قیمت نفت برنت از مرز 56 دلار گذشت

گروه نفت و انرژی- توافق تاریخی در وین برای کاهش تولید نفت و سپس پایبندی 90 درصدی اوپکی‌ها به کاهش تولید همه نشانه‌هایی بودند که حال بازار نفت را از ابتدای ژانویه 2017 کمی بهبود بخشیده است.
با این وجود آمریکایی‌ها بار دیگر اختلال در روند رو به صعود قیمت طلای سیاه را در بازار آغاز کردند. در طول سه ماه گذشته که روند رو به افزایش قیمت نفت در بازار در واکنش به توافق بزرگ کشورهای عضو و غیرعضو اوپک آغاز شده است، تعداد دکل‌های فعال حفاری هم در صنایع نفت و گاز آمریکا افزایش یافته به طوری‌که تعداد دکل‌های فعال حفاری در آمریکا با ثبت یک رکورد جدید از اکتبر ۲۰۱۵ تا فوریه امسال به رقم بی‌سابقه ۷۴۱ دستگاه دکل حفاری رسیده است.
علاوه بر این حجم ذخیره‌سازی تجاری نفت‌خام آمریکا هم تا سوم فوریه ۲۰۱۷ با 8/13 میلیون بشکه جهش به بیش از ۵۰۸ میلیون بشکه رسیده است.
این دو نشانه منجر به تضعیف قیمت طلای سیاه با وجود توافق بزرگ نفتی اوپک و غیراوپکی‌ها شده و نگرانی از این بابت وجود دارد که در صورت ادامه روند رو به افزایش قیمت طلای سیاه، افزایش تعداد دکل‌های حفاری و ذخایر تجاری نفت آمریکا به نوعی ترمز گرانی بیشتر قیمت نفت در بازار را بکشد.


در همین حال قیمت نفت روز گذشته افزایش داشت اما در حالی که سرمایه‌گذاران در این فکر هستند که آیا افزایش تعداد سکوهای حفاری آمریکا و افزایش بی‌سابقه ذخایر نفت این کشور تلاش‌های تولیدکنندگان برای کاهش تولید و برقراری توازن در بازار را تضعیف می‌کند یا نه، رشد قیمت‌ها محدود بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با 82 سنت افزایش به 56 دلار و 27 سنت رسید، قیمت نفت‌خام آمریکا نیز با 62 سنت افزایش به 53 دلار و 73 سنت رسید.
بر اساس گزارش موسسه بیکر‌هاگز، شرکت‌های انرژی آمریکا برای پنجمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفتی را افزایش داده‌اند و برای نهمین ماه متوالی تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها تعداد سکوها را افزایش داده‌اند.
موسسه گلدمن ساکس نیز در یادداشتی نوشت: با فرض اینکه تعداد سکوهای حفاری نفتی آمریکا در سطح فعلی باقی بماند، برآورد می‌کنیم که میزان تولید نفت آمریکا در فاصله سه ماهه پایانی سال گذشته و سه ماهه پایانی امسال در حوزه‌های نفت شیل پرمیان، ایگل فورد، باکن و نیوبرارا 405 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
بر اساس این یادداشت، تولید نفت آمریکا در سال 2017 روزانه به طور متوسط 130 هزار بشکه نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یابد.
ذخایر اثبات شده نفت عراق افزایش یافت
این در حالی است که اوپک و دیگر تولیدکنندگان از جمله روسیه توافق کرده‌اند برای تقویت قیمت‌ها، میزان تولید خود را در شش ماهه نخست امسال به میزان حدود 8/1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
برآوردها نشان می‌دهد میزان تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید حدود 90 درصد بوده است.
هفته گذشته منابع آگاه در اوپک گفتند که اگر حجم ذخایر جهانی نفت به اندازه کافی کاهش نیابد، اوپک ممکن است کاهش تولید‌ بیشتری را در دستور کار قرار دهد یا توافق فعلی را تمدید کند.
براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسات معتبر بین‌المللی هرچند از ابتدای ژانویه 2017 میلادی تاکنون میزان پایبندی اوپکی‌ها به کاهش تولید نفت حدود 90 درصد بوده اما در بین اوپکی‌ها عراق بیشترین تخلف افزایش تولید و عرضه نفت را داشته است.
از همین رو وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرد که ذخایر نفت این کشور به ۱۵۳ میلیارد بشکه افزایش یافته است.
جبال العیبی، وزیر نفت عراق اعلام کرد که برآورد ذخایر نفتی عراق به ۱۵۳ میلیارد بشکه افزایش یافت، این در حالی است که پیش از این، رقم ۱۴۳ میلیارد بشکه برای این کشور تخمین زده شده بود.
وزیر نفت عراق گفت: از اوپک می‌خواهیم که این رقم جدید را به‌عنوان برآورد رسمی برای ذخایر نفت عراق ثبت کند.
وی در ادامه تصریح کرد: علت افزایش تخمین به اکتشاف و نیز برآورد انجام شده در هفت میدان نفتی عراق در قسمت مرکزی و نیز جنوبی این کشور برمی‌گردد.
العیبی خاطرنشان کرد: عملیات استخراج نفت و گاز مایع در عراق به منظور افزایش تولید ادامه دارد.
وزیر نفت عراق گفت: همچنین هدف ما افزایش تولید گاز است و میزان تولید گاز این کشور در سال ۲۰۱۷ بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ فوت مکعب در روز خواهد بود.
وی در بیانیه‌ای اعلام کرد عراق از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواهد خواست که این رقم جدید را در برآورد رسمی از ذخایر جدید نفت این کشور لحاظ کند.
بر همین اساس، سطح تولید گاز طبیعی در منطقه جنوبی عراق به سطح تولید نفت‌خام این کشور گره خورده است و هر دو آنها از منابع یکسان استخراج می‌شوند.