخی اصلاح‌طلبان زده شد نتوانستند برچسب فساد اقتصادی به آنها بزنند. اکنون که در قدرت هستیم باید بیشتر مراقبت کنیم که ساحت اصلاح‌طلبی از هرگونه فساد مبرا باشد.


فارغ از حرف و حدیث‌های بسیار درباره رانت‌های فراوان اخذ شده توسط برخی از نزدیکان مدعیان اصلاحات باید از آقای عارف پرسید آیا فساد 11 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان توسط شهاب غندالی و شرکا، فساد محسوب نمی‌شود؟ امثال صفدر حسینی که حقوق‌های نجومی گرفتند چطور؟ آیا بابک زنجانی را مدعیان اصلاح‌طلبی از 22 سال پیش فربه نکردند؟ و آیا رشوه‌های هنگفتی که شهرام جزایری به برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و برخی مقامات دولت اصلاحات داد، فساد حساب نمی‌شود؟
این موارد مستند و ده‌ها مشابه آن، جایی برای برچسب زدن نمی‌گذارد؛ مگر اینکه فساد را صلاح و اصلاح بپندارند. مانند آن نوکر دست‌کجی که به گوسفندان ارباب دستبرد زده بود و ارباب از عصبانیت کاسه ماست را بر سر او شکست او هم با اعتماد به نفس در حالی که ماست‌ها را به سر و صورت می‌کشید گفت خدا را شکر روسفید شدم.سقوط 52 درصدی ارزش بازار بورس در دولت یازدهم
ارزش بازار بورس در 4 ساله دولت یازدهم با کاهش و سقوط 52 درصدی مواجه شد.
به گزارش روزنامه جوان، ارزش بازار بورس که در ابتدای دولت یازدهم حدود 150 میلیارد دلار بود اکنون به حدود 85 میلیارد دلار نزول کرده است.
ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان شهریور ماه در حالی به بیش از 339 هزار میلیارد تومان بالغ شده است که اگر بخواهیم با بهای ارز 3900 تومانی ارزش بازار سرمایه ایران را بسنجیم می‌بینیم که به محدود 85 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که در پایان دولت دهم ارزش بازار سرمایه در حدود 150 میلیارد دلار ارزیابی می‌شد. در این بین یکی از درخواست‌های فعالان بازار این است که ارزش دلاری بازار سرمایه ایران نیز در شاخص‌های ارائه شده از سود سامانه‌ها بازار سرمایه انعکاس یابد چرا که این ادعا مطرح می‌شود که تا حدی سرمایه‌گذاران خارجی وارد بازار سرمایه ایران شده‌اند. در این بین نکته قابل توجه و تأمل این است که قیمت بازاری سهام 41 درصد شرکت‌ها در محدوده قیمت اسمی نوسان می‌کند، این در حالی است که توسعه بازار بدهی و رکود اقتصادی در کشور و همچنین نرخ سود بالای بانکی، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سرمایه‌گذاری ایران منابع در بازار بانکی و... عملاً مجالی برای بهبود وضعیت بازار بورس نداده است به طوری که بهای بسیاری از شرکت‌های ارزنده بازار به محدوده بهای اسمی نزول کرده است.وزیری که درباره مسکن اجتماعی قصه هزار و یک شب گفت
«طرح مسکن اجتماعی، رویای 4 ساله دولت یازدهم بود که تعبیر نشد».
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «قصه هزار و یک شب طرح اختصاصی وزیر راه و شهرسازی/ مسکن اجتماعی، رویایی که تعبیر نشد»، نوشت: مسكن اجتماعي؛ نه معني مشخصي دارد و نه همتي براي اجرا. اين طرح را عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در ابتداي دولت يازدهم بود كه مطرح كرد؛ درست زماني كه مي‌گفت طرح مسكن مهر «مزخرف» است، مدعي بود مسكن اجتماعي كه حالا به نوعي آن را پروژه «اختصاصي» خود مي‌خواند، كاستي‌هاي طرح مسكن مهر را ندارد. مي‌گفت طرح كاملي است كه اگر اجرايي شود، مشكل مسكن در كشور ريشه‌كن مي‌شود.
اما جز يك طرح پژوهشي و چند سخنراني كه خود او انجام داد، مسكن اجتماعي همواره در هاله‌اي از ابهام ماند. البته اين پروژه «اختصاصي» عباس آخوندي به بيش از دو دهه قبل برمي‌گردد. زماني كه او دوره‌اي وزير مسكن و شهرسازي در دولت ششم بود.
با روي كار آمدن دولت يازدهم و با بازگشت او به وزارت راه و شهرسازی، طرح قديمي را از كتابخانه‌اش بيرون كشيد و به كارشناسان مسكن وزارتخانه سپرد تا آن را به‌روزرساني كنند. او به همه معاونان و مسئولان بخش مسكن وزارتخانه از قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر، معاون مسكن و ساختمان، مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن، مديرعامل شركت شهرهاي جديد، رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي، مشاور وزير راه و شهرسازي در تامين مالي و ديگر مديران رده‌هاي مياني اين وزارت و دستگاه‌هاي تابعه در حوزه مسكن دستور داده بود كه درخصوص اين طرح اطلاع‌رساني كنند تا از عزم جدي اين وزارتخانه براي اجراي اين طرح خبر دهند اما اين طرح نيز همچون برخي وعده‌هاي ديگر هر بار به بهانه‌هايي، محكوم به زمانبري و تعويق اجرا شد. البته بارها و بارها در زماني كه نمايندگان مجلس وزير را براي پاسخگويي به مجلس فراخواندند اين طرح نيز به عنوان يكي از مطالبات مطرح شد و هر بار هم وعده‌هاي جديدي براي اجراي اين طرح در آينده داده شد اما هنوز اين طرح به ثمر ننشسته است.
قرار بود این طرح، 3 دهک اول را هدف قرار دهد. سرانجام پس از كش و قوس‌هاي بسيار، هيئت دولت در روزهاي پاياني سال ٩٥ طرح مسكن اجتماعي را كه در آذرماه سال گذشته تصويب شده بود ابلاغ كرد. جالب آنكه در طرحي كه دولت تصويب كرد، منابع مالي مورد نياز از محل بازگشت منابع مسكن مهر نيست، بلكه بانك مركزي بايد مجددا منابع جديدي براي اجراي اين طرح در اختيار بانك و وزارتخانه عامل اجراي آن قرار دهد؛ اين همان انتقادي است كه آخوندي بارها و بارها به پروژه مسكن مهر وارد و عنوان كرد كه دولت دهم با تزريق منابع بانك مركزي (كه در اقتصاد به آن پول پرقدرت گفته مي‌شود) به مسكن مهر، باعث رشد تورم شده است. همچنين در اين مصوبه، براي سال ٩٥ نيز ٧٠ هزار واحد مسكن اجتماعي در نظر گرفته شده بود كه با توجه به تاخير در ابلاغ مصوبه مذكور، عملا ٧٠ هزار واحد سال ٩٥ از برنامه مذكور حذف شده است. اين مصوبه اگرچه اسفند ٩٥ به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ شد و به طور طبيعي بايد اجراي آن از ابتداي سال ٩٦ كليد مي‌خورد اما به‌دليل عدم ابلاغ بودجه سال ٩٦ به دستگاه‌هاي اجرايي، گفته مي‌شود اجراي آن از خردادماه امسال كليد خواهد خورد.بازیگری آمانو در نقشه موذیانه دولت ترامپ
نیکی هیلی در غیاب رکس تیلرسون (که از تیم بررسی برجام در آمریکا کنار گذاشته شده است)، ماموریت دارد تا تمرکز ویژه‌ای بر روی پاشنه آشیل برجام، یعنی بازرسی از اماکن نظامی ایران صورت دهد.
 سایت نامه‌نیوز با انتشار این مطلب نوشت: یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا خواستار شفاف سازی قدرتهای جهانی در خصوص بند T  ضمیمه اول برجام شده است. مطابق بند T ضمیمه اول برجام، «فعالیت‌هایی که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند» ممنوع شده‌اند. این فعالیت‌ها طبق متن برجام  موارد ذیل را شامل می‌شوند:
- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی وسایل انفجاری هسته‌ای.
-‌ طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چاشنی‌های انفجاری چند نقطه که برای توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای مناسب هستند مگر اینکه مقاصد غیرهسته‌ای بودن آن توسط کمیسیون مشترک تأیید شده باشد و موضوع پایش باشد.
-‌ طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از سیستم‌های تشخیص انفجار (دوربین‌های Streak، دوربین‌های سرعت بالا و یا دوربین‌های Flash x-ray) مناسب برای توسعه تجهیزات انفجار هسته‌‌ای مگر اینکه مقاصد غیرهسته‌ای بودن آن توسط کمیسیون مشترک تأیید شده باشد و موضوع پایش باشد.
آمانو اعلام کرده است که بر سر تفسیر این بند و نحوه  فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر راستی‌آزمایی این بند ، میان ایران و روسیه از یک سو و کشورهای غربی از سوی دیگر اختلاف نظر وجود دارد. مدیر کل آژانس معتقد است که در بخش‌های دیگر توافق هسته‌ای،  ایران به ارائه بیانیه‌، قرار دادن فعالیت‌های خود تحت پادمان‌های آژانس یا اعطای دسترسی به ما متعهد شده است. اما در بند T چنین تعهداتی وجود ندارد.
از سوی دیگر دولت دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاری زیادی بر سر احیای بند T  و وضع اختیارات ویژه برای آژانس صورت داده است.  چندی پیش «مارک فیتزپاتریک» یکی از مقامات  اسبق وزارت خارجه آمریکا به ترامپ توصیه کرد که از ظرفیت بند T ضمیمه اول برجام به عنوان بهانه‌ای برای بازرسی از اماکن نظامی در ایران استفاده کند. وی معتقد است راستی‌آزمایی بند T، صرفا در صورت دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به اماکن نظامی در ایران امکانپذیر خواهد بود.بند T  ضمیمه اول برجام ، به صورت بالقوه حاوی الزاماتی برای دسترسی های منظم به اماکن نظامی ایران است. با این حال، مقامات آمریکایی در صددند این امکان بالقوه را به یک توانایی بالفعل تبدیل کنند. در این خصوص، ایران و روسیه معتقدند که بر اساس متن صریح و غیر قابل تغییر برجام، آژانس اختیاری در این خصوص ندارد و از این رو، درخواست آمانو برای شفاف‌سازی در خصوص بند T  ضمیمه اول برجام نیز وجهه‌ای قانونی ندارد.
با این حال، سوال اصلی اینجاست که چرا مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این درخواست را در برهه زمانی فعلی مطرح کرده است؟ آیا میان اصرار اخیر آمانو برای شفاف‌سازی در خصوص بند T  ضمیمه اول برجام و دیدار اخیر وی با نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد ارتباطی وجود دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است!
نیکی هیلی، ماموریت دارد تا تمرکز ویژه‌ای بر روی پاشنه‌آشیل برجام، یعنی بازرسی از اماکن نظامی ایران صورت دهد. یوکیو آمانو نیز با طرح موضوع شفاف‌سازی در خصوص بند T ضمیمه اول برجام، سعی کرده مسیر ترامپ را در این خصوص هموار کند. نباید فراموش کرد که ترامپ حدود دو هفته دیگر و در نیمه ماه اکتبر، گزارش خود در خصوص پایبندی ایران به برجام را به کنگره ارائه خواهد داد. در این گزارش، ترامپ قصد دارد موضوع ممانعت ایران در خصوص بازرسی از اماکن نظامی خود را مطرح ساخته و بر روی آن مانور دهد. در این معادله، آمانو نیز با ترامپ همراه شده است.مشاور نتانیاهو: برجام برای اسرائیل مزایای محسوسی داشت و باید حفظ شود
مشاور پیشین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت توافق هسته‌ای غرب با ایران، مزایای محسوسی برای اسرائیل داشته است.
به گزارش المانیتور، یوزی آراد در گفت‌وگوی تلفنی با لابی یهودی - آمریکایی لیبرال جی استریت (JStreet) گفت: موضع من، حمایت از حفظ و تقویت توافق است.
آراد که از سال 2009 تا 2011 مشاور امنیت ملی نتانیاهو بود، ضمن مخالفت با خروج آمریکا از برجام افزود: کنار کشیدن از توافق، آنچه را که ایجاد شده از بین برده و داشته‌های آن را با هیچ جایگزین می‌کند.
یوزی آراد که 20 سال در موساد فعالیت کرده، می‌گوید توافق هسته‌ای، مزایای محسوسی برای اسرائیل و  امنیت بین‌المللی داشته و ایران نیز تاکنون به شرایط سخت‌گیرانه آن پایبند بوده است.
وی افزود: توافق هسته‌ای، ذخایر هسته‌ای ایران را کاهش داد، برخی از سانتریفیوژها را از دور خارج کرد و مسیر (دستیابی ایران به) پلوتونیوم را مسدود کرد. توافق هسته‌ای با به کار بستن انواع مهارهای کمی و کیفی بر برنامه هسته‌ای ایران، موجب شده است که پیشرفت آن متوقف شود.
به گفته آراد، اگر چه این توافق امکان بهبود دارد، اما آمریکا در صورت خروج از آن، هیچ راهبرد جایگزین جدی برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای در اختیار ندارد.
به گفته آراد، واشنگتن باید اجماع با متحدان اروپائی‌اش را حفظ نماید تا از زمان فراهم شده در برجام برای رسیدگی به تهدیدهای درازمدت ایران به بهترین نحو بهره‌برداری کند.
وی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست بیش از آنکه به فکر فرار از تعهدات واشنگتن در برجام و تضعیف آن باشد، برای تقویت آن بکوشد.
وی با اشاره به تک‌تک موارد خاص فنی مطرح در برجام که از سوی ایران اجرایی شده و بر عمل به تعهدات از سوی ایران صحه می‌گذارد گفت: برجام دارای یک ساختار حقوقی متشکل از معیارها، اهداف، وظایف است که حمایت از آنها بسیار مفید است، بنابراین منطقی آن است که به جای لغو و یا تضعیف آن به فکر تقویت آن بود.